Aviseringar
Rensa alla

Tro på Gud och Tro på Bibeln är OLIKA saker! [mad]


Ämnesstartare

Jag tror på Gud, när jag säger det till någon så får jag oftast en kommentar i stil med "böööö så du tror lixom att en trolkarl skapade jorden på tio dar lixom och trolla fram ormar sen asså???".

Nej det gör jag inte, jag tror på Gud.

Bibeln är skriven av människor, och består av sagor och seder påhittade av människor och inte av Gud.

Att tro att universum skapades som det beskrevs i Bibeln var okej för kanske några tiotal år sedan, men i dagsläget är det bara korkat. Ungefär som evolutionsteorin och big bang kommer behandlas om några år.

Så jag hoppas ni förstår nu att man kan tro på Gud utan att tro på en bok. Bajs! [mad]


   
Citera

Frågan man bör ställa sig (eller dig) är ju om du skulle trott på samma "Gud" om bibeln inte funnits? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

exceru:

Frågan man bör ställa sig (eller dig) är ju om du skulle trott på samma "Gud" om bibeln inte funnits? [rolleyes]

Man skulle tro på en högre skapare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

exceru:

Frågan man bör ställa sig (eller dig) är ju om du skulle trott på samma "Gud" om bibeln inte funnits?

Människor har ju alltid i alla tider trott på en högre makt och en skapare, så JA! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bibeln är så lol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

orka tro på sånt alls[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klart man kan tro på gud utan att vara kristen, har hört att det finns ett par-tre personer på denna jord som gör det faktiskt.


   
SvaraCitera

Kittieh:

Religion är så lol.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

exceru:

[y]

Precis. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Tro på Gud och Tro på Bibeln är OLIKA saker!

håller med.


   
SvaraCitera

Kan inte skriva seriösare än "BIBELN ÄR LOL"?

Vissa har ju problem ...

Klart man kan tro på att det finns en högre makt men inte tro på biblen. Frågan är ju sen bara hur man ser gud, ur vilket perspektiv.


   
SvaraCitera

Fast då är ju frågan, vad tror du om gud då? Tror du att han är som i bibeln, eller som prästerna beskriver honom?

Varifrån har du fått din gudsbild, är väl min fråga. För visst, det finns alltid andra alternativ än kristendomen. Men i många av dem finns t ex flera gudar. I många afrikanska kulturer finns tanken att skaparguden är passiv och inte fyller någon funktion längre, och därför dykar man förfäderna istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Så jag hoppas ni förstår nu att man kan tro på Gud utan att tro på en bok

Nej - jag förstår inte koppolingen. Om du vore Gud skulle du då inte kommunicera genom en bok? Hur annars upplysa människor i alla generationer över hela jorden. Jag tycker det verkar logiskt och smart faktiskt.


   
SvaraCitera

Lanina:

Men i många av dem finns t ex flera gudar. I många afrikanska kulturer finns tanken att skaparguden är passiv och inte fyller någon funktion längre, och därför dykar man förfäderna istället.

Varför lägga gud under ett fack ? Tycker inte man ska låta varje individ bestämma hur sin gud ser ut, för vad säger att alla människor ska tro på samma gud eller att denne måste kommit från någon bok eller gammal ritual?


   
SvaraCitera

dinga:

Tycker inte man ska låta varje individ bestämma hur sin gud ser ut, för vad säger att alla människor ska tro på samma gud eller att denne måste kommit från någon bok eller gammal ritual?

Självklart får man utforma sin gud hur man vill, men då borde man också kunna beskriva denne. Har den fortfarande möjlighet att utföra "mirakel" i vår värld, har den en motsats (djävulen), får man träffa guden när man dör och har den skapat precis allt eller satt igång fenomenet evolution?


   
SvaraCitera