Aviseringar
Rensa alla

tror inte Jehovas vittnen att Jesus ska komma tillbaka?


Ämnesstartare

tror inte Jehovas vittnen att Jesus ska komma tillbaka?


   
Citera
Ämnesstartare

Fråga tanten på trappen med alldeles för mycket parfym närsta gång hon besöker dig och vill dela upp små häften om vad lidande är. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knothole:

Fråga tanten på trappen med alldeles för mycket parfym närsta gång hon besöker dig och vill dela upp små häften om vad lidande är.

de besöker aldrig mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ingen aning vet bara att det första dom säger när dom öppnar käften är "Hej vi kommer från jehovas vittnen och skulle vilja prata med dig om livet" fuck offffff


   
SvaraCitera

ti-92:

Tror inte Jehovas vittnen att Jesus ska komma tillbaka?

Hej, Ti-92.

JV tror på att Jesus skulle komma tillbaka i vår tid, men Bibeln talar inte om nån hastig återkomst för i vissa översättningar återges ordet "återkomst" med "närvaro". Det betyder att Jesus skulle vara närvarande en längre tid och enligt Bibeln hans närvaro börjades år 1914 i samband med första världskriget.

Matteus 24:3, 32, 33

Mvh,
Krysia


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Krysia26:

börjades år 1914 i samband med första världskriget.

fattar 0


   
SvaraCitera

ti-92:

fattar 0

Vad bra!

Jesus uppmanade sina efterföljare att hålla sig vakna. Han gav ett tecken, så att man skulle kunna urskilja hans närvaro, även om flertalet inte skulle ta någon notis om det. ”Alldeles som Noas dagar var, så kommer Människosonens närvaro att vara. För såsom de var i de dagarna före den stora översvämningen, då man åt och drack, män gifte sig och kvinnor bortgiftes, ända till den dag då Noa gick in i arken, och de tog ingen notis förrän den stora översvämningen kom och ryckte dem alla bort, så kommer Människosonens närvaro att vara.” — Matteus 24:37—39.

Så Jesu närvaro har ett väldigt stor betydelse för oss för den innebär en stor världsförändring som kommer att ske i en nära framtid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Krysia26:

världsförändring som kommer att ske i en nära framtid.

ja men vad har det med andra världskriget att göra?


   
SvaraCitera

ti-92:

ja men vad har det med andra världskriget att göra?

Gällande, jag antar att du syftar på första världskriget, började Jesu närvaro år 1914. Hur vet vi det? Det får man fram från Bibeln genom en ganska komplicerad beräkning, men inte för komplicerad för att förstå. Ända sedan 1925 har Jehovas vittnen förklarat att första världskriget och de händelser som följde ger övertygande bevis för att Kristi närvaro som himmelsk kung började 1914. De sista dagarna för Satans onda världsordning hade alltså börjat (då blev Satan och hans demoner nerslungade till jorden). Många människor erkänner att det är en stor skillnad mellan tiden före och tiden efter första världskriget.

I boken Turbulensens tid: utmaningar i en ny värld av Alan Greenspan, utgiven år 2007 kan man läsa om övertygande bevis på de tydliga skillnader mellan världen före 1914 och världen efteråt.

Han skriver:

"I alla redogörelser från tiden före första världskriget verkar det som om världen före 1914 helt klart var på väg mot allt högre nivåer av civilitet och civilisation - det mänskliga samhället verkade kunna fortsätta utvecklas. På 1800-talet hade den motbjudande slavhandeln upphört. Det brutala våldet verkade vara på nedgång... Under hela 1800-talet skedde innovationer - järnvägar, telefonen, elektriskt ljus, biografen, , bilen och ett oräkneligt antal hushållsapparater. Läkarvetenskapen, bättre livsmedel och bättre tillgång på drickbart vatten hade ökat den förväntade medellivslängden... Den allmänna uppfattningen av att hela världen gjorde definitiva framsteg".

Men "första världskriget var.. mer förödande för civilitet och civilisation än det fysiskt betydligt mer ödeläggande andra världskriget: den första konflikten krossade än idé. Jag har svårt att släppa tanken på åren före första världskriget, när människans framtid verkade ograverad och utan gräns. Idag är våra utsikter helt annorlunda än för hundra år sedan men är kanske något mer i överensstämmelse med verkligheten. Kommer terror, global uppvärmning eller förnyad populism ha samma effekt på vår nuvarande era med livsförbättrande globalisering som första världskriget hade på den förra? Ingen vet svaret".

I boken A World Undone, som gavs ut 2006, drar G. J. Meyer en liknande slutsats: Det sägs ofta om historiska händelser att de "förändrade allt". När det gäller första världskriget (1914-1918) är det för en gångs skull sant. Det kriget förändrade verkligen ALLT: nationsgränser, regeringar och deras länders öde, men framför allt människors sätt att därefter se på världen och på sig själva. Det blev ett slags tomrum i tiden som skar av efterkrigsvärlden från allt som varit".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Krysia26:

enligt Bibeln hans närvaro börjades år 1914 i samband med första världskriget.

skiiiiiiiitsnack [zzz] Jesus kommer att komma tillbaka den dagen Fadern har bestämt det. Dock är d.H.A (den Helige Ande) på jorden, iof kan man väl kalla det för Jesu närvaro, men detta skedde ju på Pingstdagen som det står i apg 2.

Krysia26:

tydliga skillnader mellan världen före 1914 och världen efteråt.

det blir alltid skillnad i världen när ngt stort sker.. så inte alls konstigt


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

tydliga skillnader mellan världen före 1914 och världen efteråt.

En direkt skilland kanske var fördelen att man kunde på ett snabbare sätt "Frakta" soldater som i sin tur leder till möjligheten av ett världskrig? =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herjarn:

En direkt skilland kanske var fördelen att man kunde på ett snabbare sätt "Frakta" soldater som i sin tur leder till möjligheten av ett världskrig? =)

antingen är jag seg efter en hel dag med jobb jobb och fotboll x2 😛 lr så är jag bara trögfattad? 😀 hur menar du? att de helt enkelt har bättre "frakt" medel för att starta krigen snabbare? 😀


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

antingen är jag seg efter en hel dag med jobb jobb och fotboll x2 😛 lr så är jag bara trögfattad? 😀 hur menar du? att de helt enkelt har bättre "frakt" medel för att starta krigen snabbare? 😀

Snarare en möjlighet för att alla ska kunna samlas på en plats inom en rimlig tid om du förstår hur jag menar ?=)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herjarn:

Snarare en möjlighet för att alla ska kunna samlas på en plats inom en rimlig tid om du förstår hur jag menar ?=)

tror det... men kanske inte 😀 men vi släpper det 😛 hjärnan har fått i sig för mkt idag 😛


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

tror det... men kanske inte 😀 men vi släpper det 😛 hjärnan har fått i sig för mkt idag 😛

SÅ kände jag igår :/


   
SvaraCitera