Aviseringar
Rensa alla

Tvingas betala för kultur?


Ämnesstartare

ja du får väll stjäla den antagligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pengarna finns ju hos privatpersonen från första början, innan de hamnar hos kommun/stat. Varför ska inte individen själv få bestämma vad för kultur denne vill lägga pengarna på, om ens kultur?
De typer av kultur som inte lockar tillräckligt med besökare för att kunna drivas kan ju anpassa sig efter vad folket vill ha om man vill vara lönsam. Detta gäller alla möjliga typer av varor och tjänster. Eller är kultur så heligt att detta inte gäller?

Det känns som att jag och en kompis skulle välja ut en ensam främling person på stan och säger till denna "Vi ska hålla en teaterföreställning om en vecka och vill att du bidrar med en femtiolapp. Eftersom vi är två är vi majoritet och bestämmer att du ska betala dessa femtio kronor. Annars kommer vi hota dig och slutligen skicka vår kronofogd på dig." Två vargar och ett lamm röstar om vad som ska äta till middag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker du stället en bra fråga. Varför ska man ta det nuvarande skattesystemet som en självklarhet?
Som buddah sa, vänd dig till skatteparadis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bakpulver:

Om jag inte vill betala för kultur som jag ändå inte kommer konsumera, vad gör jag då?

Låter bli att starta företag.

bakpulver:

Varför ska en auktoritet bestämma åt mi vad för kultur jag behöver?

Den auktoriteten är i teorin folket. Folket säger att om du ska suga ut knegare så ska du åtminstone ge lite tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Staten bestämmer inte alls precis VILKEN sorts kultur du ska utöva. Det finns STORA möjligheter att själv anordna kulturevenemang m.h.a. skattepengar. Bara att söka. Verkar ditt förslag genomtänkt och möjligt att genomföra utan att bryta mot några lagar och reglar (mänskliga rättigheter bla) kommer du få pengarna. Sen är det såklart olika från kommun till kommun.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bakpulver:

De typer av kultur som inte lockar tillräckligt med besökare för att kunna drivas kan ju anpassa sig efter vad folket vill ha om man vill vara lönsam. Detta gäller alla möjliga typer av varor och tjänster. Eller är kultur så heligt att detta inte gäller?

De kulturevenemang som inte drar tillräckligt stor publik finansieras inte, därför måste pengar hela tiden sökas.


   
SvaraCitera
zIGGE

   
SvaraCitera
zIGGE

HEMLIGHETSFUL:

De kulturevenemang som inte drar tillräckligt stor publik finansieras inte, därför måste pengar hela tiden sökas.

Du är så smart! 😀


   
SvaraCitera

bakpulver:

Om jag inte vill betala för kultur som jag ändå inte kommer konsumera, vad gör jag då?

Du betalar snällt ändå.

Ärligt talat, du är 18 år och vill bli egen företagare, något måste du väl veta om ekonomi!?

Med ditt resonemang kan man lika gärna säga:

"Jag har inga barn och har aldrig gått i förskola själv, därför vill jag inte att mina skattepengar ska gå dit."

"Jag behöver nästan aldrig gå till sjukhus, så jag vill inte att mina pengar går dit."

Etc.

Jag kan inte mer än instämma med Dan

Dan_the_ironman:

Jag tar dig inte för en idiot, jag är helt säker på att du är en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

lol fail

Nej?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Jag behöver nästan aldrig gå till sjukhus, så jag vill inte att mina pengar går dit."

Fast du måste väl se skillnad på statligt finansierad vård och statligt finansierad kultur. Frågeställningen är väl snarare "är det rimligt att staten ska finansiera kultur i den utsträckning man gör idag" vilket är en ganska relevant fråga i sig.


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Fast du måste väl se skillnad på statligt finansierad vård och statligt finansierad kultur.

Om man väl börjar rota i vad man "vill" och "inte vill" att de pengar man betalar i skatt ska gå till så känns steget mellan kultur och vård inte särskilt långt.

Horrorshow:

Frågeställningen är väl snarare "är det rimligt att staten ska finansiera kultur i den utsträckning man gör idag" vilket är en ganska relevant fråga i sig.

Det var inte riktigt så trådskaparen presenterade den.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Det var inte riktigt så trådskaparen presenterade den.

Nej precis, men det är väl så frågeställningen bör vara.

Blivande_japan:

Om man väl börjar rota i vad man "vill" och "inte vill" att de pengar man betalar i skatt ska gå till så känns steget mellan kultur och vård inte särskilt långt

Nja, frågar du dina vänner och bekanta tror jag det är fler som skulle vilja omfördela skatten från kultur till vård än tvärtom.


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Nej precis, men det är väl så frågeställningen bör vara.

Vad vet du om det när det inte är du som startat tråden?

Horrorshow:

Nja, frågar du dina vänner och bekanta tror jag det är fler som skulle vilja omfördela skatten från kultur till vård än tvärtom.

Det var inte det jag skrev.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

bara betala

Knarko:

Tänk om folk skulle välja att ta bort skatt

Ganthuc:

alla betalar

Horrorshow:

Acceptera det

Blivande_japan:

Du betalar snällt ändå.

Varför är alla så inställda på att en måste betala all sin skatt?!?

Jag menar, frågeställningen hade kunnat vara: "Finns det något sätt att låta bli att finansiera något en ogillar genom att betala skatt?". dvs är det möjligt att låta bli att betala en del av sin skatt för att en inte vill att den ska gå till något, i det här fallet kultur.

Detta är tycker jag en relevant fråga om en inte vill betala skatt som används för att köpa vapen.

En intressant sak är att det inte är möjligt att få betala mer i skatt heller, om en vill det.


   
SvaraCitera