Aviseringar
Rensa alla

Undersökning om ungdomsmottagningen + sex. Anonyma svar!


Ämnesstartare

Hej allihopa!
I need your help.

Jag är journaliststudent och skriver en artikel om ungdomsmottagningarnas otillräcklighet. Förhoppningsvis har inte alla av er stött på problem med UM, men kanske någon av er? Eller ni kanske har någon bekant? Frågorna vänder sig framför allt till er, tjejer och killar, i 13-17årsåldern, men även ni som är äldre kan svara (då ni kanske har problem nu ändå? eller ni kanske hade det förr?)

Okej. Det här är grejen:
- Ungdomsmottagningarna finns på för få ställen (ibland flera ställen i en kommun, ibland ett ställe i kommunen och ibland inte alls). Har du märkt av detta?

- UM har dåliga öppettider (dagtid) som gör att man måste ha tillstånd från förälder att gå ifrån skolan, alternativt skolka (vilket föräldrarna kan få reda på). Har du märkt av detta?

- Med tanke på att det inte är lätt att ta sig till UM utan att ens föräldrar får reda på det så borde det finnas möjlighet att gå till en barnmorska på ett annat ställe, men det gör det inte! Mödravårdcentraler (dit man går för att få p-piller när man är äldre) tar inte emot ungdomar. Har du märkt det?

- Jag har även snackat med en tjej som idag är 16 år som har vänner och bekanta som köper p-piller av varandra istället för att gå till ungdomsmottagningen. Det kan vara jättefarligt (blodproppar mm) och man ska inte experimentera med sånt. Vet du folk som gör det? Hört talas om det?

- Dessutom undrar jag i vilken ålder du fick besöka UM med din klass? Tyckte du att ni var i rätt ålder? För unga? För gamla? Hade ni redan haft sex?

- Vad tycker du om p-piller för flickor under 15 år? Bra eller dåligt? Varför? Bör man ha föräldrars tillåtelse eller inte?

Taaack allihopa.
Vill ni vara anonyma här inne så maila svaren till mig på sarah.noren (at) sh (punkt) se. Era svar kommer inte redovisas utan används bara som research! Grymt tacksam om ni svarar. TACK!


   
Citera

Sarah1234:

- Ungdomsmottagningarna finns på för få ställen (ibland flera ställen i en kommun, ibland ett ställe i kommunen och ibland inte alls). Har du märkt av detta?

nej

Sarah1234:

- UM har dåliga öppettider (dagtid) som gör att man måste ha tillstånd från förälder att gå ifrån skolan, alternativt skolka (vilket föräldrarna kan få reda på). Har du märkt av detta?

nej

Sarah1234:

Mödravårdcentraler (dit man går för att få p-piller när man är äldre) tar inte emot ungdomar. Har du märkt det?

nej

Sarah1234:

Vet du folk som gör det? Hört talas om det?

nej

Sarah1234:

var i rätt ålder? För unga? För gamla? Hade ni redan haft sex?

14 och nej det var väl inte för sent

Sarah1234:

- Vad tycker du om p-piller för flickor under 15 år? Bra eller dåligt? Varför? Bör man ha föräldrars tillåtelse eller inte?

Alla har rätt till sin sexualitet, de lär ligga ändå.


   
SvaraCitera

Sarah1234:

- Ungdomsmottagningarna finns på för få ställen (ibland flera ställen i en kommun, ibland ett ställe i kommunen och ibland inte alls). Har du märkt av detta?

Nej, här finns det ungdomsmottagningar överallt!!

Sarah1234:

- UM har dåliga öppettider (dagtid) som gör att man måste ha tillstånd från förälder att gå ifrån skolan, alternativt skolka (vilket föräldrarna kan få reda på). Har du märkt av detta?

Nej. Bokad tid har för mig tagit ett par dagar, men det gör det ju hos vårdcentral och allting. Vårungdomsmottagning hade drop in fram till 19 eller nått, en dag i veckan.

Sarah1234:

Mödravårdcentraler (dit man går för att få p-piller när man är äldre) tar inte emot ungdomar. Har du märkt det?

Nej

Sarah1234:

Det kan vara jättefarligt (blodproppar mm) och man ska inte experimentera med sånt. Vet du folk som gör det? Hört talas om det?

Nej, det visste jag inte. Låter dumt.

Sarah1234:

- Dessutom undrar jag i vilken ålder du fick besöka UM med din klass? Tyckte du att ni var i rätt ålder? För unga? För gamla? Hade ni redan haft sex?

Har aldrig besökt UM med skolan.

Sarah1234:

- Vad tycker du om p-piller för flickor under 15 år? Bra eller dåligt? Varför? Bör man ha föräldrars tillåtelse eller inte?

Olika från fall till fall.


   
SvaraCitera

shit va tråkiga svar du fick nu


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Sarah1234:

- Ungdomsmottagningarna finns på för få ställen (ibland flera ställen i en kommun, ibland ett ställe i kommunen och ibland inte alls). Har du märkt av detta?

Nej, har där jag bor finns flera lägliga.

Sarah1234:

- UM har dåliga öppettider (dagtid) som gör att man måste ha tillstånd från förälder att gå ifrån skolan, alternativt skolka (vilket föräldrarna kan få reda på). Har du märkt av detta?

Tycker inte det. Eftersom man brukar kunna planera lite i förväg innan man ska dit så har jag aldrig stött på problem. Nog har man lov ibland, eller en håla/lunch/sovmorgon. Det har alltid gått.

Och nog för att föräldrarna inta ska behöva veta om, men måste det vara ett så stort hemlighetsmakeri så känner jag att något är fel. Men yeah.

Dessutom, så länge du inte skolkar frekvent kommer föräldrarna aldrig komma på att du missat en eller två lektioner.

Sarah1234:

Med tanke på att det inte är lätt att ta sig till UM utan att ens föräldrar får reda på det så borde det finnas möjlighet att gå till en barnmorska på ett annat ställe, men det gör det inte! Mödravårdcentraler

Ser inte varför de ska få reda på det. Men jo, visst, vilken sköterska/liknande som helst borde väl få ge ut recept, om de gör de kontroller som krävs.

Sarah1234:

- Jag har även snackat med en tjej som idag är 16 år som har vänner och bekanta som köper p-piller av varandra istället för att gå till ungdomsmottagningen. Det kan vara jättefarligt

Aldrig hört. Då har det mer varit en karta av det märke som man redan har för att pillrena tagit slut och det inte gått att boka nu tid förrän en vecka sent eller så. Men har kunnat få recept utskrivet per telefon om det varit ont om tid för mig, så aldrig haft detta problem. (Då bara typ tre kartor, och sedan ska jag komma till dem och checka blodtryck innan jag får mer utskrivet).

Sarah1234:

- Dessutom undrar jag i vilken ålder du fick besöka UM med din klass? Tyckte du att ni var i rätt ålder? För unga? För gamla? Hade ni redan haft sex?

Öh. Nian tror jag. Åttan kanske. Var väl rätt ålder, vissa hade haft sex, de flesta inte. Tror jag, pallade inte ha speciellt bra koll.

Sarah1234:

- Vad tycker du om p-piller för flickor under 15 år? Bra eller dåligt? Varför? Bör man ha föräldrars tillåtelse eller inte?

Nej, då de lagligen inte får ha sex tycker jag att de kan hålla sig till andra skydd till det att de nått åldern, om de nu tvunget måste ha sex.


   
SvaraCitera

JAG HADE ETT RPOBLEM MED ATT HITTA TILL DEN JÄVLA LOKALEN
DEN LÅG FAN I EN BYGGNAD BLAND MASSA FÖRETAG Å JAG GICK RUNT DÄR SOM EN JÄVLA TÖNT I JAKT PÅ DEN

och vrf? tops i fiitan.


   
SvaraCitera

Sarah1234:

- Ungdomsmottagningarna finns på för få ställen (ibland flera ställen i en kommun, ibland ett ställe i kommunen och ibland inte alls). Har du märkt av detta?

Nej, har aldrig haft problem med att ta mig till UM när jag behövt ta mig dit.

Sarah1234:

- UM har dåliga öppettider (dagtid) som gör att man måste ha tillstånd från förälder att gå ifrån skolan, alternativt skolka (vilket föräldrarna kan få reda på). Har du märkt av detta?

Nej, upplever att de har bra öppentider och dessutom öppet till 18 vissa dagar.

Sarah1234:

- Med tanke på att det inte är lätt att ta sig till UM utan att ens föräldrar får reda på det så borde det finnas möjlighet att gå till en barnmorska på ett annat ställe

Sarah1234:

men det gör det inte! Mödravårdcentraler (dit man går för att få p-piller när man är äldre) tar inte emot ungdomar. Har du märkt det?

Nä har ej upplevt problem med det.

Sarah1234:

- Jag har även snackat med en tjej som idag är 16 år som har vänner och bekanta som köper p-piller av varandra istället för att gå till ungdomsmottagningen

Sarah1234:

Det kan vara jättefarligt (blodproppar mm) och man ska inte experimentera med sånt. Vet du folk som gör det? Hört talas om det?

Nä, känner ej till det. Vet folk som lånat av sina vänner när de äter samma piller, men det är ju en helt annan sak.

Sarah1234:

- Dessutom undrar jag i vilken ålder du fick besöka UM med din klass? Tyckte du att ni var i rätt ålder? För unga? För gamla? Hade ni redan haft sex?

Minns inte. Det var nog i högstadiet någon gång, 7an kanske. En del hade säkert haft sex redan då, men inte majoriteten [crazy]

Sarah1234:

- Vad tycker du om p-piller för flickor under 15 år? Bra eller dåligt? Varför? Bör man ha föräldrars tillåtelse eller inte?

Det sak vara tillåtet, men um borde informera om de risker som p-piller kan medföra och hur de kan påverka kroppen negativt.


   
SvaraCitera

Kviq:

Nej, då de lagligen inte får ha sex tycker jag att de kan hålla sig till andra skydd till det att de nått åldern, om de nu tvunget måste ha sex.

De får visst ha sex [confused]


   
SvaraCitera

- Ungdomsmottagningarna finns på för få ställen (ibland flera ställen i en kommun, ibland ett ställe i kommunen och ibland inte alls). Har du märkt av detta?
japp. finns ingen i min hemkommun. sämst.

- UM har dåliga öppettider (dagtid) som gör att man måste ha tillstånd från förälder att gå ifrån skolan, alternativt skolka (vilket föräldrarna kan få reda på). Har du märkt av detta?
har inte tänkt på det

- Med tanke på att det inte är lätt att ta sig till UM utan att ens föräldrar får reda på det så borde det finnas möjlighet att gå till en barnmorska på ett annat ställe, men det gör det inte! Mödravårdcentraler (dit man går för att få p-piller när man är äldre) tar inte emot ungdomar. Har du märkt det?
det är ju jättelätt att gå dit utan att dom vet?

- Jag har även snackat med en tjej som idag är 16 år som har vänner och bekanta som köper p-piller av varandra istället för att gå till ungdomsmottagningen. Det kan vara jättefarligt (blodproppar mm) och man ska inte experimentera med sånt. Vet du folk som gör det? Hört talas om det?
aldrig hört om/varit med om. men det är ju dåligt.
- Dessutom undrar jag i vilken ålder du fick besöka UM med din klass? Tyckte du att ni var i rätt ålder? För unga? För gamla? Hade ni redan haft sex?
i åttan eller nian första gången. sedan i början på gymnasiet också för att vi skulle få reda på vart mottagningen låg (den låg väldigt nära skolan, var lätt att gå dit på en rast bara liksom). minns inte om jag hade haft sex vid första besöket i åttan eller nian eftersom jag inte minns om det var i åttan eller nian..

- Vad tycker du om p-piller för flickor under 15 år? Bra eller dåligt? Varför? Bör man ha föräldrars tillåtelse eller inte?
inte utan föräldrarnas tillåtelse. men tycker det är bra att det finns. + alla får ju inte p-piller bara i preventionssyfte, vissa får för att lindra acne och/eller menssmärtor


   
SvaraCitera

mopsen:

och vrf? tops i fiitan.

Hur lyckas man med det? [cry]


   
SvaraCitera

vi har aldrig besökt UM med klassen

upptäckt detta problem då jag varit där:
lite irriterad och kort i tonen, ej villig att förklara närmare för mig när jag var orolig för symptom jag fått av en sorts piller.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Hur lyckas man med det? [cry]

nej, alltså, jag var tuvgne å stoppa upp den. komponent i klamydiatest. [crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera

Nope, aldrig märkt nått sånt.


   
SvaraCitera

mopsen:

nej, alltså, jag var tuvgne å stoppa upp den.

Trodde d1 hade fassnat först och du ville ha ut den O.o


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Trodde d1 hade fassnat först och du ville ha ut den O.o

undra hur det skulle va å va trapped i en pussicat.


   
SvaraCitera