Aviseringar
Rensa alla

Undersökning om ungdomsmottagningen + sex. Anonyma svar!


Ämnesstartare

Hej allihopa!
I need your help.

Jag är journaliststudent och skriver en artikel om ungdomsmottagningarnas otillräcklighet. Förhoppningsvis har inte alla av er stött på problem med UM, men kanske någon av er? Eller ni kanske har någon bekant? Frågorna vänder sig framför allt till er, tjejer och killar, i 13-17årsåldern, men även ni som är äldre kan svara (då ni kanske har problem nu ändå? eller ni kanske hade det förr?)

Okej. Det här är grejen:
- Ungdomsmottagningarna finns på för få ställen (ibland flera ställen i en kommun, ibland ett ställe i kommunen och ibland inte alls). Har du märkt av detta?

- UM har dåliga öppettider (dagtid) som gör att man måste ha tillstånd från förälder att gå ifrån skolan, alternativt skolka (vilket föräldrarna kan få reda på). Har du märkt av detta?

- Med tanke på att det inte är lätt att ta sig till UM utan att ens föräldrar får reda på det så borde det finnas möjlighet att gå till en barnmorska på ett annat ställe, men det gör det inte! Mödravårdcentraler (dit man går för att få p-piller när man är äldre) tar inte emot ungdomar. Har du märkt det?

- Jag har även snackat med en tjej som idag är 16 år som har vänner och bekanta som köper p-piller av varandra istället för att gå till ungdomsmottagningen. Det kan vara jättefarligt (blodproppar mm) och man ska inte experimentera med sånt. Vet du folk som gör det? Hört talas om det?

- Dessutom undrar jag i vilken ålder du fick besöka UM med din klass? Tyckte du att ni var i rätt ålder? För unga? För gamla? Hade ni redan haft sex?

- Vad tycker du om p-piller för flickor under 15 år? Bra eller dåligt? Varför? Bör man ha föräldrars tillåtelse eller inte?

Taaack allihopa.
Vill ni vara anonyma här inne så maila svaren till mig på sarah.noren (at) sh (punkt) se. Era svar kommer inte redovisas utan används bara som research! Grymt tacksam om ni svarar. TACK!


   
Citera

Sarah1234: