Aviseringar
Rensa alla

Tv-spel håller på att bli Hollywood


Ämnesstartare

Ju fler år som går, desto ytligare blir spelindustrin. Man skulle kunna säga att den går i musik- och filmbranschens fotspår.

Idag är de populäraste låtarna inom musiken de som framförs av de artister som kan skaffa sig uppmärksamhet på de mest sjuka sätt (Lady GaGa). Hur populär hade hon blivit utan sina uppseendeväckande framträdanden och sina sjuka videos? Med andra ord, hur bra är hennes musik? Tänk efter.

Och hur bra hade filmen Avatar gått om den inte hade varit i 3D och innehållit mängder med specialeffekter?

Inom spelvärlden blir det mer och mer fokus på tre saker:

1) Storyn
2) Grafiken och ljudet
3) Vad som går att göra i spelet

Storyn, oavsett spel, är bara ett sätt att hålla spelaren motiverad när själva spelet i sig inte är tillräckligt roligt eller intressant. Hur roligt hade det varit att levla upp i Final Fantasy om inte nyfikenheten att få reda på mer av handlingen hade funnits? Alltså, hur roligt är själva spelet? Ta bort handlingen och tänker efter.

Detsamma gäller WoW, något som endast kan beskrivas som en stor böld på spelindustrin. Det enda det går ut på är att levla upp sin gubbe till förbannelse för att vara bättre än resten av communityn. Är det kul att levla. Inte direkt. Man spelar inte för att det är roligt, utan för att nå ett mål.

Grafiken och musik är viktiga, men det blir alltmer fokus på den tekniska aspekten. Det finns visserligen undantag som Kirby's Epic Yarn och Limbo, men de allra flesta spelen skryter med hur många polygoner de kan pusha och hur många objekt de kan skugga, trots att de ofta inte har någon praktiskt betydelse utan endast agerar ögongodis.

Och så vad som går att göra. Här vill jag jämföra God of War, som de flesta säkert känner till, med det mer okända God Hand. I God of War trycker du in knappkombinationer mot bossarna för att se häftiga sekvenser som är helt ospelbara. I God Hand har du 100% kontroll på varenda slag du slår, men det ser inte särskilt häftigt ut eftersom du just har 100% kontroll (kameran vilar alltid bakom spelaren och det bjuds inte på några hisnande sekvenser). Gamers idag verkar fokusera mer på vad som går att göra, snarare än hur man gör det. Kasta sig nedför ett berg i HD-grafik där man ser 3km bort i distansen? Wow! Fast man trycker bara på en knapp för att göra det...

Är det så att de flesta spelare idag är extremt ytliga och bara vill se massa häftiga, flashiga effekter? Är jag ensam när jag säger att Mega Man 10 har fan så mycket mer spelglädje än vad Uncharted 2 någonsin kommer att ha? Är det viktigare med vilka röstskådespelare som är med och deras lip synching än hur roligt spelet är att spela?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Jag håller med dig, det har blivit för mycket fokus på story och grafik.
Givetvis måste rpg osv ha en bra story, men jag måste faktiskt inte veta varför jag ska skjuta folk lite okynneslöst.

Gameplay > * imho.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker Gameplay, grafik och story väger ungefär lika mycket.

Notera ungefär. Utan alla 3 blir det inte ett asbra spel. Tror dock att grafiken kommer på tredjeplats, men det betyder inte att grafiken kan va usel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Med andra ord, hur bra är hennes musik? Tänk efter.

Den är helt okej tycker jag. Väldigt lättsmält dock

vhfaj:

Är det så att de flesta spelare idag är extremt ytliga och bara vill se massa häftiga, flashiga effekter?

Ja, det verkar i alla fall så. Sony, Microsoft, Nintendo osv kör hellre på de spel som de vet kommer att sälja. Vilket alltså är de snyggaste spelen som följer mallen. De är rädda för att prova något nytt p.g.a. konsolkriget de för med varandra. Fast det är klart att det då och då ändå lyckas glida ut ett par intressanta spel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Story, dialog och grafik.

Grafiken behöver inte vara dyrt bekostat, den kan vara fin ändå.


   
SvaraCitera

vhfaj:

än hur roligt spelet är att spela?

Jag vet inte. För mig är Grafik/Musik/Story väldigt viktigt i spelen jag spelar.

Om man tar story så är det väldigt viktigt för att göra mig intresserad nog att spela. Resident Evil tex tycker jag har en djup historia som får mig att vilja engagera mig i vad som händer och får mig att fortsätta.

Grafik beror väl på. Jag kan fortfarande acceptera den egentligen väldigt dåliga grafiken (jämfört med idag) som tex res 1,2 och 3 har och skulle aldrig acceptera ett nytt spel med den typen av grafik.
Det funkar inte för ögat och gör hela grejen irriterande.

Musik brukar det inte vara något problem med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Jag håller med dig, det har blivit för mycket fokus på story och grafik.
Givetvis måste rpg osv ha en bra story, men jag måste faktiskt inte veta varför jag ska skjuta folk lite okynneslöst.

Varför måste RPG-spel ha en bra story? Kan det vara för att de inte är roliga att spela? Tänk efter. Mass Effect. Pokémon. Final Fantasy. Vad gör man i ett RPG? Bläddrar i menyer och slåss i enformiga strider för att bli starkare. Är det roligt? Nej. Gör man det för att nå ett mål? Ja.

Kablash__:

Notera ungefär. Utan alla 3 blir det inte ett asbra spel.

Super Mario Galaxy 2 är asbra och saknar story. Mega Man 10 är asbra och saknar grafik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Super Mario Galaxy 2 är asbra och saknar story. Mega Man 10 är asbra och saknar grafik.

Says you...

Du måste inse att allt inte kretsar runt dina åsikter 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Varför måste RPG-spel ha en bra story?

Sa inget om måsten, sa vad jag föredrar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du har ingen aning om hur spelbranschen ser ut idag, din casual. Spel är djupare än någonsin förr, gameplay har utvecklats otroligt mycket och spel involverar spelaren till mycket större grad än förr.

Dessutom så lever vi i en tid där grafik inte behöver vara top notch, vi klarar oss bra med bioshock eller tillochmed TF2-grafiken, vilka båda varken är så tekniskt avancerade. Se på heavy rain, ett spel med relativt kass grafikmotor, som blivit oändligt hyllat och tagit spelen till en helt ny nivå av interaktion. Samtidigt så säljs indiespel med väldigt spartansk grafik på Steam och når miljonsiffror.

Ingen som verkligen har någon koll på spelvärlden bryr sig om grafiken så som de gjorde för tio, fem eller ens tre år sedan. Vi är förbi det stadiet nu, och gamers spelar lika gärna mega man 10, som S.T.A.L.K.E.R, som God of War 3. Om man vill ha ett maffigt spel med mycket effekter så satsar man på grafiken. Om man vill ha ett spel med otrolig atmosfär så kan grafiken skjutas bort för att mer tid ska ägnas åt nivådesign och audioteknik. Om man vill satsa på nostalgi så kan man skjuta undan allt och köra på gamla beprövade metoder.

Spel rör sig i en utveckling som är så långt ifrån musik och film-utveckling man kan komma. Tevespel har blivit, och har nästan alltid varit, ett öppet och liberalt medium där utvecklare själva får bestämma över deras produktion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Om man tar story så är det väldigt viktigt för att göra mig intresserad nog att spela.

Eftersom själva spelet inte är tillräckligt roligt, inte sant?

Kablash__:

Says you...

Du måste inse att allt inte kretsar runt dina åsikter 😛

Fast dessa två spel har fått väldigt bra kritik generellt.


   
SvaraCitera

vhfaj:

Eftersom själva spelet inte är tillräckligt roligt, inte sant?

Nej, snarare att det blir lika dant som alla andra och man därmed tröttnar.

Spel för 10,15,20 år sen behöver inte vara bättre. Det är ju helt på hur man ser det till.

Mawns:

Spel är djupare än någonsin förr, gameplay har utvecklats otroligt mycket och spel involverar spelaren till mycket större grad än förr.

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Du har ingen aning om hur spelbranschen ser ut idag, din casual.

LOL.

Mawns:

Spel är djupare än någonsin förr, gameplay har utvecklats otroligt mycket och spel involverar spelaren till mycket större grad än förr.

På vilket sätt? Gameplay har definitivt inte utvecklats otroligt mycket. Jag anar att det du pratar om mest rör karaktärernas emotionella handlingar och att det skulle involvera spelaren mer...

Mawns:

Se på heavy rain, ett spel med relativt kass grafikmotor, som blivit oändligt hyllat och tagit spelen till en helt ny nivå av interaktion.

Detta är ju bara LOL. Kass grafikmotor? Ny nivå av interaktion? Kallar du quick time events för interaktion? Hela Heavy Rain kan beskrivas som en interaktiv film snarare än ett spel, vilket till och med spelskaparna har sagt själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vhfaj:

Kallar du quick time events för interaktion?

Har du ens spelat spelet?

vhfaj:

Gameplay har definitivt inte utvecklats otroligt mycket.

Hahahaha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Har du ens spelat spelet?

Ja... om man nu kan kalla det för ett spel. Det är ju mest att välja knapp för att se nästa sekvens.

Mawns:

Hahahaha

På vilket sätt har det utvecklats?


   
SvaraCitera