Aviseringar
Rensa alla

Ubuntu!


Ämnesstartare

Hallo!

För närvarande är jag Vista-användare (ni behöver inte argumentera för hur kasst det är, i've learned that the hard way), och har nu börjat fundera på att skapa en partition där jag ska ha ubuntu, då jag hört X antal argument för det.

Men eftersom jag är efterbliven inom vissa områden hos datorer så måste jag bara kolla, om jag installerar Ubuntu tillsammans med Vista, kommer vistas alla sega applikationer, smygprogram, och annat skräp som tvingas på datorn, sega ner den, trots att jag sitter på Ubuntu?

Och sedan även, jag är en datorg33k, och kommer få abstinens utan att kunna spela spel som Warcraft 3, Heroes of Newerth, och uppkommande spel som Diablo 3, hur är möjligheterna när det kommer till att spela dessa, trots att jag tror(?) att flera av dem saknar stöd för Linux. Måste man göra något som liknar Mac's ''Bootcamp'' eller dyl.?

Ursäkta om vissa frågor låter högst efterblivna, men, jag antar att det är vad jag är.

Tacksam för svar. [bigsmile]


   
Citera

Finnen:

då jag hört X antal argument för det.

-1 eller :PP

Vill också ha svar på allt han skriver, funderat på samma sak


   
SvaraCitera

Finnen:

kommer vistas alla sega applikationer, smygprogram, och annat skräp som tvingas på datorn, sega ner den, trots att jag sitter på Ubuntu?

Nej.

Finnen:

Och sedan även, jag är en datorg33k, och kommer få abstinens utan att kunna spela spel som Warcraft 3, Heroes of Newerth, och uppkommande spel som Diablo 3, hur är möjligheterna när det kommer till att spela dessa, trots att jag tror(?) att flera av dem saknar stöd för Linux.

Det finns Windows API-emulatorer, främst Wine. Cedega är mer riktat på spel, men kostar pengar. Under har du listor på stöd i respektive emulatior. Sen KAN du ju köra dualboot, vilket är det enklaste och mest kompatibla.

Stöd med Wine:
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&sTitle=Browse%20App...

Stöd med Cedega:
http://www.cedega.com/gamesdb/


   
SvaraCitera

Gentlemen:

Det finns Windows API-emulatorer

Är det 100% speed?


   
SvaraCitera

Gentlemen:

Windows API-emulatorer

Illa valt uttryck, det rör sig om kompatibilitetslager, inte emulering.

Mawns:

Är det 100% speed?

Ibland mer. Dock långt ifrån 100% kompatibilitet.


   
SvaraCitera

Finnen:

kommer vistas alla sega applikationer, smygprogram, och annat skräp som tvingas på datorn, sega ner den, trots att jag sitter på Ubuntu?

Nej de startas aldrig.

Du har ju Vista nu. Om du skapar lite partitioner och Installerar Ubuntu så kan du lätt starta det "bredvid" och du får dualboot på köpet. Det är nog bäst.


   
SvaraCitera

Det absolut enda jag haft problem med i ubuntu är:
1, mitt störda hemma bio-ljud-kort som bara har drivrutiner i windows.
2, mitt grafik-kort som inte har några drivrutiner i ubuntu vad jag vet.

Annars så rekommenderar jag dig att installera. Jag kör dualboot själv just nu så. [y]


   
SvaraCitera
Åtta

Ensamvargen:

2, mitt grafik-kort som inte har några drivrutiner i ubuntu vad jag vet.

Whuut? Vad kör du för CP-kort? Jag har då aldrig någonsin stött på ett kort där jag inte fått åtminstone hyggligt stöd.


   
SvaraCitera

Åtta:

Whuut? Vad kör du för CP-kort? Jag har då aldrig någonsin stött på ett kort där jag inte fått åtminstone hyggligt stöd.

Något ATI... Allt blev bara helt gräddelin och jag kunde inte se några menyer eller något. [sad] (Det efter att jag installerat uppdateringar till det, utan dom uppdateringarna fungerar allt utmärkt.)


   
SvaraCitera
Åtta

Ensamvargen:

Något ATI

Aha. Det har varit vissa problem med dem tidigare. Men jag trodde att det var löst nu.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Något ATI

Då är det bästa att plocka dom drivrutinerna från ATI:s hemsida.
Det skiljer sig lite från hur man brukar göra i linux i vanliga fall men det är inte speciellt svårt.


   
SvaraCitera

Finnen:

Heroes of Newerth

Finns native till Linux.


   
SvaraCitera

Åtta:

Aha. Det har varit vissa problem med dem tidigare. Men jag trodde att det var löst nu.

Tja. Det var mer än ett halvårsedan jag provade. xD Så det är mycket möjligt.

aristoteles:

Då är det bästa att plocka dom drivrutinerna från ATI:s hemsida.
Det skiljer sig lite från hur man brukar göra i linux i vanliga fall men det är inte speciellt svårt.

Tja. Är inte så nödvändigt. Allting fungerar sålänge jag inte försöker uppdatera dom så. [y]


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Tja. Är inte så nödvändigt. Allting fungerar sålänge jag inte försöker uppdatera dom så. [y]

Ok, bra.[y]


   
SvaraCitera

aristoteles:

Då är det bästa att plocka dom drivrutinerna från ATI:s hemsida.

Image


   
SvaraCitera