Aviseringar
Rensa alla

Tufft läge


Stuck With Eachother:

Sant, tack för att du kunde svara vettigare än mig.

ingen fara, jag önskar er lycka till.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

isola:

Det lär den sig inte på. Han har satt sig i skiten själv, då får han ju ta sig ur den också.

skärp dig, kan man hjälpa till så gör man det. man lär sig utan att få "maxstraff", speciellt när man är såpass ung. det är snarare när man inte får hjälp som man inte "lär" sig, eftersom man odlar ett förakt mot institutionen och samhället. hårda straff hjälper inte, det gör däremot ett samvete.

isola:

Han är 16, inte 6.

precis, han är inte ens myndig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Han har satt sig i skiten själv,

Han satt sig inte i skiten, du vet ingenting om vad som hänt så snälla lägg bara ner.

isola:

då får han ju ta sig ur den också.

det är inte så lätt för honom det är just därför jag vill hjälpa honom, som vän och flickvän gör man det, man försöker hjälpa den man tycker om. Lojalitet är någonting som varenda människa bör du, även du, som verkar vara så kall.

isola:

Han är 16, inte 6.

spelar ingen roll hur gammal man är, oavsett ålder så hamnar man i en situation som är svår att ta sig ur, då kan man behöva hjälp.

internet:

ingen fara, jag önskar er lycka till.

tack så jätte mycket! [smile]


   
SvaraCitera

det går tyvärr inte att göra så mycket åt situationen. man kan inte göra upp betalningsplaner eller liknande för böter och så vitt jag vet finns det inga bidrag att söka.

jag tycker att ni ska försöka skrapa ihop pengarna inom er bekantskapskrets och sedan göra upp en plan för hur din pojkvän ska betala tillbaka dem (om det nu skulle behövas). även ifall det kanske är pinsamt för honom att hans/era kompisar får kännedom om böterna så är det värt att inte hamna hos kronofogden.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

såg nu att internet har skrivit i princip samma sak, måste lära mig läsa innan jag postar.


   
SvaraCitera

Stuck With Eachother:

oavsett ålder så hamnar man i en situation som är svår att ta sig ur, då kan man behöva hjälp.

Ja, men har man skapat den själv så mår man bara bra av att lösa den själv.


   
SvaraCitera

Stuck With Eachother:

Han har inte råd och det vet jag om, han har inte bett mig hjälpa honom eller någonting men jag vill göra det därför har jag sparat mitt studiebidrag som är 1050 kr som jag ska ge till honom

Vad fint av dig! [y]


   
SvaraCitera

internet:

är sig utan att få "maxstraff", speciellt när man är såpass ung. det är snarare när man inte får hjälp som man inte "lär" sig

Han lär inte få något "maxstraff". Böter ska kännas, det är ingenting som man ska få hjälp med, så att man fattar att man inte ska göra om det för att det inte känns så jäkla kul att vara i den sitsen.
Det är så man lär sig.
Det hade ju varit en annan sak om han inte gjort någonting och behövde pengar till mat.


   
SvaraCitera

isola:

Det är så man lär sig.

med tanke på att människor är sociala varelser så behöver man inte förstöra sitt liv för att "lära sig". skuldkänslorna när andra måste täcka för en räcker troligtvis alldeles utmärkt. sedan är det samtidigt skönt att veta att folk ställer upp för en, vilket leder till större tilltro till samhället, vilket leder till att man begår färre brott, etcetera, etcetera. det är skillnad om man är bortskämd och förväntar sig att andra ska fixa problem man själv har satt sig i, men så verkar ju inte vara fallet här.


   
SvaraCitera

isola:

Han lär inte få något "maxstraff". Böter ska kännas, det är ingenting som man ska få hjälp med, så att man fattar att man inte ska göra om det för att det inte känns så jäkla kul att vara i den sitsen.

det jag menade med är att han inte ska behöva hamna hos kronofogden för att han inte kan betala tillbaka böterna, eftersom det är ett mycket mer kännbart straff än "bara böter". det är mänskligt att fela, och jävligt onödigt att skratta den som gjort det i ansiktet.


   
SvaraCitera

internet:

det jag menade med är att han inte ska behöva hamna hos kronofogden för att han inte kan betala tillbaka böterna, eftersom det är ett mycket mer kännbart straff än "bara böter". det är mänskligt att fela, och jävligt onödigt att skratta den som gjort det i ansiktet.

Klart att man inte ska skratta åt folk som gör fel, det har jag aldrig sagt att man ska. Men någon som är 16 år får studiebidrag, så lite pengar har han att betala med.
Tråkigt om han blir prickad hos kronofogden, men han har ju bara sig själv att skylla.


   
SvaraCitera

isola:

Men någon som är 16 år får studiebidrag, så lite pengar har han att betala med.

eftersom hans familj inte har det så gott ställt kanske studiebidraget går dit.

isola:

Tråkigt om han blir prickad hos kronofogden, men han har ju bara sig själv att skylla.

nej, han har massa annat att skylla, t.ex. de andra som också fått böter som kanske skapade ett gemensamt grupptryck för att genomföra en dålig grej, annars samhället. man har aldrig "bara sig själv" att skylla.


   
SvaraCitera

internet:

eftersom hans familj inte har det så gott ställt kanske studiebidraget går dit.

De dör inte utan hans studiebidrag.

internet:

nej, han har massa annat att skylla, t.ex. de andra som också fått böter som kanske skapade ett gemensamt grupptryck för att genomföra en dålig grej, annars samhället. man har aldrig "bara sig själv" att skylla.

Klart att man endast har sig själv att skylla! Vi lever i ett bra samhälle, bara trams att påstå att vårt samhälle är skyldig till något sådant.
Vi har knappast orimliga eller förtryckande lagar.
Och grupptryck måste alla lära sig att stå emot, alla har en egen hjärna och vilja.


   
SvaraCitera

isola:

De dör inte utan hans studiebidrag.

jag vet inte hur deras ekonomiska läge ser ut men det kan vara nödvändigt, vet flera som varit tvungna att betala pga. det inte går ihop annars, alla är inte medelklassbrudar vet du, medelklassbruden.

isola:

alla har en egen hjärna och vilja.

håller bara delvis med där, även om hjärnan rent fysiskt är din och viljan känns som din så är det fortfarande val utifrån andra premisser och en grupp som är det viktigaste och mest frekvent återkommande i din världsbild kan få dig att göra väldigt många grejor du aldrig skulle gjort på eget initativ. man är inte en person, med en personlighet, utan en flexibel social varelse som kan handla väldigt olika beroende på situationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Vad fint av dig!

Försöker göra vad jag kan, tack så mycket [smile]

isola:

Det hade ju varit en annan sak om han inte gjort någonting och behövde pengar till mat.

har du ens läst mitt inlägg? jag skrev ju

Stuck With Eachother:

de spenderar hans studiebidrag på mat och andra behövligheter,

Stuck With Eachother:

Det var många som blev anmälda, målsägande har till och med bett om ursäkt för "hämnden"

=han var oskyldig.

isola:

De dör inte utan hans studiebidrag.

Vad vet du om det? Ingenting, du vet inte ett skit.

isola:

Och grupptryck måste alla lära sig att stå emot, alla har en egen hjärna och vilja.

Grupptryck var det inte. Det var inte ens ett brott han begick. Okej? Du vet som sagt ingenting så lägg bara ner.


   
SvaraCitera

Stuck With Eachother:

Vad vet du om det? Ingenting, du vet inte ett skit.

De inte behöver hans bidrag till mat, om de inte super upp det andra bidraget eller slösar pengarna på annat förstås.

internet:

det inte går ihop annars, alla är inte medelklassbrudar vet du, medelklassbruden.

Har verkligen inte alltid levt medelklassliv. Jag ser ingen anledning att dalta med folk, vilken samhällsklass man än kommer ifrån.
Man får lära sig av sina misstag, så enkelt är det.


   
SvaraCitera

isola:

Man får lära sig av sina misstag, så enkelt är det.

förstår mig inte på det här resonemanget eftersom det är 100% uppenbart att man tar till 'fel metoder' när man blir oönskad av samhället, vilket man blir om man hamnar hos kronofogden. det blir en ond spiral, istället för en liten fingervisning - något annat bör man inte ge en person som inte ens är myndig.

isola:

De inte behöver hans bidrag till mat, om de inte super upp det andra bidraget eller slösar pengarna på annat förstås.

det kan vara lån eller skulder eller något annat som trycker.

förstår inte varför du resonerar som en gammal borgare, solidariteten och medmänskligheten isola, vart glömde du den?


   
SvaraCitera