Aviseringar
Rensa alla

TrueCrypt


Ämnesstartare

Är det någon här som använder sig utav TrueCrypt?

Jag har tänkt kryptera en partition på min dator. Jag har läst TrueCrypts FAQ och lite guider här och där. Har jag förstått det rätt att man inte kan kryptera en partition som redan är full med data? Dvs partitionen och datan som finns där blir inte krypterad om man gör det?

Måste partitionen vara tom/ny/formateras för att datan som man sen väljer att lägga in på partitionen ska bli krypterad?

Jag förstår inte hur det går ihop ifall man nu ska kryptera sin systempartition. Då blir ju inte systemet (som redan finns på partitionen) krypterat, om den nu måste formateras innan dvs.


   
Citera
Ämnesstartare

sikkos:

Måste partitionen vara tom/ny/formateras för att datan som man sen väljer att lägga in på partitionen ska bli krypterad?

Nix, så vitt jag vet installerar du först truecrypt och sedan låter du den kryptera datan på din systemdisk. Det kan möjligtvis vara bra att ha lite ledigt utrymme på disken ifall krypteringen behöver spara temporära filer någonstans.

Visst går det snabbare och enklare (och troligtvis med mindre risk för fel) att kryptera en ny disk, så om du har den möjligheten är det oftast att föredra, men för systemdisken finns det inte riktigt några andra alternativ när man kör windows.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tramsnisse:

Nix, så vitt jag vet installerar du först truecrypt och sedan låter du den kryptera datan på din systemdisk.

Nu vet jag inte om detta beror på att guiden rör en gammal version.

I följande guide --> http://www.wladimir.se/krypto.htm står det;

"Det finns dock två alternativ när man ska kryptera disken. Antingen krypterar man en hel partition eller så kan man välja att skapa en fil där allting lagras, så kallad "file-hosted container" som fungerar ungefär som en image-fil som monteras i daemontools. Krypterar man en hel partition så måste den också formateras, något som kan undvikas om man väljer att skapa en fil."

"När du är klar så klickar du på "Format" och programmet börjar skapa filen alt. formatera partitionen. Om du valt att kryptera en partition, TÄNK PÅ ATT ALL DATA KOMMER ATT RADERAS!!!"


   
SvaraCitera

Jag kunde kryptera hela hårddisken utan att röra befintlig data.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Jag kunde kryptera hela hårddisken utan att röra befintlig data.

Jo det fungerar om man har Vista tydligen. Har införskaffat Vista och kört Truecrypt på systempartitionen och en annan. Det tog 23h att kryptera en full 500GB hårddisk i wipe-mode. Men det var det värt.

Nu har jag också en fin text "Missing operating system" när datorn startas.


   
SvaraCitera
Gifted

sikkos:

Nu har jag också en fin text "Missing operating system" när datorn startas.

Ok, men hur bootar du då? Eller blev det fel?

jag lör själv truecrypt på en partition, och det funkar asbar (kan komma åt från både windows och linux). Funderar på om man skulle koyptera os:et nästa gång också...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

palla kryptera. ingen bryr sig om eran porr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera