Aviseringar
Rensa alla

Trump Vs Clinton


Ämnesstartare

Hittade ingen annan tråd.

Vad tyckte ni om debatten? 

Vem "vann"?

Dela gärna med er av timestamps ifrån klipper om ni vill peka ut något viktigt.


   
Citera
Ämnesetiketter

va de ens nån här som satt uppe o kolla på de


   
SvaraCitera

Var sugen på att kolla på debatten, men den började vid 03:00 och det var lite för sent. 🙂


   
SvaraCitera

Hade satt klockan på väckning kl 02.55. Såg max 5 minuter på debatten då jag trodde att den skulle vara textad till svenska (swedish subtitles).  Ledsen


   
SvaraCitera

Ingen vann egentligen. Trump var stark under fösta halvan av debatten gällande ekonomi, det kan få honom att vinna de osäkra väljarna. Dock så förlorade han andra halvan av debatten och Trump var alldedes för bufflig i ett läge där han skulle behövt tona ner det. Dock så är den första debatten inte särskilt viktig i ett större perspektiv, tror att Trump vinner i slutet. Tyvärr.


   
SvaraCitera

spännande, fullkomlig idioti vs idioti, återkommer med analys!  


   
SvaraCitera
time
 time

Tittade imorse. Clinton vann, inget snack om saken. Trump svarade knappt på en enda fråga och medgav själv att han inte förberett sig för debatten, suck. Hans rådgivare behöver nog skaffa sig en rejäl trupp med advokater inom kort tid.


   
SvaraCitera
Kudhos

Inte sett men lyssnade på en analys av det, majoriteten säger att clinton vann. Däremot kommer det nog inte göra så stor skillnad.


   
SvaraCitera

Skulle säga att båda presterade över förväntan. Trump var väldigt tydlig i början av debatten medan Clinton nog rabblade för mycket siffror för väljarnas smak. I mitten var dock Clinton väldigt skicklig i bemötandet av Trump som nästan blev överkörd retoriskt ett par gånger. Hon höll sig lugn och tydlig, kritiserade Trump hårt, medan han mest försökte avbryta med "LIEE!". Tycker dock att han i sista delen när de debatterade NATO, IS och kärnvapen hade en hel del poänger. "I have experience", sa Clinton. "You have BAAD experience", sa Trump. Vilket ju en stor del av amerikanska folket håller med om. Det tror jag han vinner sympatier på.

Men pratar vi osäkra väljare (de som kommer avgöra valet och de som debatterna primärt handlar om) så skulle jag ändå säga att Clinton vann över dessa i större utsträckning pga hennes kunnighet, lugn och seriositet. Även om Trump fick in några poänger i början av slutet så framstod han ganska virrig och okunniga i resterande del av debatten. 

Så Clinton vann debatten. De som dock redan valt Trump kommer såklart inte röra på sig utan det handlar som sagt om de osäkra väljarna.


   
SvaraCitera

Noterar också bedrövlig mediebevakning från Sverige. Man undrar nästan om journalisterna som skriver artiklar överhuvudtaget såg debatten (eller har tillräcklig kunskap i engelska). Det har gjorts flera "Sanningar och lögner i debatten"-artiklar, som ironiskt nog kommer med direkta felaktigheter om både Clinton och Trump.

Svenskar som bara följer svensk media utan att se debatterna måste ju få en helt otroligt skev bild av hela det här valet. :/


   
SvaraCitera

Jag tycker Donald vann debatten med sin charmerande idiothumor. Han behöver inte ens specificera sina siffror för att få dem att låta bra.. Eller så är dem beyond the point.. Skrattade högt oavbrutet när han sa: 

"We have spent six trillion dollars in the middle east according to a.. report that i just saw.. Wether it's six or five, but it looks like it's six, six trillion dollars in the middle east.. we could have rebuilt our country twice!"  

Jag kan varken ta Hillary för orden eller uttryck längre, kanske pga alla klippsamlingar en har tagit del av de senaste månaderna.. 


   
SvaraCitera

Kudhos: Däremot kommer det nog inte göra så stor skillnad.

Det stämmer. Enligt flera politiska experter så har dessa debatter ganska liten betydelse på att "svinga" val.


NPR: Presidential Debates Can Be Great Theater, But How Much Do They Matter?
http://www.npr.org/sections/itsallpol...

The Washington Post: Do Presidential Debates Usually Matter? Political Scientists Say No
https://www.washingtonpost.com/news/w...

History: The Kennedy-Nixon Debates
http://www.history.com/topics/us-pres...


   
SvaraCitera

Har nog alldeles lite för koll för att hänga med riktigt

tyckte det var mkt "vad sa trump vid de tillfället" , "vad tyckte hon då", "hon misskötte "något".." blablabla kände mig dum som inte hade koll på vad trump tyckte om Irakkriget 2003.


   
SvaraCitera

Lee Woo-Jin: Det stämmer. Enligt flera politiska experter så har dessa debatter ganska liten betydelse på att "svinga" val.

Köper faktiskt inte det där alls. Kan vara så att det inte haft betydelse historiskt då det inte varit så jämnt, alternativt att den som ledde ändå till slut vann.  Men ta bara det senaste valet 2012 då Romney var otroligt mycket bättre än Obama i första debatten. Efter de 3 oktober 2012, då debatten var, kan man se tydliga framsteg för Romney i opinionen.

Hörde också igår att 50% av de osäkra väljarna sa att debatterna har stor betydelse för hur de ska rösta i valet. Det motsvarar så många väljare att det är direkt avgörande för hur valet slutar i och med att det är så jämnt. Skulle Trump tex gå upp med 2% fram till valet i ett par avgörande stater har han vunnit.


   
SvaraCitera

Politiker. Hmm.

Säkerligen vann ingen. Eller vad vet jag.


   
SvaraCitera