Aviseringar
Rensa alla

Tyst = Otrevlig?


Ämnesstartare

Det beror på vad man utstrålar i övrigt.
det finns tysta och blyga människor som utstrålar intresse och som man upplever trevliga trots att de inte säger så mycket.
sen finns det tysta och blyga människor som man lätt misstolkar som dryga och ointresserade.
man har liksom ett ansikte och ögon på det och med ansitket och ögonen kan man kommunicera inte bara med munnen
så det beror på vad man säger med det.


   
SvaraCitera
mynona

Jag brukar som regel anses högfärdig när jag är tyst. Ibland är antagandet korrekt
men vanligen beror det på att jag är så inne i mina tankar att jag inte lägger märke till min omgivning.
I det fallet anser jag mig inte vara otrevlig eftersom jag inte är det med avsikt.


   
SvaraCitera

En blyg tyst människa som bara verkar vilja därifrån/vantrivas uppfattas kanske inte som trevlig men en blyg tyst människa som verkar nyfiken och intresserad upplevs som mycket trevligare.

Hur går det med studieplanerna btw?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

En blyg tyst människa som bara verkar vilja därifrån/vantrivas uppfattas kanske inte som trevlig men en blyg tyst människa som verkar nyfiken och intresserad upplevs som mycket trevligare.

Hur visar man sig nyfiken och intresserad som blyg?

elverpigen:

Hur går det med studieplanerna btw?

Jodå det går... :p


   
SvaraCitera

Anura:

Hur visar man sig nyfiken och intresserad som blyg?

Man kommer över sin blyghet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Hur visar man sig nyfiken och intresserad som blyg?

man är nyfiken och intresserad
man är mer upptagen av intresse i vad som händer omkring en, än att tänka "shit shit shit jag e ju helt dum i huvet".
om man är upptagen med det senare då blir man betraktad som dryg.
true story


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så bra du säger kon
hoppas det kommer fram


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Tjena tjena bara bra, vad händer?

Bara hänger lite på UM 🙂 Du då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att inte svara på tilltal är rätt otrevligt, ja, men inte blyghet/reservation i sig. Jag tycker att människor som enträget förväntar sig att man ska vilja deltaga i det sociala spelet är bra mycket värre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte otrevlig men det är.. ganska ointressant.


   
SvaraCitera

Anura:

Varför är det så?

Om alla människor hade FETA EGON och tog det som självklart att alla självfallet dyrkade dem, skulle alla genast kallt antaga att tysthet och tillbakadragenhet gentemot dem alltid blott härrörde från blyghet. Folk är alla inte så säkra i sig själva. Bl. a. därför kan folk tro att beteende som härrör från blyghet härrör från ointresse eller avsiktlig dissighet.

isola:

Folk som är väldigt tysta gör mig lite nervös och då har jag en tendens att prata en massa i superspeed

Jag tycker också att folk som är väldigt tysta är lite obehagliga ibland. De kan ju sitta och tänka vad sjutton som helst! Delge vad ni tänker på, för sjutton, känner jag, och blir kanske supernyfiken eller nervös. [crazy]

Eller så är det blott jag som stundvis saknar skyddsfilter mellan hjärna och mun. (Jag anpassar mig naturligtvis efter olika sammanhang och diskussioner och låter inte mina tankar flöda helt ocensurerade och språkligt oomknådade om det så krävs, men jag känner i.a.f. ofta ett mycket trängande behov av att uttrycka mig, menar jag.)

mynona:

I det fallet anser jag mig inte vara otrevlig eftersom jag inte är det med avsikt.

Fast nu har du ju identifierat detta och kan därmed göra något åt det, om du har ett intresse av att inte verka högfärdig eller otrevlig. Nu negligerar du att förmedla att du inte är högfärdig och låter folk fortsätta missuppfatta, vilket man kan se som otrevligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KnightInShiny:

Lite mer tråkig kanske...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

inte otrevlig men det är.. ganska ointressant.

Tycker tvärtom. Tysta människor är mer intressanta.

Är dock partisk i detta.


   
SvaraCitera
mynona

Ögon i en plåthink:

Fast nu har du ju identifierat detta och kan därmed göra något åt det, om du har ett intresse av att inte verka högfärdig eller otrevlig.

Jag tycker egentligen inte att det gör så mycket: förhastade slutsatser och felaktiga missuppfattningar är inte mitt ansvar om jag inte har skapat dem med avsikt. Även om jag är medveten om att de är en konsekvens av min handling, är de fortfarande inte mitt ansvar om det är en oavsiktlig konsekvens.

Ögon i en plåthink:

Nu negligerar du att förmedla att du inte är högfärdig och låter folk fortsätta missuppfatta, vilket man kan se som otrevligt.

Ja det kan ses som otrevligt, men jag anser inte att man behöver ta ansvar för saker man inte har framkallat med avsikt. Man bör inte låta sig styras av andras uppfattningar om en [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att vara tillbakadragen behöver inte ha något med otrevlighet att göra. Men det blir som med mycket annat, vad man gör det till.


   
SvaraCitera