Aviseringar
Rensa alla

UM i meddelandeindikatorn (Ubuntu)


Åtta
Ämnesstartare

Då jag har varken liv eller tillräckligt mycket att göra så har jag under de senaste två dagarna gjort en applikation för att hålla koll på UM genom meddelandeindikatorn.

Image

(Notera att den i skärmdumpen tycks heta "um-indicator.desktop", vilken den inte bör göra. Vet inte om det är mitt fel eller ej, då den hette som den skulle innan jag paketerade det hela).

Efter installation så kan den startas från Applications → Internet → UM Notification Indicator. För autostart, lägg till "um-indicator" i System → Preferences → Startup Applications.

Vid första start kommer den att fråga efter användarnamn och lösenord till UM. Med lite tur kommer den också att be om ett lösenord till er keychain, så att lösenordet sparas säkert. Behöver ni ändra lösenord eller användarnamn så trycker ni helt enkelt på applikationen i er meddelandeindikator.

För att stänga av applikationen gör ni samma sak, men går sedan till File → Quit.

Den är skriven i obehagligt ostrukturerad Python, och släpps under GPLv3. Vill ni åt källkoden för att kolla så att jag inte snor era lösenord är det bara att packa upp paketet.

Nedladdningslänk: http://dl.dropbox.com/u/176093/downloads/um-indicator_LATEST-all.deb

Varsågoda! Den är bara testad i Ubuntu 10.10, så vad som händer i andra distributioner eller versioner har jag ingen aning. Om applikationen spränger din katt eller orsakar andra tråkigheter så hålls jag fri från ansvar.


   
Citera

Image

Verkar riktigt nice.


   
SvaraCitera

omg phising!!!

(gj)


   
SvaraCitera

intressant!

jag har dock ett problem: programmet ligger som det ska under meddelandefliken, men även om jag har gett det mitt användarnamn och lösenord så verkar det inte spara uppgifterna; när jag klickar på "UM indicator" för att se eventuella uppdateringar så frågar den bara efter sagda uppgifter ännu en gång.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

iosib:

men även om jag har gett det mitt användarnamn och lösenord så verkar det inte spara uppgifterna; när jag klickar på "UM indicator" för att se eventuella uppdateringar så frågar den bara efter sagda uppgifter ännu en gång.

Det låter som att du missförstått hur programmet fungerar. När du väl har givit programmet dina inloggningsuppgifter och tryckt på OK så sparas ditt användarnamn i ~/.config/um-indicator/config.cfg eller något dylikt (kommer inte riktigt ihåg) och ditt lösenord sparas i din keyring. Efter det så kommer programmet var hundrade sekund automatiskt logga in på UM och kolla om du har några olästa grejer. Om du har det så presenteras de som i min skärmdump. Om du klickar på "UM indicator" i meddelandemenyn så kommer inloggningsuppgiftsrutan upp, ifall du behöver ändra dina inloggningsuppgifter eller avsluta programmet (File → Quit).

Efter att ha fyllt i dina uppgifter korrekt behöver du alltså inte göra något mer.


   
SvaraCitera

Åtta:

Det låter som att du missförstått hur programmet fungerar.

[blush]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Får man någon notifikation om någon kommenterar en av ens filer? Jag vet faktiskt inte. Kan någon kommentera min fil så att jag kan kolla, och eventuellt lägga in stöd för det i programmet.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Capture och idoufe kommenterade på min fil. Tydligen får man ingen notifikation av det.


   
SvaraCitera

Fungerar ju inte till det bästa operativsystem i världen, mac så att säga. [cool][cool]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Macktorsken:

Fungerar ju inte till det bästa operativsystem i världen, mac så att säga.

Installerar du gnome, libindicate, indicator-messages och alla övriga dependencies så gör det nog faktiskt det.


   
SvaraCitera

Åtta:

Installerar du gnome, libindicate, indicator-messages och alla övriga dependencies så gör det nog faktiskt det.

Uj, det där lät otroligt krångligt. Är det bara att söka på google och ladda ner? Låter som att man behöver ladda ner 100 program.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Macktorsken:

Är det bara att söka på google och ladda ner?

Nej. Att installera en alternativ skrivbordsmiljö i OSX är inte så enkelt.

Macktorsken:

Låter som att man behöver ladda ner 100 program.

Förmodligen blir det ungefär det också, eftersom OSX inte har någon pakethanterare som installerar allt man behöver åt en.


   
SvaraCitera

Åtta:

Nej. Att installera en alternativ skrivbordsmiljö i OSX är inte så enkelt.

Neh

Åtta:

Förmodligen blir det ungefär det också, eftersom OSX inte har någon pakethanterare som installerar allt man behöver åt en.

Jag kan printscreena den och göra en bakgrundsbild där den syns iaf.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Och där slutade det att fungera. Finns inget jag kan göra för att få det att fungera igen, så hejdå min UM-indikator. [sad]

EDIT: Rättelse. Jag kanske visst kan få det att fungera igen. Kommer dock inte att göra det på ett tag, då jag hoppas på en bättre lösning.


   
SvaraCitera