Aviseringar
Rensa alla

TV licens för datorn, sweet :\


Men de flesta betalar nog sin Tv-licens, och den gäller ju för alla tv-apparater i hushållet. Måste väl gälla för datorn då oxå?


   
SvaraCitera

Hell_man:

och den gäller ju för alla tv-apparater i hushållet. Måste väl gälla för datorn då oxå?

Datorn är ingen TV-apparat. Och de flesta köper inte en dator för att titta på tv, de köper den för andra saker. (då menar jag inte ladda ner tv-program utan att faktiskt titta på de vanliga svenska tv-kanalerna).


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Datorn är ingen TV-apparat

No shit sherlock!

En dator borde likväl kunna användas med samma licens som tn:n i hushållet gör


   
SvaraCitera

Hell_man:

En dator borde likväl kunna användas med samma licens som tn:n i hushållet gör

Jag menade snarare varför ska datorn ha något med tv-licens att göra alls då det inte är en tv eller har något tv-mottagare som standard.


   
SvaraCitera

Slår vad om att det har varit SVT:s plan från första början.


   
SvaraCitera

Kan inte svt bara implementera ett torrent system för spridning av deras filer så får de betydligt billigare drift, och slipper kräva ut extra pengar.


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Jag menade snarare varför ska datorn ha något med tv-licens att göra alls då det inte är en tv eller har något tv-mottagare som standard.

vilket för de allra flesta människor är helt irrelevant. jag personligen har bott i ett kollektiv och således indirekt betalt tv-licent genom hyran i typ två år nu, innan dess på diverse andra ställen där det också ingått. om några veckor så kommer jag flytta till en lägenhet där vi med 97% säkerhet aldrig kommer skaffa någon tv kapabel att få in några tv-kanaler. detta, i kombination med att jag inte ser på tv, kommer för min del innebära ett dilemma, men jag är en så pass sympatisk person att jag inser att public service är en bra sak, och om ekonomin tillåter det så kommer vi betala den oavsett. och så jävla dyrt är det inte, så dina liberaltårar är rätt så genomskinliga.

eller till min egentliga poäng: 97% av hushållen som har en dator, har även en tv, så detta är en icke-fråga.


   
SvaraCitera

Jag betalar redan. [zzz]


   
SvaraCitera

Issen:

Bara för att det passar SVT att lägga upp sin kanaler via webbsändning så riskerar man tvinga betala TV licens för datorn. Moget.

Det är väl för fan inget problem? Alla betalar den fan ändå. Men du kanske är så häftig och alternativ så du ser ALDRIG PÅ VANLIGA TV-PROGRAM!


   
SvaraCitera

Wulf Dragonheart:

Alla betalar den fan ändå.

Nej.


   
SvaraCitera

Wulf Dragonheart:

Men du kanske är så häftig och alternativ så du ser ALDRIG PÅ VANLIGA TV-PROGRAM!

Nu var inte frågan vänd till mig. Men faktum är att det är rätt många i vårat land som inte kollar på TV särskilt ofta och kanske än mer sällan på SVT. Själv tittar jag på TV max fem timmar i månaden skulle jag tro och av dessa fem timmar är på sin höjd en timme SVT. Kan lätt säga att det ibland kan gå någon eller några månader utan att jag titta på SVT.

Tycker det är helt orimligt att folk som inte tittar på SVT ska betala. Nej gör om SVT till betalkanaler, betydligt mer rättvist. Jag hade inte haft något emot att betala en liten summa de gånger jag faktiskt vill titta på kanalen.


   
SvaraCitera

mörknäs:

men jag är en så pass sympatisk person att jag inser att public service är en bra sak

Fast jag har väl ändå inte sagt något om att avskaffa public service eller att det inte skulle vara en bra sak?


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Fast jag har väl ändå inte sagt något om att avskaffa public service eller att det inte skulle vara en bra sak?

Jakob_E:

Tycker det är helt orimligt att folk som inte tittar på SVT ska betala. Nej gör om SVT till betalkanaler, betydligt mer rättvist. Jag hade inte haft något emot att betala en liten summa de gånger jag faktiskt vill titta på kanalen.

pro tip: om marknadsmässigt finansierad tv går under begreppet "public service" så innefattar detta alla tv-kanaler. detta är, lyckligtvis, inte en korrekt analys av ordets användningsområde.


   
SvaraCitera

[sad]


   
SvaraCitera

[mad]


   
SvaraCitera