Aviseringar
Rensa alla

Tystnad på biblioteken, en samhällsfråga


Istechetvåpunktnoll: Ja

för fan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Det är inte så lätt när folk inte lånar böcker längre, utan hellre köper dem eller gör nåt helt annat. Men visst, det hippa kan man lika gärna vara utan...

Det kanske blev lite missvisande från min sida gällande ordet "hippt". Det jag menar är ju att biblioteken måste lyckas fånga upp de nya formerna av hur man tar åt sig litteratur idag. Men att bibliotek blir sodom och gomorra är inte rätt väg i alla fall. Det är klurigt, men nog tusan går det att råda bot på. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganska intressant det där med att det har blivit ett privilegium, en klassfråga, med att få ett lugnt rum där man kan insupa litteratur av alla dess slag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

kan inte koncentrera mig för fem öre om jag sitter och läser och det är tjatter i bakgrunden

MORR

Zymba:
ja

vill man prata och leka kan man göra det nån annanstans

ginnungagap:

för fan.

Ja Hjärta lite ordning och reda måste det vara, i alla fall på biblioteken


   
SvaraCitera
mynona

Det är alltid tyst och lugnt på det bibliotek jag frekventerar, så har inte erfarenhet av hur jag skulle trivas om så inte var fallet. Det förekommer stillsamma samtal mellan bokhyllorna i vanlig samtalston, vilket inte stör mig alls. De enda som stör är småbarn som skriker och grinar. Jag protesterar inte mot fullständigt tystnad dock, det lär bara störa dem med magproblem. Lugn och på sin höjd ett jämnt stillsamt lågmält mummel råder på mitt bibliotek. Har inte erfarenhet av sådant stök. jag är säkert privilegierad.  


   
SvaraCitera
mynona

Istechetvåpunktnoll: Ja

när småungar bryter tystanden med skrikkvidanden så blir det alltid "schyyyy-yysssssttt....! Man ska vara tyst på bibliotek" från deras mammor, och det gör mammorna med min välsignelse


   
SvaraCitera