Aviseringar
Rensa alla

Tror ni Roaccutan hjälper?


Ämnesstartare

Hej!
Jag har finnar, inte jätte mycket men en del.
Jag lider mycket psykiskt av att ha den mängd finnar som jag har och blir väldigt deprimerad när jag ser mig själv i spegeln.

Problemet här är att inget Akne medel jag har testat har funkat.
Jag har provat
* Clearasil ( många sorter av detta märke )
* Apotekets ( ACO )
* Stioxyl 5% och 10%
* Clearly Gone

Inget av dessa medel har gett någon effekt på mig.

Jag har under en lång period starkt funderat över att inskaffa Roaccutan och min fråga är nu
Tror ni Roaccutan har någon som helst verkan mot mina finnar, trots att inget av de medel jag har provat inte har haft någon effekt?


   
Citera
Ämnesstartare

Du kommer inte då det innan du prövat pennicillin i minst ett halvår. Men då till doktorn, så kommer du få hjälp. Roaccutane spar man till sist, då det är ett gift och inte bra för kroppen…


   
SvaraCitera

Hjälper nästan alla, tror inte det är så farligt som Hampie säger, allting är giftigt beroende på mängd och att äta antibiotika i månader i sträck (som vid acne) är förödande för tarmfloran så det är inte direkt barnmjölk det heller.

Jag tar Roaccutan nu, man blir väldigt torr och får ingen olja på huden så finnarna slutar efter ett tag. Man får inte supa men det gör jag ändå inte, är för tråkig för det.


   
SvaraCitera

Gå till en läkare bara? Och ja, kan tänka mig att de receptbelagda funkar effektivare.


   
SvaraCitera

Brk g:

Jag tar Roaccutan nu, man blir väldigt torr och får ingen olja på huden så finnarna slutar efter ett tag. Man får inte supa men det gör jag ändå inte, är för tråkig för det.

Va? Käkar tetralysal och det har inga sådanna regler. Käkar det + smörjer huden med finacea. Har gett resultat men är inte helt borta än.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Va? Käkar tetralysal och det har inga sådanna regler.

Det har inga såna regler för att det inte är Roaccutan. Jag talade om Roaccutan.


   
SvaraCitera

Brk g:

Det har inga såna regler för att det inte är Roaccutan. Jag talade om Roaccutan.

Ja? Och jag tyckte det lät skumt?


   
SvaraCitera

Roaccutan funkar nästan alltid, jag och många har tagit det och fått bra resultat. Men du kommer få testa andra saker först då läkare gärna undviker att skriva ut det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

tror inte det är så farligt som Hampie säger

Jag sade inte hur farligt jag tyckte det var, bara att det var ett gift och att man spar det till sist. Man får inte isoterin om man inte testat allt, alternativt ser ut som elefantmannen eller är väldigt bundis med en hudläkare.

Lounge fact:

Va? Käkar tetralysal och det har inga sådanna regler. Käkar det + smörjer huden med finacea. Har gett resultat men är inte helt borta än.

Tetralycal är pennicillin som dödar acnebakterien. Roaccutane är ett ämne som hämmar kroppens sebumproduktion - men även har en massa otrevliga biverkningar. Det är t.ex. inte snällt mot levern, vilket är varför man måste undvika alkohol och ta blodprover regelbundet.

Lounge fact:

Ja? Och jag tyckte det lät skumt?

Det är två helt olika mediciner. Vilken husläkare som helst kan skriva ut tetralycal - emedan Roaccutane är ett lincenspreparat som bara hudläkare får skriva ut om de ansöker hos läkemedelsverket per person och per gång.


   
SvaraCitera

Hampie:

Tetralycal är pennicillin som dödar acnebakterien. Roaccutane är ett ämne som hämmar kroppens sebumproduktion - men även har en massa otrevliga biverkningar. Det är t.ex. inte snällt mot levern, vilket är varför man måste undvika alkohol och ta blodprover regelbundet.

Ah blev förvånad då tetralysal är ett bättre alternativ, men kanske inte lika effektivt idk idk it's sounds sucky anyways


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Ah blev förvånad då tetralysal är ett bättre alternativ, men kanske inte lika effektivt idk idk it's sounds sucky anyway

Man testar så gott som alltid tetralycal innan man testar Roaccutane. Ofta i två eller tre omgångar à 3 månader (vill jag minnas). Viss acne är dock immun mot det och dör inte, varpå Roaccutane är enda alternativ. Roaccutane är det enda som läker ut acne, alla andra preparat hämmar den bara under tiden den används och en tid efteråt, men sedan så kommer den tillbaka (tills den växt bort).


   
SvaraCitera

Hampie:

Ofta i två eller tre omgångar à 3 månader (vill jag minnas).

nä? min läkare och apotekaren sa att man bara kan använda det i en period och sedan blir man resistent

Hampie:

men sedan så kommer den tillbaka (tills den växt bort).

men lol varför använder man det ens då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

nä? min läkare och apotekaren sa att man bara kan använda det i en period och sedan blir man resistent

Det är därför man måste pausa behandingen.

Lounge fact:

men lol varför använder man det ens då

För att det tar bort acnen, och för att man kanske växer ifrån den under tiden :D. Sedan så hinner ju ansiktet vila upp sig och kanske blir lite mer resistent själv. Äsch, jag vet inte :P. Kolla wikipedia 😛


   
SvaraCitera

Hampie:

Det är därför man måste pausa behandingen.

Hm okej.

Hampie:

För att det tar bort acnen, och för att man kanske växer ifrån den under tiden :D. Sedan så hinner ju ansiktet vila upp sig och kanske blir lite mer resistent själv. Äsch, jag vet inte :P. Kolla wikipedia 😛

XD


   
SvaraCitera

PerM:

Inget av dessa medel har gett någon effekt på mig.

jag beställde tid hos skolläkaren som skrev ut Duac åt mig, det ska (som de flesta receptfria grejer) ge effekt efter typ 4-6 veckor, för mig försvann i princip allt efter 10 dagar.


   
SvaraCitera