Aviseringar
Rensa alla

Underground på svenska?


Ämnesstartare

Finns det någon Svensk motsvarighet på ordet "underground"?

Jag ska hitta en synonym för underground-rörelse. Eller kan man skriva så i en argumenternade text i Svenska B?


   
Citera

kloak [crazy]


   
SvaraCitera

ja det är engelska för underjordisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jameh, haha. Jag ska hitta en synonym för underground-rörelse. Eller kan man skriva så i en argumenternade text i Svenska B?


   
SvaraCitera

HAHAHAHA ELLER FINNS DET EN SVENSKT ORD FÖR RETARD?! ELLER HUR SÄGER MAN "JAG SKRIVER MED CAPS LOCK FÖR ATT DU ÄR ETT SÅDANT JÄVLA RETARD" PÅ RÖVARSPRÅKET? HOLA PORR FARBROR


   
SvaraCitera

exklusiv?


   
SvaraCitera

Evil Conduct:

RETARD

Efterbliven.[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Evil Conduct:

HAHAHAHA ELLER FINNS DET EN SVENSKT ORD FÖR RETARD?! ELLER HUR SÄGER MAN

Men jag var ganska hastig när jag skapade tråden.

Menar om det finns ett mer "proffsigt" ord för underground-rörelse som man kan använda.


   
SvaraCitera

stereo total:

Menar om det finns ett mer "proffsigt" ord för underground-rörelse som man kan använda.

underjords-movement


   
SvaraCitera

underground, obskyr, underjordisk, alternativ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Evil Conduct:

underjords-movement

[n]


   
SvaraCitera

Subkultur?


   
SvaraCitera

SÄG BA UNDERGROUND ALLA FATTAR JAO

det är ett jävla låneord fifan


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera
nrg89

stereo total:

Finns det någon Svensk motsvarighet på ordet "underground"?

Jag hade tagit det engelska ordet. Vi använder ju det franska ordet för "konferens" och "respons" så varför är det plötsligt tabu att ha låneord från andra språk?

Men om du måste undvika alla former av låneord så hade jag använt "alternativa rörelsen". Det låter dock lite konstigt, men det är enligt mig det bästa alternativet om man skall tala om en hel kulturrörelse och inte bara beskriva en kultur.

Det känns dock som att det engelska låneordet är långt mer överlägset i en argumenterande text.


   
SvaraCitera