Aviseringar
Rensa alla

Trusted - rankning, skulle det öka tryggheten på UM för nya användare?


Ämnesstartare

Hej!

UM har många medlemmar och nya användare är utsatta för okända medlemmar av okänd ålder och av ibland tvivelaktig moral som t ex kan ha som syfte att manipulera och ta kontakt med unga tjejer och killar av sexuella orsaker. Vissa fall är självklara, andra människor är mer intelligenta och det är svårare att upptäcka de. Konversationen kanske bara sker över PM o.s.v.

Jag undrar om det kan vara bra att skapa en rankning av pålitlighet som kan läggas till intill användarnamnet? En typ av skala som baseras på kanske 3 st kategorier som sedan räknas om till ett medelvärde och därmed skapar en skala. Resultatet av "Trusted"-rankningen kan då röstas fram av medlemmarna på UM. Förslagsvis bör resultatet viktas så att det ger mer utslag om de som är mest aktiva och har varit längst tid på UM röstar, än när randoms röstar. Det kan även göras så att de som själva får höga pålitlighetspoäng får större sifferutslag när de röstar fram andras pålitlighet. Låter rimligt, eller?

Något sådant här kanske, ni förstår principen:
​Verkar inte gå att infoga bild, så här är länken.

Det skulle vara lättare för nya användare att veta vilka de kan lita mer på, och vilka som är mer opålitliga. Vad tycker ni om förslaget? Är det genomförbart och något som skulle förbättra tryggheten på UM?


   
Citera
Ämnesstartare

Tanken är god, men det känns som att det skulle kunna utnyttjas ganska grovt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

okända medlemmar av okänd ålder och av ibland tvivelaktig moral

jag delar din oro för den tvivelaktiga moral som råder här, förväntar sig folk att man ska behöva tänka efter innan man ligger med främmande människor man träffat på internet? sanslöst. jag vill ha en siffra bredvid användarnamnet som berättar om de är säkra att ligga med.

Razorblade:

Förslagsvis bör resultatet viktas så att det ger mer utslag om de som är mest aktiva och har varit längst tid på UM röstar, än när randoms röstar

så att de största trollen har mest att säga till om, alltså. det låter ju skitbra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

världens starkaste man:

Tanken är god, men det känns som att det skulle kunna utnyttjas ganska grovt.

Jag skrev bara ett utkast till förslag. Det behöver funderas mycket mer hur det kan göras stabilt så att kryphålen minimeras.

Leijonsparf:

förväntar sig folk att man ska behöva tänka efter innan man ligger med främmande människor man träffat på internet?

Tänk till lite va! Många här är unga och många mår dåligt och är i behov av stöd och bekräftelse. Man är inte så logisk i dessa fall så sluta vara så självgod och elitisk![tired]

Leijonsparf:

jag vill ha en siffra bredvid användarnamnet som berättar om de är säkra att ligga med.

Inte "säkra att ligga med" ditt pundhuvud, men mer trygga att ens ha kontakt med, att ens samtala med och våga diskutera med om lite tyngre frågor.

Leijonsparf:

så att de största trollen har mest att säga till om, alltså. det låter ju skitbra.

Troll brukar försvinna efter ett tag varför jag både skrev "mest aktiva" OCH "varit längst tid på UM". Dessutom verkar du ha ignorerat att jag skrev följande:

Razorblade:

Det kan även göras så att de som själva får höga pålitlighetspoäng får större sifferutslag när de röstar fram andras pålitlighet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

André Vifot Haas:

Jag kallar på er, ni Gudar från ovan, hör mina böner.[wink]

Vad anser ni? Är det praktiskt genomförbart (Åtta) och skulle det fungera rent socialt (André Vifot Haas)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

Tänk till lite va! Många här är unga och många mår dåligt och är i behov av stöd och bekräftelse. Man är inte så logisk i dessa fall så sluta vara så självgod och elitisk![tired]

det är svårt att inte vara självgod och elitistisk i sällskap av retarderade småstadsmongon.

Razorblade:

Inte "säkra att ligga med" ditt pundhuvud, men mer säkra att ens ha kontakt med, att ens samtala med och våga diskutera lite tyngre frågor.

vilket vem är i någon position att avgöra, menar du? att försöka ersätta omdöme med något slags rankningssystem fungerar inte, då det inte finns någon ersättning för omdöme. ted kaczynski framstod som en rätt sympatisk kille, fram tills att han började brevbomba folk. de flesta tyckte väl att breivik framstod som en hyvens kille fram tills han gjorde slag i saken och mördade en massa folk. en siffra bredvid ett användarnamn kan inte göra annat än förvirra folk, vilket försämrar deras omdöme.

och kalla mig inte för pundhuvud, undermänniska.

Razorblade:

Troll brukar försvinna efter ett tag varför jag både skrev "mest aktiva" OCH "varit längst tid på UM". Dessutom verkar du ha ignorerat att jag skrev följande:

ja, och det är just folk som gillar att trolla som står ut med detta forum år efter år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Röstade på nej. Håller i stort sett med Leijonsparf.

Leijonsparf:

ja, och det är just folk som gillar att trolla som står ut med detta forum år efter år.

QFT.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

Är det praktiskt genomförbart

Jag har för mig att något rankningssystem har funnits innan men ej av denna anledningen.

Håller med om detta

världens starkaste man:

Tanken är god, men det känns som att det skulle kunna utnyttjas ganska grovt.

Folk som ogillar andra användare fast användarna är schyssta kan utnyttja det bara för att.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

NEJ (Du röstade på detta alternativ)

lägga ansvaret på gamla medlemmar? all är ju troll. så tror rankingsystemet bara skulle motverka sitt syfte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

vilket vem är i någon position att avgöra, menar du?

Kollektivet, som det bör vara!

Leijonsparf:

att försöka ersätta omdöme med något slags rankningssystem fungerar inte, då det inte finns någon ersättning för omdöme.

Det kollektiva medvetandet är mer rättvist och mer förnuftigt när det gäller ting som bedömning av pålitlighet och moral, än en ung individ som dessutom är psykiskt skör.

Leijonsparf:

breivik framstod som en hyvens kille fram tills han gjorde slag i saken och mördade en massa folk.

Nu tar du extremfall som inte representerar allmänheten. Breivik diskuterade visst med människor om sitt ideal. En fanatisk åsikt lyser igenom och kan upptäckas av många med ett förnuft, utom de mest godtrogna.

Man ska inte lita 100% på någon, men det finns ändå en skala och en större tydlighet i vad folk anser om någon är ändå en vägvisning.

Leijonsparf:

ja, och det är just folk som gillar att trolla som står ut med detta forum år efter år.

Fick du en dos självinsikt nu?[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

Det kollektiva medvetandet är mer rättvist och mer förnuftigt när det gäller ting som bedömning av pålitlighet och moral, än en ung individ som dessutom är psykiskt skör.

det kollektiva medvetandet är helt värdelöst när det gäller att bedöma huruvida en specifik person är pålitlig i ett specifikt sammanhang som det kollektiva medvetandet inte är insatt i. allt det kan resultera i är kognitiv dissonans, när en idiotisk siffra bredvid ett användarnamn säger en sak, och personens omdöme säger en annan.

Razorblade:

Fick du en dos självinsikt nu?[bigcheers]

nej, att jag gillar att trolla har jag vetat rätt länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Folk som ogillar andra användare fast användarna är schyssta kan utnyttja det bara för att.

Och jag som trodde det fanns en känsla av rättvisa här. Mänskligheten är en rutten ras, punkt slut! En dag av hundra vågar jag bli lite naiv och börja tro på rasen, men illusionen raseras direkt. F U C K![mad]

Birger:

lägga ansvaret på gamla medlemmar? all är ju troll. så tror rankingsystemet bara skulle motverka sitt syfte.

Så UM består i princip av troll? Jag är fan nära att avregistrera mig. Det här var inte det jag hade som ideal. Får hitta ett annat ställe isf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

Och jag som trodde det fanns en känsla av rättvisa här. Mänskligheten är en rutten ras, punkt slut!

ett exempel på god moral, eller är du en av dem som man bör avskräcka "unga och psykiskt sköra individer" från att överhuvudtaget samtala med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det kollektiva medvetandet är helt värdelöst när det gäller att bedöma huruvida en specifik person är pålitlig i ett specifikt sammanhang som det kollektiva medvetandet inte är insatt i.

Men då skippar vi pålitlighetsskalan och inför varningsskalan. Passar mkt bättre i detta helvete till samhälle.

Leijonsparf:

nej, att jag gillar att trolla har jag vetat rätt länge.

Aaaah, nu fattar jag. Du är rädd för att du skulle röd-flaggas.[wink] Jag vill ha ett sådant förslag! En trollvarning! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vi måste stoppa pedofilerna!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ett exempel på god moral, eller är du en av dem som man bör avskräcka "unga och psykiskt sköra individer" från att överhuvudtaget samtala med?

Diskuterar ej med troll. Du är härmed svartlistad. Jag inför min egen varningslista tills det kommer en officiell.


   
SvaraCitera