Aviseringar
Rensa alla

UNDERSÖKNING: Är utbildningen inom privatekonomi tillräcklig i skolan?


linhed
Ämnesstartare

Hej!

Jag hoppas att några kan hjälpa mig här, så lovar jag att försöka hjälpa nuvarande och framtida skolungdomar till en bättre ekonomisk framtid.

Det jag skulle vilja veta är: Tycker ni att den utbildning inom privatekonomi och sparande ni får idag i grundskolan/gymnasiet är tillräcklig för att ha en bra bas inför framtiden?

På "min tid" så vet jag att den var helt obefintlig. Jag förstår att det idag är något som ingår i samhällskunskap och hemkunskap till viss del, men räcker det?

I en tid av sms-lån, obefintligt sparande och överkonsumtion så undrar jag hur utbildningen i skolan ser ut idag inom privatekonomi.
Eftersom det var alldeles för länge sedan jag gick i grundskolan och gymnasiet så behöver jag hjälp att få en uppfattning om läget.
Jag vet vad som står i läroplanen, men jag skulle också behöva er åsikt om den utbildning ni får i skolan idag inom privatekonomi är tillräcklig.

Vet man som student idag att det är fullt möjligt att investera globalt i aktier och få en avkastning långt över de olika sparprodukter som banker erbjuder?
I dagens skuldtyngda samhälle där det är vanligt att även de som arbetat under flera år inte lyckats spara ihop en månadslön som buffert, tycker jag det är dags för en förändring till det bättre!

Vem är jag och varför undrar jag detta?
Jag är skribent på en aktiesajt som står för ett sunt och långsiktigt sparande i aktier, www.bullstreet.se.
Mitt mål är att lära ut att man inte behöver vara expert för att investera och få en bra avkastning.
Framförallt så vill jag förmedla att en investering i aktier dessutom är spännande och framförallt riktigt roligt!
Jag undrar nu om det finns något som kan göras för att försöka förbättra kunskapen inom olika typer av investeringsalternativ och sparformer i skolan.


   
Citera

linhed:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

fick nog ingen utbildning i sånt öht [shake]


   
SvaraCitera

MER INFORMATION OM PENGAR

MER MER MER MER

MAXIMERA DITT AKTIEKAPITAL - INVESTERA I MÄNNISKOSMUGGLING

INVEST INVEST INVEST INVEST


   
SvaraCitera

jävla bullshit.


   
SvaraCitera

linhed:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

va gäller aktieinvestering är väll egentligen den största utmaningen att komma upp i en portfölj som är värd omkring 5-6 miljoner och kan ge 3% i avkastning, för där kan man börja leva på aktieutdelningen istället för att bara se den som ett trevligt extra.

Rolighetsfaktorn i det hela vet jag inte riktigt för det är så mycket rapporter och nyheter som ständigt måste läsas för att det ska gå att göra en bra riskbedömning, vilket det inte ens är säkert att man gör då de kräver en del analytisk förmåga.


   
SvaraCitera

linhed:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Sådant ingår i allmänbildningen..


   
SvaraCitera

linhed:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Nu var det iofs rätt många år sedan jag gick med... men knappt ett ord om något var det när jag gick. Antagligen något "Det är bra att spara [smile]", men inte ett ord om hur aktier, fonder och sådant fungerar.

Det skulle inte skada om det gavs någon form av bra grundinformation, så att det inte enbart blir de som har föräldrar som pillar med sådant som känner till det. De flesta vill ju ha mer pengar, men vet inte var de ska börja.

Jag hade verkligen inte sörjt om jag vetat mer, men det är ingen dålig djungel med alternativ som finns, och att veta var jag ska fokusera för att inte bara ta det första jag kommer åt, utan förhoppningsvis det bästa som ger en mest efter de förutsättningar jag har...

Håhåjaja, kanske borde söka någon ekonomikurs eller sådär.


   
SvaraCitera

linhed:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Vi fick ingen information om något sådant överhuvudtaget.

Man kanske borde ha en kurs i gymnasiet som heter typ "Vuxenkunskap" där man får lära sig allt sådant som är bra att ha med sig inför vuxenlivet. Vore nått...


   
SvaraCitera

Har noll koll om aktier och fonder samt dylikt. Spara kan jag och jag vet hur jag ska budgetera min privatekonomi så att det inte blir hål i den. Minns inte om jag fick någon sådan information, kan ha varit med på något hörn men tror inte det.


   
SvaraCitera
linhed
Ämnesstartare

Hej! Tack för alla svar än så länge. Tänkte på det som användare "KnightInShiny" var inne på, att det borde finnas en kurs i gymnasiet kallad vuxenkunskap. Borde kanske läggas mer tid generellt på den typ av ämnen som är mer förberedande inför vuxenlivet, vad tycker ni?


   
SvaraCitera

Varför i helvete ska man lära ungar om aktier och fonder? Visst, vore bra om man kunde lära sig grundläggande saker som räntor och annan bajs för att kunna leva utan att bli rövknullad av borgenärerna  osv.


   
SvaraCitera