Aviseringar
Rensa alla

Tvekasm...


Ämnesstartare

I ena stunden känner jag att jag vill ha något att tro på, o i andra stunden känner jag att jag inte alls vill tro på nått.
När jag hör vissa låtar så önskar jag att jag var religiös, och när jag hör vissa låtar är jag glad för att inte vara religiös.

När jag var yngre (när jag gick i 6 - 7, nu går jag i nian) var jag starkt emot religion, men hade inte någon direkt motivering till varför, bara en urkass ursäkt: "Det är meningslöst". Men nu på senare tid har jag börjat grubbla på de mycket.
Ibland kan jag känna att "varför finns jag, vad är meningen att jag ska göra, varför inte ta självmord så får man kanske reda på svaren osv.".

Jag har försökt att "hitta kontakten" med Gud, men har inte hittat den. För jag kan tänka så: "Lyckost dem so tror på nått, dem har en mening med livet, dem tror på nått" men samtidigt är det kanske ett "tvång" att vara religiös, jag menar att man blir (i mina ögon) tvingad att göra saker, ex. gå i kyrkan, be innan maten, inte svära, inte neka sin tro osv.

Vad ska man göra om man inte får kontakt med "dem högre makterna"? I dags läget tror jag inte på Gud, men tror dock på att Jesus kan ha funnits, eftersom bevis finns (har jag för mig), men att han ev. har gått på vatten eller hjälp blinda att se och döva att tala det tror jag inte ett dugg på. Men jag tror på "högre makter" i den grad som man skulle kunna kalla "andemakt", d.v.s. jag tror på att andar finns, och övernaturliga fenomen till viss del!

Vad ska jag göra, behöver råd och tips.

ENDAST SERIÖSA SVAR, TACK!


   
Citera

minilinza:

"varför finns jag, vad är meningen att jag ska göra, varför inte ta självmord så får man kanske reda på svaren osv.".

Det är en av orsakerna till varför man vill tro. Man vill tro att det finns någon mening med allt. Att man inte lever ett meningsfullt liv under en kort kort tid i vårat universum.

Själv är jag emot religion för att det skapar så jävla mycket problem. Plus att allt är bullshit. Sagor.


   
SvaraCitera

Brukar hjälpa att knarka lite och att åka in i fängelset och så där har jag hört [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag sa "Endast seriösa svar"...


   
SvaraCitera

minilinza:

"Lyckost dem so tror på nått, dem har en mening med livet, dem tror på nått" men samtidigt är det kanske ett "tvång" att vara religiös, jag menar att man blir (i mina ögon) tvingad att göra saker, ex. gå i kyrkan, be innan maten, inte svära, inte neka sin tro osv.

haha tvång? det är det sista det är 😀 ibland glömmer jag be för maten, ibland ber jag 5ggr för maten innan jag fattar att jag redan gjort det 😛
det händer att jag svär när jag blir riktigt sur.. jag svor mkt mer när jag var okristen för några år sen, men jag känner inte ngt behov av att svära lika ofta längre.. men det är inget tvång att sluta svära, men man kommer sj att vilja sluta svära 😀
Petrus nekade sin tro, på sätt o vis då han förnekade Jesus, 3 ggr, finns många kristna som gjort samma sak, o många kommer säkert fortsätta göra det.. det är inget måste att skydda sin tro lr vad jag ska säga.. men om man ändå tror på ngt tkr jag iaf att man ska kunna säga, ja jag är kristen..

tkr religiös är fel ord, men det beror på hur du tolkar det ordet?

minilinza:

Vad ska man göra om man inte får kontakt med "dem högre makterna"?

får att få kontakt med Gud (kristendomens Gud då, för alla andra är ju sjklart avgudar o falska :D) så är det bara o börja snacka med Honom 🙂

säg bara: Tja Gud, om Du finns så vill jag lära känna dig!
svårare än så är det inte 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

tkr religiös är fel ord, men det beror på hur du tolkar det ordet?

Jag vet att det kanske inte är rätt ord att använda men vad ska man säga? Säger jag troende så frågar dem om vad! Hmm.... Man kanske skulle kunna säga:

Religiöst troende kristen, är det bättre?

Knarko:

får att få kontakt med Gud (kristendomens Gud då, för alla andra är ju sjklart avgudar o falska :D) så är det bara o börja snacka med Honom 🙂

Visst, jag har försökt, det är säkert. Försökte få kontakt med honom i fyra - sex dagar, men det kändes liksom bara meningslöst.


   
SvaraCitera

minilinza:

varför finns jag, vad är meningen att jag ska göra, varför inte ta självmord så får man kanske reda på svaren osv

Du är än jävla samling utav en drös atomer. Det är allt, finns inger mening, finns ingen gud, ta livet utav dig omd et är det du vill, du kommer inte att få några svar då, dåd et itne finns någe liv efter detta och du är död. Ditt medvetande är ungefär som AI i ett spel, datorn samlar in information genom mus och tagentbord, kör infon genom programmet som körs och visar sedan resultat. dvs du får intryck utav syn/hörsler/känsla etcetc och hjärnan tolka det och visar det som tankar. Simple as that. Nu ska jag sova, sov gott.


   
SvaraCitera

minilinza:

Religiöst troende kristen, är det bättre?

beror på hur du menar med religiös fortfarande 😛 jag tkr att troende passar bäst..

minilinza:

Visst, jag har försökt, det är säkert. Försökte få kontakt med honom i fyra - sex dagar, men det kändes liksom bara meningslöst.

fortsätt så får du svar 🙂 har bett för en sak i 5 år, o många ggr tvivlat på att Gud finns då allt bara blivit värre, men nu verkar bönesvaret komma iaf 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

fortsätt så får du svar 🙂 har bett för en sak i 5 år, o många ggr tvivlat på att Gud finns då allt bara blivit värre, men nu verkar bönesvaret komma iaf 🙂

Kanske ska ge han/hon en chans till då?

Förresten är gud av kvinnligt kön eller manligt kön?


   
SvaraCitera

minilinza:

Kanske ska ge han/hon en chans till då?

tkr jag :D¨¨

minilinza:

Förresten är gud av kvinnligt kön eller manligt kön?

haha 😀 Jesus kallar ju Honom för fadern, fast sen beskriver ju Bibeln Honom som en moder oxå.. så kanske både och? 😛


   
SvaraCitera

Gud tycker nog om dig i alla fall.[love]


   
SvaraCitera

minilinza:

Vad ska jag göra, behöver råd och tips.

Här är en som hittat kontakten med Gud:

Finns nog fler om man söker på youtube tror jag.

Sedan om du på allvar vill nå Gud så gå in på sidan nedan.

http://www.Jesus2020Sverige.com

Längst nere på sidan finns en bön. Då man ber en bön måste man göra det på allvar och verkligen mena vad man ber. Det handlar inte om att läsa magiska ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minilinza:

Vad ska jag göra, behöver råd och tips.

ENDAST SERIÖSA SVAR, TACK!

Jag förstår inte riktigt vad det är du behöver hjälp med. Som jag förstår det så tror du inte på gud och mår inte dåligt för det. Varför är det då viktigt för dig att hitta gud?

Själv har jag aldrig trott på högre makter och jag lever ett fullgott och lyckligt liv ändå. Tycker inte det finns så mycket att fundera på =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

believeroflight:

Här är en som hittat kontakten med Gud:

han har säkert gått något aa eller liknande där dom ersätter ett beroende med ett annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag funderar över vad du menar med "kontakt med de högre makterna"? Vill du ha direkta svar från gud, en brinnande buske eller liknande, eller vill du bara att tron ska kännas naturlig?

Jag skulle själv kalla mig för troende agnostiker. De flesta "riktiga" djupkristna skulle nog snarare se på mig som en ateist eller ännu värre. Jag tror på en gud som finns till för mig (och alla andra såklart), men inte som jag har något "ansvar" inför. Jag ber inte regelbundet , går i kyrkan eller så, för jag känner inget behov av det, och jag tror inte att det skulle göra Gud lyckligare heller.
Jag är mycket väl medveten om att gud kanske inte finns, och att när jag dör så är det kanske bara "slut". Men jag vet inte. Så då känns det bättre att tro att det finns nåt mer, en mening. För mig är meningen att vi alla ska lära oss, av erfarenhet och av varandra. Nu i efterhand kan jag se att de mest smärtsamma episoder i mitt liv har lett fram till de största lärdomarna, det ger mig en slags mening...

Jag vet inte om något av det här är intressant för dig, men jag ville visa att man inte måste välja mellan bokstavstrende eller total gudsförnekelse.


   
SvaraCitera