Aviseringar
Rensa alla

Tufft läge


Ämnesstartare

Min pojkvän som är 16 år blev dömd till böter, hans familj har det väldigt dåligt ställt, dom lever under en ekonomisk begränsning därför har varken han (som är arbetslös och går i skolan) eller hans familj råd att betala bötern. Jag har märkt att han mått väldigt, väldigt dåligt över allt med rättegången så jag har givetvis försökt stötta och funnits där för honom men nu har han bara det största problemet kvar - att betala bötern. Han har inte råd och det vet jag om, han har inte bett mig hjälpa honom eller någonting men jag vill göra det därför har jag sparat mitt studiebidrag som är 1050 kr som jag ska ge till honom men jag vet att dom pengarna inte räcker, inte på långa vägar. Bötern är på flera tusen lappar, jag har inte råd med det (inte denna månad iaf, mitt nästa studiebidrag kommer inte förens om en månad) och han var verkligen inte råd med det, speciellt inte hans familj. (de spenderar hans studiebidrag på mat och andra behövligheter, mamman är ensamstående och har svåra hjärtproblem därför kan hon inte arbeta)

Så nu till min fråga, finns det något annat sätt jag kan hjälpa honom? Har han rätt att söka bidrag eller liknande till bötern eller finns det någon möjlighet att socialen alternativt staten kan betala hans bötern pga de ekonomiska omständigheterna?


   
Citera

Då lär han sej väl antagligen att han inte skall göra samma sak igen[smile]

Stuck With Eachother:

jag har inte råd med det

Varför skall du betala hans böter?


   
SvaraCitera

kebu12:

Varför skall du betala hans böter?

det är bättre att låna pengar av någon än att hamna hos kronofogden

kebu12:

Då lär han sej väl antagligen att han inte skall göra samma sak igen

lägg ner, jag tror redan han är medveten om situationen.


   
SvaraCitera

what did he do?


   
SvaraCitera

ska man lära sig något av sina misstag ska ingen annan åtgärda dem [no-no]


   
SvaraCitera

internet:

det är bättre att låna pengar av någon än att hamna hos kronofogden

internet:

lägg ner, jag tror redan han är medveten om situationen.

känner till situationen eller?


   
SvaraCitera

kebu12:

känner till situationen eller?

nej, men jag har flera vänner som av div. anledning hamnat i en bötessituation de inte klarat av, allt ifrån några tusen till närmare hundra. det är aldrig roligt att hamna hos kronofogden eftersom det syns överallt, och om man kan är det "bättre" att låta någon annan som man står nära och som litar på en betala skulden så att man kan betala av till denne istället.


   
SvaraCitera

Nu får han ju lära sig. Ingen annan ska betala hans böter, han får fixa detta på något sätt själv. Söka skitjobb etc.


   
SvaraCitera

internet:

nej

okej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om han har blivit dömd till böter antar jag att det är befogat, vilket i sin tur förhoppningsvis lär honom en läxa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

Varför skall du betala hans böter?

jag vill hjälpa honom, blir ledsen över att se honom så nere. Han har inte bett mig betala hans böter.

internet:

det är bättre att låna pengar av någon än att hamna hos kronofogden

Sant, tack för att du kunde svara vettigare än mig.

fröken stöken:

what did he do?

Jag har ingen rätt att berätta det, det är hans ensak.

OF 5:

ska man lära sig något av sina misstag ska ingen annan åtgärda dem

Det var många som blev anmälda, målsägande har till och med bett om ursäkt för "hämnden" så ja, givetvis bör man lära sig något av ens misstag men vad ska han lära sig av ett misstag som någon annan gjorde? Att inte göra det, ja. Han lär troligtvis aldrig begå samma misstag.

isola:

Nu får han ju lära sig. Ingen annan ska betala hans böter, han får fixa detta på något sätt själv.

Förstår mig inte på en del, ifall du ser en person du tycker väldigt mycket om må otroligt dåligt skulle du inte försöka hjälpa han/hon då? Istället för att vara så dömande ..

isola:

Söka skitjobb etc.

Han har redan gjort det, utan resultat.


   
SvaraCitera

Stuck With Eachother:

Det var många som blev anmälda, målsägande har till och med bett om ursäkt för "hämnden" så ja, givetvis bör man lära sig något av ens misstag men vad ska han lära sig av ett misstag som någon annan gjorde?

varför överklagade han det inte för då [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

varför överklagade han det inte för då

Han gjorde det men han fick inte prövningstillstånd.


   
SvaraCitera

Stuck With Eachother:

Han gjorde det men han fick inte prövningstillstånd.

då kan han ju inte helt oskyldig iaf.


   
SvaraCitera

Stuck With Eachother:

Förstår mig inte på en del, ifall du ser en person du tycker väldigt mycket om må otroligt dåligt skulle du inte försöka hjälpa han/hon då? Istället för att vara så dömande ..

Det lär den sig inte på. Han har satt sig i skiten själv, då får han ju ta sig ur den också. Han är 16, inte 6.


   
SvaraCitera