Aviseringar
Rensa alla

TW om livet inte duger, vad gör jag?


Ämnesstartare

TW SJÄLVSKADA!
Jag går första året på gymnasiet, på en naturlinje. Allt går åt helvete och jag hatar mitt liv i allmänt. Har flera gånger funderat på att ta mitt eget liv, men alltid beslutat att det blir bättre med tiden. Men det blir ju inte bättre! Det enda som hindrar mig är att det är så själviskt och elakt mot alla i min omgivning, men jag har verkligen ingen mening med livet. Jag är vit, cis och tillhör medelklassen. Har haft en bra uppväxt, bra familj, etc. Men det går inte bra för mig i livet, jag hatar skolan och jag klarar inte pressen. Jag är stressad hela tiden och klarar KNAPPT mina prov. Kan inte sova på nätterna och psykolog är helst inte ett alternativ. Vill verkligen inte att mitt liv ska sluta än, men vad har jag för val? Snälla hjälp mig.


   
Citera

Äh, du har mycket att testa på innan det börjar bli rimligt att överväga självmord. Gå klart gymnasiet. Ta ett bajsjobb och spara pengar i ett år och res sedan till sydamerika och stanna där ett år eller så. Sen kan du se om döden fortfarande lockar eller om det finns alternativ som känns vettigare.


   
SvaraCitera

Livet vänder. Men byt gymansie om du inte gillar det. Och försök prata med någon även om det är väldigt svårt


   
SvaraCitera

Soon hit the earth by a comet and we all die


   
SvaraCitera

Jag skulle råda dig att ta kontakt med psykiatrin. De kan sannolikt hjälpa dig bättre och på kortare tid än vad dina anhöriga eller du själv kan. 

Fundera över vad det är som att du inte vill gå till en psykolog. Du är ju lika "sjuk" eller "frisk" oavsett om du går dit eller inte, men om du går dit kan du få hjälp.

Det är säkert ingen tröst, och du tror mig kanske inte, men jag kan nästan lova dig att livet kommer bli bättre. Alla känslor blir så mycket mer komplicerade och stora när man dessutom går omkring i en kropp som spritter av hormoner.


   
SvaraCitera

Det blir bättre. Släpp pressen när det kommer till skolan, chilla lite. Betygen är inte så viktiga som man tror ändå. Spara ihop lite pengar och gör något du drömmer om. Köp en bil, res, festivala whatever!


   
SvaraCitera

Ta inte livet av dig, du kan leva precis som du känner själv att du vill, så försök göra upp med dina "Måsten" du fått av samhälle och familj innan du ens funderar på att avsluta ditt liv.


   
SvaraCitera