Aviseringar
Rensa alla

Tyska


Ämnesstartare

"Mann weiss ja nischt wenn man was Schönes oder Komisches fotografieren kann."

Ska det vara stor bokstav på schönes och komisches, varför?

Och hur gör man dubbeless?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

soimpolite:

Och hur gör man dubbeless?

Tyskarna håller väl på att fasa bort dubbeless som bokstav trodde jag... [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Tyskarna håller väl på att fasa bort dubbeless som bokstav trodde jag...

Jag vet det men min fråga är fortfarande hur man gör ett på datorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Jag vet det men min fråga är fortfarande hur man gör ett på datorn.

Varför behöver du göra det? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Och hur gör man dubbeless?

http://lmgtfy.com/?q=dubbeless+altkod


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Varför behöver du göra det?

Jag läser tyska.

Någon annan som kan tyska och kan svara på min fråga...?

Och btw vad heter den andra am Main? Är ju Frankfurt am Main och en till. Hittar inte den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Offenbach am Main? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Och btw vad heter den andra am Main?

Frankfurt*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill inte:

http://lmgtfy.com/?q=dubbeless+altkod

Min huvudsakliga fråga var den första och sedan kom jag på att jag undrade över det andra också så jag skrev till det. Helt fantastiskt hur nedlåtande och arroganta människor är istället för att bara hjälpa varandra. Är ju bara pinsamt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Min huvudsakliga fråga var den första och sedan kom jag på att jag undrade över det andra också så jag skrev till det. Helt fantastiskt hur nedlåtande och arroganta människor är istället för att bara hjälpa varandra. Är ju bara pinsamt.

Jag kan inte någon tyska över huvud taget och googlade det jag kunde åt dig, du verkar ju inte så tacksam eller trevlig själv.


   
SvaraCitera

Om du använder Mac, då gör man ett ß genom att trycka alt+s.

Om du använder PC, då gör man antingen genom att trycka alt + 225 (på siffertangentbordet) eller genom att göra en egen tangentuppsättning, t.ex. genom att kopiera den nuvarande svenska tangentbordsuppsättningen och lägga till så att t.ex. alt+s ger ß. Detta kan man göra med programmet Microsoft Keyboard Layout Creator, som kan laddas ner gratis från Microsofts hemsida. Om du har en tangentbord utan siffertangentbord, då kan du gå in i Teckenuppsättningen​ och kopiera tecknet därifrån (ctrl + c) och klistra in det (ctrl + v) i det ordet där ß ska hamna, eller så kopierar du ß direkt från denna text.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill inte:

Jag kan inte någon tyska över huvud taget och googlade det jag kunde åt dig, du verkar ju inte så tacksam eller trevlig själv.

Nej det är svårt att vara tacksam gentemot människor som alltid ska trycka ner folk. Tycker bara det är så oerhört dumt, dock har man ju lärt sig att aldrig ta åt sig av en människa från denna sidan!

Drewito:

Detta kan man göra med programmet Microsoft Keyboard Layout Creator, som kan laddas ner gratis från Microsofts hemsida.

Ska göra det, tack så mycket 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen som vet? Undrar även om någon vet hur man kan veta när det ska vara reden och sprechen...


   
SvaraCitera
Exner

soimpolite:

Ska det vara stor bokstav på schönes och komisches, varför?

Stor bokstad för substantiv; sålunda inte här.

soimpolite:

Undrar även om någon vet hur man kan veta när det ska vara reden och sprechen...

Reden är en närmast dialektal synonym till sprechen.

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Stor bokstad för substantiv; sålunda inte här.

TÄnkte likadant men min lärare skrev så [shake]

Exner:

Reden är en närmast dialektal synonym till sprechen.

Fick höra att man använde reden mer när man pratar och sprechen när man skriver 😛


   
SvaraCitera