Aviseringar
Rensa alla

Undersökning -Sexolekter


Ämnesstartare

Hej. Håller på att skriva ett skolarbete om sexolekter. Alltså skillnaden mellan kvinnligt och manligt språk. Skulle behöva lite åsikter om detta.

Finns det en skillnad mellan kvinnligt och manligt språk?
Om ja, vad finns det för skillnader?


   
Citera

har faktiskt inte ens tänkt på detta
så jag tycker nog inte det är så stor skillnad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tex
Mannen säger: ’’Du tar disken ikväll’’ medans Kvinnan säger: ’’Kan du ta disken ikväll?’’
stämmer detta?


   
SvaraCitera

Vad är sexolekter?


   
SvaraCitera

PutYourShoesOn:

Mannen säger: ’’Du tar disken ikväll’’ medans Kvinnan säger: ’’Kan du ta disken ikväll?’’
stämmer detta?

nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Vad är sexolekter?

skillnaden mellan kvinnligt och manligt språk.

kvinnor frågar mer inte för att de inte är säkra på sitt påstående utan för att skapa gemenskap.
exempel på sökandet av samhörighet är: Kvinnan frågar barnen ’’vill ni ha pannkakor till middag?’’ Hon frågar inte för att få deras åsikt på det hela utan hon har redan blandat ihop smeten.


   
SvaraCitera

PutYourShoesOn:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Ja det finns det, det är uttrycket för skillnaden i hur man fås att tänka. Finns så många subtila och mindre subtila skillnader tror jag.. svårt att ge exempel.

T.ex. COOL(m) och FIN(f). Nä men jag vet int.


   
SvaraCitera

dont get it


   
SvaraCitera

Nä. Det går inte att säga att någon pratar på ett sätt pga sitt kön.


   
SvaraCitera

Alla eventuella skillnader är kulturella.


   
SvaraCitera

PutYourShoesOn:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Såvida man inte syftar på den eventuella underkategori av sociolekt vilken kan göra sig till känna i en stereotypisk man-kvinna situation.

Vanligt exempel: Kvinnan och mannen är ute och kör bil (mannen kör givetvis) och närmar sig ett fik, varpå kvinnan frågar om mannen är fikasugen och mannen svarar sanningsenligt artigt nej. En stund senare är kvinnan sur och mannen vet inte varför, men det visar sig att det var kvinnan som ville fika.

I min mening förutsätter situationen att mannen är socialt efterbliven.

Poängen är i vilket fall att kvinnan formulerar sina önskemål som frågor och omskrivningar, medan mannen är mer rak. En annan populär idé är att kvinnan diminuerar sina handlingar; gå "en sväng" och så vidare.


   
SvaraCitera
mynona

PutYourShoesOn:

Finns det en skillnad mellan kvinnligt och manligt språk?

Nej, inte av naturen. Ja, i vissa fall, därför att man talar som man lärt sig.

Män uppmuntras till att vara aggressiva och konfrontativa och kvinnor till att vara hänsynsfulla och undvika konflikter, och det formar omedvetet språket.

Men de där skillnaderna minskar eftersom könen blir mer och mer jämlika.

PutYourShoesOn:

Tex
Mannen säger: ’’Du tar disken ikväll’’ medans Kvinnan säger: ’’Kan du ta disken ikväll?’’
stämmer detta?

Mannen är där dominant befallande som han fått lära sig, och kvinnan är där hänsynsfullt artig som hon har fått lära sig.

Nachac:

Poängen är i vilket fall att kvinnan formulerar sina önskemål som frågor och omskrivningar, medan mannen är mer rak. En annan populär idé är att kvinnan diminuerar sina handlingar; gå "en sväng" och så vidare.

Ja: kvinnan ska enligt sin roll inte inte befalla någon, inte vänta sig att få sin önskan åtlydd, och inte värdera sina önskemål eller handlingar vidare högt. En kvarleva från en tid då en kvinna måste använda sig av manipulation för att få igenom sina önskningar och inte öppet ge intryck av att styra någon.

Mannen ska enligt sin roll däremot ge sina önskningar högt värde, vänta sig att de blir åtlydda och vara orädd och därför öppen och rak med dem. En kvarleva från en tid då en man inte behövde gå bakvägen med hjälp av manipulation för att få vad han ville utan hade fulla rättigheter att få igenom önskan utan att behöva ta samma hänsyn eller vara rädd för att bli nekad.

Nachac:

I min mening förutsätter situationen att mannen är socialt efterbliven.

Ja, eller snarare att mäns rakare sätt att tala härstammar från en mer privilegierad ställning, medan kvinnors indirekta sätt att tala härstammar från en ställning som gjort det nödvändigt att träna intellektet för att manipulera sig förbi svårigheter. Då blev ju faktiskt också kvinnor mer "listiga", som de anklagades för att vara, medan män gick miste om sådan form av intelligens eftersom de inte hade anledning att träna upp den.

Så:

PutYourShoesOn:

Finns det skillnader mellan manligt och kvinnligt språk

...jag vet inte riktigt hur jag ska svara. Vill du veta: "Finns det skillnader mellan manligt och kvinnligt språk av naturen" blir svaret nej.

Men är frågan: "Finns det skillnader mellan manligt och kvinnligt språk pga samhället" så blir svaret: kanske ibland, men det är vanligare bland den äldre generationen och det försvinner när man blir medveten om det. Killar kan trots allt mycket väl förstå kringgående indirekt kommunikation när de vill, och tjejer kan tala rakt de med.

Det där är ärligt talat ganska gammalmodigt.


   
SvaraCitera

PutYourShoesOn:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

aa. orkar inte utveckla. skoj tråd, dock. *bevaka*


   
SvaraCitera

mynona:

Ja, eller snarare att mäns rakare sätt att tala härstammar från en mer privilegierad ställning,

Alltså, hur avancerad är denna tankegång:

"Varför frågar hon om jag vill fika, ser jag ovanligt fikasugen ut? Hur kom hon annars att tänka på det? Hon kanske vill fika!"


   
SvaraCitera
mynona

Nachac:

Alltså, hur avancerad är denna tankegång:

Jotack, det frågar jag mig också. Är man smart från början fattar man sådant. Är man det inte behöver man en orsak till att träna upp förmågan. Mäns roll har ju varit att vara egocentrerade, kvinnors att se till andras behov. Folk i allmänhet förstår andra med utgångspunkt från sig själva och tolkar andras uppträdande utifrån sitt eget.


   
SvaraCitera