Aviseringar
Rensa alla

Tvingas betala för kultur?


Ämnesstartare

Jag har fyllt 18, ska starta företag och tjäna pengar tänkte jag. Med inkomst kommer skatter. Om jag har förstått det rätt så går delar av den inkomstskatt jag kommer betala till att finansiera olika former av kultur.

Om jag inte vill betala för kultur som jag ändå inte kommer konsumera, vad gör jag då? Om jag väljer att inte betala den andel av inkomstskatten som går till kultur som jag inte själv är intresserad av, vad kommer att hända då?


   
Citera
Ämnesstartare

Delar av din inkomstskatt kommer finansiera vapenindustri och politikerlöner också. Tycker det är fjantigt av dig att bry dig om ifall du kommer betala för kultur men inte om du betalar för vapen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bakpulver:

Om jag inte vill betala för kultur som jag ändå inte kommer konsumera, vad gör jag då?

Registrerar företaget i ett skatteparadis. Ex. Bahamas [wink]


   
SvaraCitera

Men en stor del av Sverige gillar kultur, bara betala.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är på det här sättet min fråga bli avfärdad irl också. Även om ni tar mig för idiot, kan ni svara på mina frågor?

Varför ska en auktoritet bestämma åt mi vad för kultur jag behöver?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bakpulver:

Varför ska en auktoritet bestämma åt mi vad för kultur jag behöver?

Nu säger jag inte att auktoriteten vet bäst, men du (jag och andra som tycker tvärtemot de som styr ibland/ofta)vet bättre än de som har en hel del fakta att gå efter?

Det går inte, vad jag vet, att välja bort att ta bort en skatt (förutom skatten till Svenska Kyrkan om man inte är medlem där) som gäller för hela samhället.

Tänk om folk skulle välja att ta bort skatt för att finansiera sjukvården m.m?
Saker och ting behöver finansieras för att gå runt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bakpulver:

Varför ska en auktoritet bestämma åt mi vad för kultur jag behöver?

Därför att det är så vårt system är uppbyggt. Vi alla betalar en gemensam skatt som sedan fördelas på olika poster i samhället. En del gillar vi, en del gillar vi inte. Är ditt alternativ att vi själva ska få bestämma vart vi vill rikta in våra inbetalda skattekronor?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

bakpulver:

Varför ska en auktoritet bestämma åt mi vad för kultur jag behöver?

Det är inte en auktoritet som bestämmer exakt vad för slags kultur just du behöver, bara att du behöver den. Att folket behöver kultur. Vare sig du vill eller inte är du en del av det här samhället och du är lika beroende av människorna runtomkring dig som de är beroende av dig.

Hoppas för ditt eget bästa att du lär dig innebörden av teamplay om du tänker starta företag, såvida du inte planerar att enbart anställa dig själv. Är inte sarkastisk och försöker inte förolämpa.

Lycka till med ditt entreprenöskap.


   
SvaraCitera

bakpulver:

Varför ska en auktoritet bestämma åt mi vad för kultur jag behöver?

Det är inte en auktoritet som bestämmer exakt vad för slags kultur just du behöver, bara att du behöver den. Att folket behöver kultur. Vare sig du vill eller inte är du en del av det här samhället och du är lika beroende av människorna runtomkring dig som de är beroende av dig. Vem är du att beröva resten av oss sådant vi behöver, när vi i vår tur förser dig med sådant du behöver?

Hoppas för ditt eget bästa att du lär dig innebörden av teamplay om du tänker starta företag, såvida du inte planerar att enbart anställa dig själv. Är inte sarkastisk och försöker inte förolämpa.

Lycka till med ditt entreprenörskap.


   
SvaraCitera

bakpulver:

Om jag inte vill betala för kultur som jag ändå inte kommer konsumera, vad gör jag då?

Acceptera det och var ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du slutar betala för vår kultur slutar vi betala för din sjukvård, deal? [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bakpulver:

Även om ni tar mig för idiot

Jag tar dig inte för en idiot, jag är helt säker på att du är en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt företag kommer nog konka


   
SvaraCitera