Aviseringar
Rensa alla

UM laddar snabbare i TOR WTF?


Asha
 Asha
Ämnesstartare

Jag har Windows 10 (64 bitar), och ja inte finns det snabba webbläsare iaf. Speciellt inte när man vant sig vid Chrome OS. Några trådar laddar och öppnar inte alls. Förutom i TOR då, där går allt hygligt smidigt ändå. Helt imotsats till vad iaf jag förväntar mig. Någon som har långa laddningstider att ladda UM?


   
Citera

Va e TOR? En webbläsare?

Tycker um laddar helt rimligt snabbt i firefox


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Fantastiskt:
Va e TOR? En webbläsare?

Tycker um laddar helt rimligt snabbt i firefox

vad för os har du? 32 eller 64 bitar?


   
SvaraCitera

Fantastiskt:

Tycker um laddar helt rimligt snabbt... 

Tumme upp


   
SvaraCitera

du kanske har råkat aktivera ngn långsam proxyanslutning i din vanliga webbläsare 


   
SvaraCitera

UM laddar på 0,22 sekunder för mig i Chrome, ungefär. Kör 64-bitarsversionen, men märker ingen skillnad på den och 32-bitaren. :s  


   
SvaraCitera

um laddar snabbt nog för att laddningstiderna flaskhalsar avsevärt mindre än vad den efterblivna layouten gör. det är ju en typ av bedrift, antar jag.

vet inte hur jag skulle mäta exakt, men majoriteten av innehållet kommer upp på bråkdelen av en sekund, sidan slutar ladda helt på kanske en halv. jämför detta med kanske tre-fyra sekunder via tor, klart bättre utan. men det är inte heller så jag använder tor 90% av tiden, så det är okej.

win 7, chrome 46.0.2490.86, snabb uppkoppling, pissig router, wifi, stockholm.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

player one: um laddar snabbt nog för att laddningstiderna flaskhalsar avsevärt mindre än vad den efterblivna layouten gör. det är ju en typ av bedrift, antar jag.

Du menar med tor? Galen


   
SvaraCitera

Asha: Du menar med tor?

nej, utan tor. med tor tar det 3-4 sek innan den laddats, vilket definitivt är nog mycket för att kännas som ett problem, om än inte nog mycket för att det ska vara helt oanvändbart. vet inte vilken latency som är normal med tor, men när jag klickar runt i clearnet så brukar det i regel vara rätt tattigt hastighetsmässigt. tycker överlag att fler sidor borde lansera en hidden service-variant för att tor inte ska flaskhalsa vid ett fåtal exit nodes, det säger sig självt att så länge vi har få sådana så kommer hastigheten bli lidande, och det säger sig också självt att det av rent praktiska skäl inte är så många som vill driva en exit node. om um skulle lansera en hidden service så skulle ingen exit node behövas, och vanliga relays finns det ju ingen större brist på. bra för latency och bandbredd. förstår inte varför inte fler sidor finns på darknet. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

player one:

nej, utan tor. med tor tar det 3-4 sek innan den laddats, vilket definitivt är nog mycket för att kännas som ett problem, om än inte nog mycket för att det ska vara helt oanvändbart. vet inte vilken latency som är normal med tor, men när jag klickar runt i clearnet så brukar det i regel vara rätt tattigt hastighetsmässigt. tycker överlag att fler sidor borde lansera en hidden service-variant för att tor inte ska flaskhalsa vid ett fåtal exit nodes, det säger sig självt att så länge vi har få sådana så kommer hastigheten bli lidande, och det säger sig också självt att det av rent praktiska skäl inte är så många som vill driva en exit node. om um skulle lansera en hidden service så skulle ingen exit node behövas, och vanliga relays finns det ju ingen större brist på. bra för latency och bandbredd. förstår inte varför inte fler sidor finns på darknet. 

Jag har 10/10 bahnhof, och um med tor laddar snabbt då.


   
SvaraCitera

Asha:

Jag har 10/10 bahnhof, och um med tor laddar snabbt då.

vad är snabbt enligt dig, då? vi har 162/12 för stunden enligt bredbandskollen, svarstid på 9 ms. tror att det anges som 250/nånting, med comhem. comhem suger visserligen, men allt annat går snabbt, så ser inte varför tor skulle gå oproportionerligt långsamt just för oss. det ligger ju inte på comhem.


   
SvaraCitera

okej, 1-2 sek nu över tor, och jag antar att det skiljer sig drastiskt mellan olika circuits. men ser inte hur man skulle lyckas få en snabbare uppkoppling via tor än via clearnet, även om det säkert går att få en acceptabel.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

player one:

vad är snabbt enligt dig, då? vi har 162/12 för stunden enligt bredbandskollen, svarstid på 9 ms. tror att det anges som 250/nånting, med comhem. comhem suger visserligen, men allt annat går snabbt, så ser inte varför tor skulle gå oproportionerligt långsamt just för oss. det ligger ju inte på comhem.

Bahnhof är ju kända för att stå upp för värderingar nära till Piratpartiet sfären. Vilket TOR som bekant också gör. Vet inte, det kan ha något med det att göra...


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

player one:
okej, 1-2 sek nu över tor, och jag antar att det skiljer sig drastiskt mellan olika circuits. men ser inte hur man skulle lyckas få en snabbare uppkoppling via tor än via clearnet, även om det säkert går att få en acceptabel.

Nej, jag vet inte exakt tid. Vet bara att det var smidigare relativt med Firefox developer edition64 bit på ungdomar.se. Vilket är den smidigaste reguljära webbläsaren för Windows 10 64 bit, jag hittat.


   
SvaraCitera

Asha: Bahnhof är ju kända för att stå upp för värderingar nära till Piratpartiet sfären. Vilket TOR som bekant också gör. Vet inte, det kan ha något med det att göra...

ägnade det en snabb tanke, men tror inte att det förekommer filtrering eller throttling av tortrafik, och det är fortfarande inget svar på hur i helvete det faktiskt skulle gå snabbare. internet går väl ut på att hitta snabbaste vägen mellan a och b, och det torde vara enklare genom clearnet än via ett högst begränsat antal relays, och dessutom flera stycken av dem bara för att sedan ändå vara tvungen att hitta till rätt server från din exit node, som med lite tur är på samma kontinent. tycker det känns osannolikt att tor skulle bidra med en hastighetsboost, förmodligen är det något annat som spökar.


   
SvaraCitera