Forumet - Två enkla frågor angånde styrketräning !

Två enkla frågor angånde styrketräning !

356 0 5
Varför ska man äta små potioner mat, flera gånger om dagen, istället för att äta störe måltider färre gånger ?



Brukar normalt tränna i ca 2 tim, men har hört att man ska ligga på mellan 45-90 minuter. Skadar för lång tränning kroppen? vad ligger till grunden för denna rekommendtion ?
#1: Kroppen utnyttjar energin bättre på det sättet. Man fyller sitt mättnadsbehov och småäter därmed inte lika ofta.

#2: All träning bryter ned musklerna i kroppen. Hur länge man ska träna beror på vad man vill uppnå. Vill man i första han förbränna fett eller springa långdistans bör man rimligtvis träna mer minuter.
Söker man explosivitet eller kondition, t.ex. löpning, så ska man springa korta intervall så mycket man orkar i en 30 min eller så.

Spelar egentligen inte så stor roll hur mycket man tränar till en början. Hinner man återhämta sig mellan passen ska man köra på. Känn efter själv.
maralg:

Varför ska man äta små potioner mat, flera gånger om dagen, istället för att äta störe måltider färre gånger ?


Det kvittar sålänge du äter bra i samband med träningen.

Metabolismen höjs inte och inte alla tycker att de stannar mätta längre / behagligare. Äter du inte bara sockerläsk och pulvermos utan andra tillbehör utnyttjar kroppen energin på precis lika bra sätt.

maralg:

Brukar normalt tränna i ca 2 tim, men har hört att man ska ligga på mellan 45-90 minuter. Skadar för lång tränning kroppen? vad ligger till grunden för denna rekommendtion ?


*Lång återhämtning
*Svårt att hålla samma tempo/kraft under hela perioden.
*Träningen i sig bryter ner muskler varpå 2 timmar kan bli onödigt ifall det egentligen bara är den första timmen du orkar ta i ordentligt.
*Risk för skador, många skiter i skaderisk helt enkelt eftersom att de förknippar det med åldern 50+. Fel, och det är typ trist att i 19års åldern t.ex vrida till ett knä såpass att man får svårt att cykla resten av livet.

Jag kan inte uttala mig om ifall 2 timmars träning ger bättre resultat än 1 timmes träning.
Däremot kommer 1timme + 1timmes träning vid olika tidpunkter troligen ge bättre resultat än 2 timmars sammanhållen.

Spana också in: