Aviseringar
Rensa alla

Tror ni att Assad kommer att vinna?


Ämnesstartare

MaximusPrime:
Heja assad heja assad 

Jag har fått intrycket att du är en rätt skämtsam person, så jag antar att du inte är med i hans fanclub på riktigt


   
SvaraCitera
Smilen

Vad gör assad? 


   
SvaraCitera
Smilen

Bakar bullar? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anonym321123: Ja, det tror jag

BlomkålsPaprika: det får man hoppas

Syrien var ett bra och välmående land under Assad och om inte islamisterna hade försökt störta honom så hade kriget aldrig uppstått.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mad mick:

Syrien var ett bra och välmående land under Assad 

Syrien var och är under Assad en diktatur där meningsmotståndare fängslas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anonym321123:

Syrien var och är under Assad en diktatur där meningsmotståndare fängslas.

Må så vara, men det var fortfarande ett av de mest välmående länderna i Mellanöstern. Bara googla på "syria before war" så får du se själv.

Folk i de länderna behöver någon som styr med järnhand, för de klarar inte av att leva i en demokrati. Därför blir det kaos varje gång väst eller någon inbördes försöker eller lyckas störta diktatorn.

Exemplen är flertaliga:

Irak - Saddam

Libyen - Khaddaffi

Egypten - Mubarak

etc etc


   
SvaraCitera

anonym321123:

Syrien var och är under Assad en diktatur där meningsmotståndare fängslas.

Det finns inga demokratier i Mellanöstern, Syrien är inget undantag


   
SvaraCitera

anonym321123: annat svar

tror alla kommer förlora 


   
SvaraCitera

anonym321123:

Jag har fått intrycket att du är en rätt skämtsam person, så jag antar att du inte är med i hans fanclub på riktigt

Du har fått rätt intryck


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mad mick: Må så vara, men det var fortfarande ett av de mest välmående länderna i Mellanöstern.

Det kan vara sant, men du skrev att Syrien före kriget var "bra", vilket jag definitivt inte håller med om.

mad mick: Folk i de länderna behöver någon som styr med järnhand, för de klarar inte av att leva i en demokrati. Därför blir det kaos varje gång väst eller någon inbördes försöker eller lyckas störta diktatorn.

Exemplen är flertaliga

Jag håller med om att det ofta inte funkar med "demokratier" i Mellanöstern än så länge. Jag tror dock inte på att folket i de länderna är fullkomlig inkapabla att förändra samhället(vet inte om det var detta du menade).

Mitt problem med din post var att du beskrev en diktatur(som fängslar och dödar oliktänkande, och som glorifierar Assad) som "välmående" och "bra".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb: tror alla kommer förlora

Hur kan alla i konflikten förlora?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BlomkålsPaprika: Det finns inga demokratier i Mellanöstern, Syrien är inget undantag

Israel och Tunisien(tror jag) är väl relativt demokratiska?


   
SvaraCitera

anonym321123:

Hur kan alla i konflikten förlora?

De kommer ta kål på varandra och något annat kommer få makten tillslut 


   
SvaraCitera

anonym321123:

Israel och Tunisien(tror jag) är väl relativt demokratiska?

Men de har ändå en hel del brister, hade de länderna funnits i Europa så hade de knappast räknats som demokratier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BlomkålsPaprika:

Men de har ändå en hel del brister, hade de länderna funnits i Europa så hade de knappast räknats som demokratier.

Tunisien och Israel räknas båda enligt Democracy Index som bristfälliga demokratier.

Men att det inte finns några särskilt bra demokratier i mellanöstern är väl knappast mycket av ett argument för att Assad-regimen är "bra"?


   
SvaraCitera