Forumet - Tunnis och pulver!

Tunnis och pulver!

111 0 23
Halloj!

Funderar på att köpa kosttilskott nu i samband med träning och viktuppgång. Just nu löper jag varannan dag och styrketränar varannan dag. Styrketräningen är inte alltför seriös då jag kör hemma.

Jag är rätt smal (~70 kg, 185 cm) så jag dricker det mycket för att gå upp i vikt i sambandet med träningen.

Min metabolism är galet hög så jag tror att lite extra kalorier kan göra jobbet.

Gör jag rätt?
Kosttillskottet ersätter inte frukost lunch och middag men i samband med träningen så tycker jag att det är enklare att ta en drink istället för att laga ett mål mat.

Utöver de tre huvudmålen brukar jag käka när jag är hungrig, typ två gånger under dagen och då är det lättare saker såsom mackor eller frukt.

Och sen blir det en drink om dagen (80 g) före träning.

Spana också in:

BonkaBonk:

Utöver de tre huvudmålen brukar jag käka när jag är hungrig, typ två gånger under dagen och då är det lättare saker såsom mackor eller frukt.

Och sen blir det en drink om dagen (80 g) före träning.


(80g) före träning,80gram protein? eller vad?

Du borde ta drink före och direkt efter passet,båda gångerna me protein och kolhydrater,mer protein och kolhydrater efter passet än innan. jag kör 1dlprotein,1-1,5dl kolhydrater i fördrinken. sen Efter kör jag 1,5 protein och 2,5 kolhydrater.

Svaret är att du ska äta mer,få i dig mer energi. Så gör ett matschema och sätt ut tider för dina måltider. sen vare sig du är hungrig eller inte äter du vid den tiden varje dag.

Ha 2-3 timmars mellanrum på måltiderna (detta gäller inte efterdrink och måltid efter gymet då du borde äta så fort som möjligt.)
Alltså, i mitt tillskott så är det blandat protein och kolhydrater och de rekommenderar 80 g i samband med träningen.

Sen står det "två drinkar om dagen" så jag kanske ska ta en innan jag går och lägger mig också...Men du rekommenderar en drink före, och en drink efter?

Jag är väldigt lat när det gäller att laga mat (tur att jag går i skolan) så räcker det kanske med havregrynsgröt och någon banan? Eller är det för snålt?
BonkaBonk:

Gör jag rätt?


Det är ganska lätt att gå upp i vikt...ät mer än du förbränner så lägger du på dig någon sorts massa i alla fall (troligtvis fett). Men jag antar att du vill lägga på dig muskler?

Kost: Ät så mycket du kan av vanlig mat, dvs till du är mätt...och sen lite till. 2g protein/kg kroppsvikt per dag...ta hjälp av protein drinkar dom dagar du inte tränar och gainers efter träning dom dagar du tränar.

Jag vet att du vill gå upp i vikt, men håll dig till relativt nyttig mat. Dvs, försök inte leva på någon sort McDonalds/Pizza diet för att gå upp i vikt, din kropp kommer inte må bra av det.

Träning: Det du gör just nu är ju knappast det bästa för att gå upp i vikt (löpning + hemträning), utan snarare tvärtom! Försök att ta dig till ett gym 3 dagar i veckan och dra ner på springandet (max 2ggr i veckan).
Havregrynsgröt på morgonen med en dl proteinpulver på är kanon. dock har du ju "bara" gainer. så det kan du ju faktiskt inte göra. Du tar slut på den burken sen ser du till att köpa protein och kolhydrater separat,just för att du ska kunna välja själv hur mkt du ska ha av dom olika.

Skippa bananen,bara mer kolhydrater,eftersom du redan får i dig det i gröten. Lättast på morgonen är ju mixa drink,tycker jag.

Då kör jag 3dl havregryn 3dl minimjölk/vatten 1banan 1dl proteinpulver. 2kapslar omega3 1cvitamin brus och 3-4dl vatten tilld et.

Sen kan tilläggas att jag väger 95kg på 180cm och jag äter 7-8 måltider om dagen (för och efterdrink inräknat) så jag behöver få i mig mer än dig. men bara så du får en uppfattning om vad man ska äta och sånt.

Sen skolmaten är rena skämtet men duger väl för dig,håll dig undan från såserna och sånna grejer bara så löser det sig nog. Du borde ha me dig minst 1 mellanmål till skolan,2 om du slutar 4

AlphaMale:

2g protein/kg kroppsvikt per dag


Skulle nog satsa på 3g/kg
Ja fett klarar jag mig bra utan. Det är musklerna jag vill åt. Jag vill samtidigt inte bli en fet biff utan man ska se att jag mår bra.

Självklart är gym det bästa alternativet men just nu har jag sommarlov och har inte tillgång till gym, dessutom tycker jag det är lite pinsamt att stå framför speglar bland massa män- misstolka mig inte.

Angående drinkarna tar jag två skopor (80 g) efter träningen då förbränningen kräver mest utav min kropp och det känns som att jag bara skulle bli tjock om jag åt fler gånger om dagen, men en drink innan läggdags skulle inte skada som sagt.

Jag vet inte om det hjälper men angående träningen så kör jag de större muskelgrupperna tre set med 10 repitiotioner ungefär. Bränner dock inte sönder musklerna så jag skulle nog kunna öka vikten och minska repititionerna. Löpningen räknar jag som kondition och ben- och sätesträning då jag bara tränar överkropp på styrkepasset.

En major-fråga som jag har:
Jag är inte överambitiös när det gäller att räkna kalorier/dag osv. men om vi säger att jag tar två drinkar, (protein, kolhydrat i samma) frukost, lunch och middag och sen mellanmål. Resultatet kommer kanske inte lika fort men det lär vara tillräckligt om jag tränar styrka varannan dag och kondition varannan. Am I right?
Mrbigstuff:

Skulle nog satsa på 3g/kg


2g protein/kg är redan ganska mycket....och ganska svårt att få i sig varje dag...om man inte sitter och trycker tonfisk efter varje måltid. Sen så tror jag knappast att hans kropp kommer andvända sig av så mycket protein, i alla fall så länge han inte tränar ordentligt. Det mesta går nog ut det naturliga vägen.
AlphaMale:

2g protein/kg är redan ganska mycket....och ganska svårt att få i sig varje dag...om man inte sitter och trycker tonfisk efter varje måltid.


Jag håller med dig om att 2g borde räcka alldeles utmärkt. I en uppbyggnadsfas är det inte riktigt lika noga helt enkelt.
Däremot upplever jag att 2g/kg är ungefär vad man uppnår på svensson-kost om man inte väger 95kg. [rolleyes]