Aviseringar
Rensa alla

Tycker ni som mig?


Ämnesstartare

Har under senaste tiden pratat och diskuterat och kommit fram till att jag har ett antal punkter där jag tänker väldigt olika andra.
Hur ställer ni er till detta?

Könsnormer såsom att killar ska vara macho är helt normalt och inte något konstruerat beteende i vårt samhälle.

Våldtäkt är det grövsta brottet, värre än mord och liknande. (I resonabla sammanhang förstås)

Könskvotering är extremt dumt, kvittar vilket håll det går på.

Vid abort bör mannens och kvinnans röst våga lika mycket, en tredje part bör vara övervägande då de inte är överens. Barnets framtid står först.

Ja, hoppas ni fattar lite av vinkeln jag menar! Diskutera på ifall det faller er i smaken.


   
Citera

linus333:
Har under senaste tiden pratat och diskuterat och kommit fram till att jag har ett antal punkter där jag tänker väldigt olika andra.
Hur ställer ni er till detta?

Könsnormer såsom att killar ska vara macho är helt normalt och inte något konstruerat beteende i vårt samhälle.

Våldtäkt är det grövsta brottet, värre än mord och liknande. (I resonabla sammanhang förstås)

Könskvotering är extremt dumt, kvittar vilket håll det går på.

Vid abort bör mannens och kvinnans röst våga lika mycket, en tredje part bör vara övervägande då de inte är överens. Barnets framtid står först.

Ja, hoppas ni fattar lite av vinkeln jag menar! Diskutera på ifall det faller er i smaken.

Våldtäkt är inte det värsta brottet, könskvotering är cp stört, abort är kvinnas rätt av avgöra men om mannen inte vill ha ett barn så ska inte han behöva betala eller ha rätten att vara med ungen, könsnormer är dåligt. Det är vad jag tycker om det du skrev. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:

Våldtäkt är inte det värsta brottet, könskvotering är cp stört, abort är kvinnas rätt av avgöra men om mannen inte vill ha ett barn så ska inte han behöva betala eller ha rätten att vara med ungen, könsnormer är dåligt. Det är vad jag tycker om det du skrev. Glad

Tumme upp


   
SvaraCitera

Jag tycker i princip som dig på de första tre sakerna. Vad gäller abort tycker jag att kvinnan alltid ska ha det slutgiltiga ordet, men om killen yrkar för abort medan kvinnan väljer att behålla barnet så tycker jag inte att pappan ska bli underhållsskyldig på något sätt.

Vad gäller våldtäkt (förutsatt att det är grov våldtäkt) så tycker jag endast att det är tortyr som hamnar på samma nivå. Mord är enligt mig inte riktigt lika allvarligt, då döda personer inte lider och dessutom så är döden oundviklig i vilket fall som helst.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: Mord är enligt mig inte riktigt lika allvarligt, då döda personer inte lider och dessutom så är döden oundviklig i vilket fall som helst.

Deras anhöriga lider dock.


   
SvaraCitera

Nej, mord är värre än våldtäkt. Nej, könskvotering kan vara positivt. Nej, män ska inte bestämma över kvinnors kroppar.


   
SvaraCitera

Hmm...


   
SvaraCitera

linus333: Könsnormer såsom att killar ska vara macho är helt normalt och inte något konstruerat beteende i vårt samhälle.

Tror inte på det.

linus333: Våldtäkt är det grövsta brottet, värre än mord och liknande. (I resonabla sammanhang förstås)

Mord är värre då det finns noll möjlighet att återhämta sig från det.

linus333: Könskvotering är extremt dumt, kvittar vilket håll det går på.

Det kan behövas en viss period för att bryta fördomar som bromsar jämlikhet. I längden är det dåligt eftersom det blir orättvis favorisering.

linus333: Vid abort bör mannens och kvinnans röst våga lika mycket, en tredje part bör vara övervägande då de inte är överens. Barnets framtid står först.

Det håller jag med om till stor del. Barnet är ett liv som skapats av de båda föräldrarna så båda ska ha lika rätt att avgöra dess öde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:
Det håller jag med om till stor del. Barnet är ett liv som skapats av de båda föräldrarna så båda ska ha lika rätt att avgöra dess öde.

Första personen som håller med mig där må jag säga 🙂


   
SvaraCitera

Razor:

Deras anhöriga lider dock.

Ja, men jag tror inte anhöriga till folk som blivit grovt våldtagna mår särskilt bra heller för den delen.


   
SvaraCitera

linus333: Vid abort bör mannens och kvinnans röst våga lika mycket, en tredje part bör vara övervägande då de inte är överens. Barnets framtid står först.

Nej, verkligen inte. Det är kvinnan som kommer att bära barnet i 9 månader, det är alltså kvinnan som lider i 9 månader. Inte mannen. Inte en enda procent av mannens åsikt skall betyda något i detta läge, det skulle varit en helt annan sak om barnet växte i mannens mage. Om en kvinna inte vill ha barnet, men mannen vill.. Så ska mannens åsikt inte spela någon roll, för den anledningen att kvinnan INTE vill ha barnet. Självklart förstår du inte detta då du är en man, men varför bli tvingad till något man inte vill? 

När det gäller att behålla barnet, då tycker jag mannens åsikt ska räknas. Om kvinnan vill behålla barnet, men mannen tycker något helt annat så bör bådas åsikter räknas. Men inte fan ska en mans åsikt räknas när det kommer till abort, vill en kvinna göra abort så gör hon det. Fattar du ens hur hemskt att bära på ett barn i 9 månader som man absolut inte vill bära och gå igenom graviditeten medan? Tänk igen. Det är kvinnans kropp och därav hennes beslut.


   
SvaraCitera

linus333: Första personen som håller med mig där må jag säga 🙂

Glad Jag tycker däremot att båda ska göra likvärdiga uppoffringar om de beslutar att skaffa barnet. Kvinnan får offra rätt mycket så mannen borde isf på något annat sätt bidra mycket, antingen ekonomiskt eller se till att vara pappaledig väldigt mycket eller något annat liknande.


   
SvaraCitera

vanligtjej: När det gäller att behålla barnet, då tycker jag mannens åsikt ska räknas. Om kvinnan vill behålla barnet, men mannen tycker något helt annat så bör bådas åsikter räknas. Men inte fan ska en mans åsikt räknas när det kommer till abort, vill en kvinna göra abort så gör hon det.

Du är motsägelsefull. Att behålla barnet eller inte säger du är bådas sak att bestämma, men ändå inte?


   
SvaraCitera

könsnormer är inga eviga faktum, men man ska ta hänsyn till och även kritisera den biologiska grundvalen för olika ogynnsamma beteenden. det duger inte att skylla allt på sociala konstruktioner, för mig blir det ett önsketänkande som dessutom i sig kan skapa problematik, dels genom sin felaktiga syn på mänsklig natur och dels på längre sikt genom att vidmakthålla bionormen. ett rimligt preliminärt antagande är att män och kvinnor är olika men att man kan kanalisera och förvalta olikheterna på mer eller mindre effektiva sätt kulturellt.

nej, våldtäkt är inte det grövsta brottet.

ja, kvotering är att behandla symptom istället för orsak och ett praktexempel på brådmoget moraliserande. saker tar tid och det tjänar inget till att få saker att endast förefalla ha förbättrats, förutom att stilla borgerlig kollektiv skuldkänsla, ett förhållandevis marginellt problem.

nej, kvinnan har slutordet då fostret tillhör hennes kropp.


   
SvaraCitera

vanligtjej: Självklart förstår du inte detta då du är en man, men varför bli tvingad till något man inte vill?

Nu behöver du inte vara sån. Bara för att man är man, är inte det likvärdigt med noll förståelse för detta.
Självklart att det är kvinnans åsikt som väger tyngst. Det är hon som ska konka runt på ungen i 9 månader, och allt det som du skrev. Det är hennes kropp, alltså bestämmer hon.
Däremot kan jag tycka att vill mannen inte ha barnet, borde han kunna avsäga sig det ekonomiska ansvaret. Med allt vad det innebär, att inte ha rätt till barnet. Då har han avsagt sig det.

Men i övrigt håller jag väll med ts.


   
SvaraCitera