Aviseringar
Rensa alla

Tvättanter


Ämnesstartare

Har ingen 30 grader på min maskin. Har bara 40 grader handtvätt som är närmast. Var inne i en tvättbutik igår, och frågade om det gick att tvätta 30 grader på detta läge. Frågade bara om 100 % bomull dock, och detta var grönt.

Men vad tror ni om ett par jeans, 99 % bomull och 1 % elestan?
Eller en stickad tröja av 100 % viskos? Vill inte förminska någeeeeeee.


   
Citera
Åtta

Äsch. Trams. Allt går att tvätta i 40 grader (möjligen att ull är undantaget).

Min mors teori är dock att allt går att tvätta i 50 grader, oavsett material. Huruvida det fungerar lämnar jag osagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du riskerar ju alltid krympning/avfärgning om du tvättar på för hög temperatur.

Bomull är i princip okänsligt, värre är elastan/spandex som kan ta skada av för höga temperaturer.

Det är ju bara en litet för hög temperatur så jag tror inte att det är så farligt om du bara gör det några gånger, om du däremot gör det ofta så kan du förkorta livslängden på plaggen [rolleyes]


   
SvaraCitera

Anledningen att något ska tvättas i 30°C är att du inte ska kunna klaga när plagget går sönder efter du tvättat det i 40°C. I princip allt går att tvätta i 40°C (som åtta säger är ull möjligen ett undantag, kan inget om ull, använder det: inte).

Dina jeans kommer gå superbt att tvätta i 40°C, även 60°C ifall du vill ha en tyngre slitning. Tvätta alltid ut och in, och tvätta helst inte alls (jeans).

Dold text: Älskar "°"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Äsch. Trams. Allt går att tvätta i 40 grader (möjligen att ull är undantaget).

Ah, true, hade en favoritkofta i lammull och nylon, som förminskades kraftigt när jag tvättade den i 40 grader [sad] fast den skulle handtvättas såg jag efter..

men okej, allting som skall tvättas i tvättmaskin går att tvättas på vilken grad som helst..? 30 grader eller 40 grader menar jag då. Kör på handtvätten då.. den har ingen centrifugering och tror det är den som tar mest stryk

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Peacemaker:

Bomull är i princip okänsligt, värre är elastan/spandex som kan ta skada av för höga temperaturer.

jeansen är ju 1 % elestan

internet:

Dina jeans kommer gå superbt att tvätta i 40°C, även 60°C ifall du vill ha en tyngre slitning. Tvätta alltid ut och in, och tvätta helst inte alls (jeans).

jo, men de har stora hål över hela jeasen, därför tror jag de tagit 30 grader? eller nått. men ja jag vet, tvättar aldrig jeans förutom när det är fläckar på.

internet:

°"

dunno where I can find it


   
SvaraCitera

Lounge fact:

jo, men de har stora hål över hela jeasen, därför tror jag de tagit 30 grader? eller nått. men ja jag vet, tvättar aldrig jeans förutom när det är fläckar på.

Ah. Antagligen, plus elastanets livslängd, gissar jag på.
Tvätta dem i 40°C det kommer gå super.

Lounge fact:

dunno where I can find it

[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

jeansen är ju 1 % elestan

Och om den enda procenten förstörs så tappar dina jeans det mesta av sin elasticitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Peacemaker:

Och om den enda procenten förstörs så tappar dina jeans det mesta av sin elasticitet.

internet:

Ah. Antagligen, plus elastanets livslängd, gissar jag på.
Tvätta dem i 40°C det kommer gå super.

men åh nu vill jag inte tvätta de i 40 grader? om elestanen förstörs?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

men åh nu vill jag inte tvätta de i 40 grader? om elestanen förstörs?

Jag tror inte att 40 grader kommer att förstöra elastanen direkt, men det kan förkorta dess livslängd.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

men åh nu vill jag inte tvätta de i 40 grader? om elestanen förstörs?

Det kommer inte förstöras av att tvättas i 40°C.

"Elastan tål både kemikalier och transpiration bra, och används bland annat i tyg till underkläder, badkläder och strumpor. Det används ofta i professionella fotbollslags matchtröjor."

Från wikipedia. Underkläder och strumpor tvättar man i regel i 60°C så det ska inte vara några problem.


   
SvaraCitera
Åtta

Lounge fact:

allting som skall tvättas i tvättmaskin går att tvättas på vilken grad som helst..?

Saker och ting blir ju renare ju högre gradantal du kör på. Lakan, underkläder och sådant kör man ju gärna i 60°. Men det är inte så stor skillnad mellan 30 och 40 grader, så förutsatt att det inte är ull eller något annat som måste handtvättas så går det finfint.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mkay tack för hjälpen


   
SvaraCitera

Ömtåliga plagg bör du köra på handtvätt då det programmet inte har någon centrifugering, och det är det som sliter mest på kläderna. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Värmen är oftast inte det värsta, utan centrifugeringen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera