Aviseringar
Rensa alla

Trusted - rankning, skulle det öka tryggheten på UM för nya användare?


Ämnesstartare

Razorblade:

Men då skippar vi pålitlighetsskalan och inför varningsskalan. Passar mkt bättre i detta helvete till samhälle.

jag ser inte hur ett annat namn på samma skala förändrar särskilt mycket alls. effekten är fortfarande den samma, en tillvaro där man försöker ersätta eget omdöme med någon slags arbiträr skala, oavsett namn, där notoriska internettroll får rösta om personers pålitlighet.

Razorblade:

Aaaah, nu fattar jag. Du är rädd för att du skulle röd-flaggas.[wink] Jag vill ha ett sådant förslag! En trollvarning! [y]

nej, det är jag inte. det skulle förutsätta att ett dylikt system skulle införas, vilket inte kommer hända. om så ändå händer så kommer jag inte längre vara medlem här, då försvinner ju också problemet.

tror du verkligen att du är lika vitsig som det verkar, förresten? på tal om självgodhet.

Razorblade:

Diskuterar ej med troll. Du är härmed svartlistad. Jag inför min egen varningslista tills det kommer en officiell.

lulz. om du har fel och (hör och häpna) till och med själv inser att det är en diskussion du inte kan vinna så är det ärligare att bara säga det öppet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ni som röstar NEJ, har ni ett bättre förslag eller är ni bara ett gäng passiva NEJ-sägare? Sådana tröttnar jag snabbt på...[tired]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Leijonsparf:

ersätta eget omdöme

Men det hela jag argumenterar för är baserat på insikten om att de som behöver skyddas inte har tillräckligt bra förutsättningar för att kunna ha bra förnuft och genomskåda de som har omoraliska baktankar.

Leijonsparf:

där notoriska internettroll får rösta om personers pålitlighet.

De som själva rankas som pålitliga kommer ha mer att säga till om än randoms eller de som rankas som notoriska troll. Din röst skulle med andra ord betyda mindre än någon annans som inte trollade så ofta. Rättvist tycker jag.

Leijonsparf:

tror du verkligen att du är lika vitsig som det verkar, förresten? på tal om självgodhet.

?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Leijonsparf:

så är det ärligare att bara säga det öppet.

Det gör jag också i de fall jag tycker att jag har fel. Frågan är om du vågar vara lika ödmjuk då du vet att du har fel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

Ni som röstar NEJ, har ni ett bättre förslag eller är ni bara ett gäng passiva NEJ-sägare? Sådana tröttnar jag snabbt på...[tired]

omdöme.

Razorblade:

Men det hela jag argumenterar för är baserat på insikten om att de som behöver skyddas inte har tillräckligt bra förutsättningar för att kunna ha bra förnuft.

det är inte en egenskap som varken kan tränas upp eller ersättas med hjälp av någon slags trollskala. det är liksom inte hjälpsamt. och vilken jävla insikt då? varför ska vi lita på dina vilda gissningar? ditt eget omdöme verkar ju exempelvis inte särskilt bra, inte ens med dina egna mått mätt (då folk uppenbarligen inte håller med dig. är du en av de som behöver skyddas från den ondskefulla omgivningen?

Razorblade:

De som själva rankas som pålitliga kommer ha mer att säga till om än randoms eller de som rankas som notoriska troll. Din röst skulle med andra ord betyda mindre än någon annans som inte trollade så ofta. Rättvist tycker jag.

men om det nu ska vara så att de med störst inflytande är de som varit medlemmar länge och postat mycket så kommer ju just troll vara de som inledelsevis har mest inflytande. det är en självförstärkande process.

Razorblade:

Det gör jag också i de fall jag tycker att jag har fel. Frågan är om du vågar vara lika ödmjuk då du vet att du har fel?

varför skulle jag vara ödmjuk när jag vet att jag har fel? enda anledningen till att jag argumenterar för saker som jag vet är fel är när jag även vet att jag ändå kommer vinna diskussionen. och i det här fallet har jag inte ens fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

Så UM består i princip av troll? Jag är fan nära att avregistrera mig. Det här var inte det jag hade som ideal. Får hitta ett annat ställe isf.

ja och nej. inte lika mycket längre men det har varit så. det har sin charm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

[mad]

vet ej hur seriös du var så skrattar lite haha [blush]
tanken är god, utan tvekan, men sen om det blir bra är en annan fråga, tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

omdöme.

Vilket är väldigt skiftande beroende på mognad, mående, intelligens o.s.v. Tycker du också att man ska låta omyndiga få göra vad de vill eftersom de enligt dig navigerar bra med hjälp av omdömet...?

Leijonsparf:

ditt eget omdöme verkar ju exempelvis inte särskilt bra, inte ens med dina egna mått mätt

Ditt är inte mycket bättre, men skillnaden mellan oss är att jag upptäcker när mitt är sämre än normalt.

Leijonsparf:

det är en självförstärkande process.

För tredje gången skriver jag att det även ska kombineras med att de som mest rankas som pålitiliga även ska få ha mer att säga till om. Dessutom ska de som anses trolla mycket få lägre siffervärde vid röstning. Är du så dum så du inte ser att det kan lösas med lite finurligt utformad algoritm?

Leijonsparf:

varför skulle jag vara ödmjuk när jag vet att jag har fel?

Ja, varför...för att det visar på mognad och mod. Men sådan är du inte, det har jag förstått redan.

Leijonsparf:

enda anledningen till att jag argumenterar för saker som jag vet är fel är när jag även vet att jag ändå kommer vinna diskussionen

Vilket bekräftar min bedömning av dig som självgod och för feg för att erkänna när du har fel.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Xisco:

vet ej hur seriös du var så skrattar lite haha

Jag är förbannad eftersom jag inser att UM inte är det jag trodde att det var! Jag trodde att det var en plats där man skulle hjälpa och stödja varandra. Det verkar mest vara en plats för troll och bittra människor som bara vill jävlas med varandra. Föga imponerande och min motivation till att vara här sjunker som en sten, exponentiellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

Vilket är väldigt skiftande beroende på mognad, mående, intelligens o.s.v. Tycker du också att man ska låta omyndiga få göra vad de vill eftersom de enligt dig navigerar bra med hjälp av omdömmet...?

nej, inte nödvändigtvis, men det är en helt annan sak än att ha någon slags skala som berättar för folk hur pålitliga andra är.

Razorblade:

Ditt är inte mycket bättre, men skillnaden mellan oss är att jag upptäcker när mitt är sämre än normalt.

vad har du för belägg för det? mitt omdöme är alldeles utmärkt.

Razorblade:

För tredje gången skriver jag att det även ska kombineras med att de som mest rankas som pålitiliga även ska få ha mer att säga till om

och som jag svarat tidigare så fungerar det inte så. det resulterar bara i att folks omdöme blir sämre, snarare än bättre.

Razorblade:

Ja, varför...för att det visar på mognad och mod. Men sådan är du inte, det har jag förstått redan.

nej, det gör det inte. att argumentera för något som är fel och att få insikt i att någonting man argumenterar för är fel är två helt olika saker.

Razorblade:

vilket bekräftar min bedömning av dig som självgod och för feg för att erkänna när du har fel.

den här diskussionen hade varit enklare om du haft någon som helst jävla koll på vad du pratar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

tanken är god, utan tvekan, men sen om det blir bra är en annan fråga, tyvärr.

De flesta här har redan en åsikt om varandra. Du har ju trådar om vad man tycker om varandra o.s.v. Varför skulle inte dessa åsikter kunna samordnas lite bättre så att de blir mer tillgängliga för nya användare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

Jag trodde att det var en plats där man skulle hjälpa och stödja varandra.

[bigsmile] Seriöst?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

.

Det är trots allt internet. Alla är inte särskilt seriösa och många av de som jäklas med andra är förmodligen inte ens sådana irl.
Tyvärr blir en sida det som användarna gör den till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Seriöst?

Jag ägnar övervägande mest tid åt att skriva till de som har problem och mår dåligt så för mig är det så. Jag trodde att fler delade min åsikt om gemenskap...men UM börjar stinka ruttet ju mer jag blir medveten om verkligheten.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Xisco:

Det är trots allt internet.

Ja, men det är ju inte precis helt random som Flashback. Jag inbillade mig att skaparna av UM hade ett syfte mer än att skapa ett hem för alla Internets troll...

Xisco:

många av de som jäklas med andra är förmodligen inte ens sådana irl.

Fega kräk är vad de är! Jag är likadan på UM som i verkligheten. Säger min åsikt och står på mig. Ber om ursäkt och ödmjukar mig när jag inser min idioti.

Xisco:

Tyvärr blir en sida det som användarna gör den till.

Det är som sagt inte Flashback och borde kunna styras upp mer så att det rör sig mot ett mål som UM-skaparna har i åtanke.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Leijonsparf:

att argumentera för något som är fel och att få insikt i att någonting man argumenterar för är fel är två helt olika saker.

Du skrev faktiskt...

Leijonsparf:

argumenterar för saker som jag vet är fel

Nu lägger jag ner tjafset med ett troll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razorblade:

Du skrev faktiskt...

ja, det skrev jag i båda inläggen, då det är precis det jag menar. att argumentera för saker som jag vet är fel. du borde testa det någon gång, om du någonsin lär dig argumentera ordentligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

Bla bla bla, trolli-troll!

Razorblade:

Nu lägger jag ner tjafset med ett troll.


   
SvaraCitera

Razorblade:

NEJ (Du röstade på detta alternativ)

pga
mina sanna motiv skulle bli avslöjade


   
SvaraCitera
Åtta

Razorblade:

Är det praktiskt genomförbart (Åtta)

Det är det. Det är i princip samma sak som detta. Jag är dock djupt tveksam till huruvida detta skulle fungera rent socialt. Jag tror snarare att det skulle leda till att personer med opopulära åsikter blir nedröstade. Allt eftersom de blir nedröstade blir deras röster i sin tur värda mindre, vilket gör att klyftan bara växer.

Om jag var en fuling så skulle jag helt enkelt registrera tonnvis med konton (tidsödande, men det är inte som att jag har något bättre för mig i min mammas källare) och upprösta ett av dem. På så sätt har jag då tillskansat mig ett "trusted" konto.


   
SvaraCitera