Aviseringar
Rensa alla

Tycker du att en människa är alkoholist om den smuttar på lite whiskey (2 cl) varje kväll?


Ämnesstartare

En släkting till mig gjorde detta större delen av sitt liv. Han blev 94 år gammal, samt råkade aldrig ut för några sjukdomar bortsett från förkylningar.

Funderar på att ta efter samma rutin. (kanske finner något att leva för senare osv)


   
Citera
reben

nä                      


   
SvaraCitera
reben

e väl snarare ritualen än alkoholen man blir beroende av då 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Måttligt med vin och  whiskey är nyttigt ^^ 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Nej

inte nödvändigtvis. däremot blir du inte kvitt din egen alkoholism genom att ta efter vanor hos någon som faktiskt blev 94 år och minsann aldrig var alkoholiserad. sök hjälp i stället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kommer bli dyrt dock, måste skaffa ett jobb först Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nä. däremot hade han varit knarkare om han rökt på någon gång i månaden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svnfpudkA:
inte nödvändigtvis. däremot blir du inte kvitt din egen alkoholism genom att ta efter vanor hos någon som faktiskt blev 94 år och minsann aldrig var alkoholiserad. sök hjälp i stället.

Skulle jag vara alkoholist, eller va? Mycket glad 

Dricker ngn gång i månaden typ.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:
nä. däremot hade han varit knarkare om han rökt på någon gång i månaden.

Haha sant!


   
SvaraCitera
time
 time

S3ON: Nej

För mig är en alkoholist någon som inte längre kan sköta sina uppgifter på grund av drickandet, oavsett om det rör sig om skola/jobb/familj. 


   
SvaraCitera

Aaron:
Måttligt med vin och  whiskey är nyttigt ^^ 

Njae, det kan man inte säga riktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaron:
Måttligt med vin och  whiskey är nyttigt ^^ 

duperad som vanligt

är du ett skämt eller finns du på riktigt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:

duperad som vanligt

är du ett skämt eller finns du på riktigt?

Finns ,många vetenskapliga studier som visar att vin har positiva egenskaper för hälsan om det inte blir för mkt intag 🙂 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaron:
Måttligt med vin och  whiskey är nyttigt ^^ 

Ett glas rödvin dagligen skall ju tydligen vara bra för blodvärden, hjälpa till att vidga på kärlen osv.. Men aldrig hört något om whiskey i den meningen.. Inbillar mig själv att alkoholen stöter bort bakterier och virus och sådant som skapar sjukdomar. 😉 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaron:

Finns ,många vetenskapliga studier som visar att vin har positiva egenskaper för hälsan om det inte blir för mkt intag 🙂 

tror du inte att branschens vinstintresse ligger bakom de studierna?

finns säkert ett optimalt intag av typ jord och plast som är högre än noll också, givet bakgrunden av livsstil. men sånt är ingen särskilt intresserad av att forska på.

dessutom är det vissa specifika antioxidanter i vinet som är nyttiga, och motsvarande kan fås ur t.ex. bär, tång, spenat och annat utan alkohol. det är fel att säga att vin är nyttigt. dock är det sant att vin innehåller vissa nyttiga ämnen. vet inte hur du resonerar men jag tycker iaf det verkar sunt att reservera epitetet "nyttigt" för saker man gärna kan ersätta grejer ur en standard-diet med, och som man inom rimliga gränser (typ ens kaloribehov och kvoter av makronutrienter) mår bättre ju mer man äter av. typ: mandlar, kål, fisk


   
SvaraCitera