Aviseringar
Rensa alla

UM samarbetar med Globala gymnasiet!


time
 time
Ämnesstartare

Hej på er alla! Vi är glada och stolta över att presentera vårt samarbete med Globala gymnasiet.

wallpaper-beach-happy-people.jpg

"Under hösten 2014 arbetade eleverna i NV åk 2 arbetat med ett projekt i biologi. Bakgrunden är att elever i gymnasiet ofta ställs inför olika "case" om till exempel abort eller antibiotikaresistens, som de ska ta ställning till, men som är skapade av läraren eller kanske en läromedelsförfattare (det vill säga, ämnen som kanske vuxna tycker är intressant men som inte nödvändigtvis berör eleverna).

Inom ramen för projektet har eleverna därför fått välja en aspekt av folkhälsa att fördjupa sig i, och sedan ta fram ett hälsoetiskt dilemma som de tycker är relevant utifrån ett ungdomsperspektiv. Till sin hjälp har de endast haft sina datorer så vi har arbetat mycket med källkritiska verktyg. Uppgiften har redovisats genom att eleverna i grupper om 2-3 personer spelat in podcasts där de först ger en bakgrund till folkhälsoproblemet och därefter presenterar ett dilemma (presenterat som ett case) i slutet av podden. Helt enkelt en svår situation som man skulle kunna hamna i och där det inte finns något givet svar för vad som är "rätt" agerande. tanken är att poddarna ska läggas ut på ungdomar.se och sedan kunna kommenteras av andra i kommentarsforum. Väcka debatt helt enkelt."


Vi är naturligtvis superpeppade på att väcka lite liv i forumet och få er att diskutera! Från och med idag kommer en polltråd i veckan att läggas upp med elevernas egna podcasts. De har valt tänkeväckande ämnen som jag hoppas ni kommer vara sugna på att debattera om! 


   
Citera
Lounge

Spännande format, ska bli kul att följa!


   
SvaraCitera

Hur påverkar det medlemmarna? Galen


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja

åh nej


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Hur påverkar det medlemmarna? Galen

Vad menar du? Glad

Kaja:
åh nej

Vad nu då?


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja

time: Vad nu då?

tyckte redan att globala var en flummig skola och det blev inte bättre av att få reda på att de lägger massa tid på, antagligen, dåligt grundad bioetik istället för att lära sig biologi på riktigt.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Kaja:

tyckte redan att globala var en flummig skola och det blev inte bättre av att få reda på att de lägger massa tid på, antagligen, dåligt grundad bioetik istället för att lära sig biologi på riktigt.

Okej, du tänker så. Själv tycker jag att det hade varit jätteintressant att få läsa in sig mer om ett problem som känns mer aktuellt för ungdomar och göra ett projekt av det. På mitt gymnasium var det så sinnessjukt mycket fokus på teori och att få göra något kreativt av det tror jag hade gjort det lite roligare.


   
SvaraCitera

Jag visste att jag kände igen namnet...

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/764895-elever-blockerade-vagen-for-sdu

Att UMs ledning väljer att samarbeta med denna skola är ju inte särskilt förvånande.. Oskyldig


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

NiklasW:
Jag visste att jag kände igen namnet...

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/764895-elever-blockerade-vagen-for-sdu

Att UMs ledning väljer att samarbeta med denna skola är ju inte särskilt förvånande.. Oskyldig

Samarbetet grundar sig i ett avhandlingsarbete som görs vid SU, där studenten sedermera kontaktat GG, och har ingenting med politiska åsikter att göra. Glad


   
SvaraCitera

time:
Samarbetet grundar sig i ett avhandlingsarbete som görs vid SU, där studenten sedermera kontaktat GG, och har ingenting med politiska åsikter att göra. Glad

Okej då, säger du det så. Kul att det händer lite saker på sajten iallafall. Glad


   
SvaraCitera

NiklasW:
Jag visste att jag kände igen namnet...

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/764895-elever-blockerade-vagen-for-sdu

Att UMs ledning väljer att samarbeta med denna skola är ju inte särskilt förvånande.. Oskyldig

fan vad jobbigt att elever står upp mot en grupp som uppenbarligen får elever att känna sig otrygga i deras egna skola.


   
SvaraCitera

petite:

fan vad jobbigt att elever står upp mot en grupp som uppenbarligen får elever att känna sig otrygga i deras egna skola.

"Your rights end where my feelings begin"


   
SvaraCitera

petite:

fan vad jobbigt att elever står upp mot en grupp som uppenbarligen får elever att känna sig otrygga i deras egna skola.

Ska vi verkligen ha en debatt om detta?


   
SvaraCitera

NiklasW: Ska vi verkligen ha en debatt om detta?

petite: fan vad jobbigt att elever står upp mot en grupp som uppenbarligen får elever att känna sig otrygga i deras egna skola.

inte i den här tråden i alla fall 

//mod 


   
SvaraCitera

det var han som började ))):


   
SvaraCitera