Aviseringar
Rensa alla

två modersmål


Ämnesstartare

hej!
tänkte höra om det är nån här som kan hjälpa mig lite? 😛
är det nån här som är tvåspråklig? alltså som har flyttat hit till sverige, och talar svenska med sina vänner m.m.. men pratar sitt modersmål hemma? i sånna fall, vad tycker du/ni att det är för fördelar och nackdelar med det? skulle vara väldigt tacksam för svar!


   
Citera
Ämnesstartare

sofajaaa:

i sånna fall, vad tycker du/ni att det är för fördelar och nackdelar med det?

eeeh jadu bra fråga.
fördelen: lättare att få jobb om de söker någon om kan fler språk än svenska och engelska iallafall 🙂

nackdel: vet ej direkt.

men jag pratar mest svenska hemma, bara mitt modersmål med mina föräldrar isådanafall då de inte är så bra på svenska 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav89:

men jag pratar mest svenska hemma, bara mitt modersmål med mina föräldrar isådanafall då de inte är så bra på svenska 😛

så du vet inga fler nackdelar med det? som att ibland t ex råka blanda ihop modersmålet med svenska? m.m...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sofajaaa:

så du vet inga fler nackdelar med det? som att ibland t ex råka blanda ihop modersmålet med svenska? m.m..

jag har iallafall inga svårigheter med det. den enda nackdelen jag kan komma på är att jag kan svenska mycket bättre än mitt modersmål och det gillar inte föräldrarna direkt [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav89:

jag har iallafall inga svårigheter med det. den enda nackdelen jag kan komma på är att jag kan svenska mycket bättre än mitt modersmål och det gillar inte föräldrarna direkt

hehe okej okej 🙂 tack så jätte mkt för att du svarade 🙂 de betyder guld [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sofajaaa:

de betyder guld [love]

kändes inte som att man bidrog med något direkt [crazy] hehe [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav89:

kändes inte som att man bidrog med något direkt hehe

hehe jo :p tro mig ^^
skolan vela egentligen att ja skulle ut på stan å interjuva folk om detta 😛 sp jag är väldigt tacksam för å få svar här ist [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sofajaaa:

skolan vela egentligen att ja skulle ut på stan å interjuva folk om detta 😛 sp jag är väldigt tacksam för å få svar här ist [cheers]

haha [bigsmile] härligt sätt du [wink] bara om fler av oss invandrare på UM svarar så blir det bättre för dig [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav89:

haha härligt sätt du bara om fler av oss invandrare på UM svarar så blir det bättre för dig

[cute]. hehe mjo, man hoppas på fler svar [crazy]
får man fråga från vilket land du kommer ifrån? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sofajaaa:

får man fråga från vilket land du kommer ifrån? 🙂

haha men ne behöver du inte veta [smile] inte för att det är något fel med frågan men vill inte svara [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav89:

haha men ne behöver du inte veta inte för att det är något fel med frågan men vill inte svara

haha sorry, jag är en nyfiken person[no-no][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sofajaaa:

haha sorry, jag är en nyfiken person[no-no][blush]

det är lugnt tjejen 😀 jag är nyfiken av mig också [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag pratar mitt modersmål med mamma där hemma, men det är mest hej, hejdå, hur mår du osv. ger mig egentligen inte så mkt då jag redan är så pass kass när det kommer till att prata språket 🙂

fördelarna: är ju att du inte glömmer bort språket även om du inte pratar det så mkt

nackdel: vet inte? finns ingen nackdel då svenskan är så flytande den kan vara.


   
SvaraCitera

Jag är ursprungligen tvåspråkig. Finsk som flyttade till Sverige. Min mor ville dock aldrig tala finska med mig, för att jag skulle kunna bli bättre på svenska och glömma finskan. Hon sade att jag aldrig skulle få användning av finskan igen. Nu talar jag jättebra svenska, men ingen finska alls.

Jag är som vilken normal svenne som helst alltså. Några fördelar finns det egentligen inte, jag skulle aldrig fått användning för finskan då jag aldrig hälsar på min släkt ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera