Aviseringar
Rensa alla

Undersökningar


Ämnesstartare

Jag hade samtal med doktorn igår. De sa att efter jag har kommit ikapp med skolarbetet, skulle de testa mig för en sorts autism, och överläkaren föreslog att jag skulle läsa på och göra olika tester på egen hand innan de börjar.

Saken är den att jag har glömt bort var det hette.
Nervundersökning? Neuroundersökning?

Någon som vet?

Pappa gav mig inte speciellt mycket till svar annat än "äh, sånt har du inte. Det är en vanlig tonårsstörning."


   
Citera
Ämnesstartare

ingen aning

ot: välkommen tillbaka, hoppas du mår bra[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Redbulls:

ot: välkommen tillbaka, hoppas du mår bra[smile]

Tack. Jo, helt okej. Åker tillbaka på söndag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Neuropsykiatrisk?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Neuropsykiatrisk

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Menade de inte bara att du skulle läsa på? Att testa sig för olika diagnoser på nätet brukar ju inte rekommenderas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Att testa sig för olika diagnoser på nätet brukar ju inte rekommenderas.

Tyckte också att det lät skumt, men hon sa att jag skulle göra olika tester för att se om det är någon som passar mig...Fast min...Blackout...erfarenhet är att allt passar en när man själv ska kolla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

att allt passar en när man själv ska kolla.

Eller hur! Man blir ju hypokondrisk för mindre. Testade mina öronsymptom förut och testet kom fram till att jag kunde ha cancer. [sad][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Testade mina öronsymptom förut och testet kom fram till att jag kunde ha cancer. [sad]

[love]

Dold text: förlåt men det var lite kul :$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan jag hittar ju inga tester. Orka läsa på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter som en idiotläkare, ärligt talat. Man brukar rekommendera det motsatta, att inte läsa på för mycket, innan utredningen är färdig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Man brukar rekommendera det motsatta, att inte läsa på för mycket, innan utredningen är färdig.

Ja jag tyckte väl att det var lite skumt ändå. Men hon nästan hånade mig när hon frågade om jag visste vad en neuropsykiatrisk undersökning var och därefter bad hon mig att läsa på.

Att ha någon att prata med har inte heller kommit på tal. Men nu sa de att jag skulle satsa på att ta studenten, så jag äter väl mina piller och försöker med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Men hon nästan hånade mig när hon frågade om jag visste vad en neuropsykiatrisk undersökning var och därefter bad hon mig att läsa på.

Öh.. låter helskumt. Kan du inte byta läkare? Du ska ju inte gå till ett sånt mongo! Om ens patient inte vet vad något är så skickar man den ju verkligen inte till google, man förklarar för den.
Du ska inte bli utredd av en dålig läkare, att bli feldiagnostiserad kan leda till en hel del problem vid senare behandling. En autismdiagnos gör att du kommer få hjälp som är gjord för autister, och om du inte är autistisk så innebär detta att du får fel hjälp utan att ha möjlighet att välja annat i många situationer.
En autismdiagnos kan dessutom vara svår att bli av med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Kan du inte byta läkare?

Vet inte hur jag ska lyckas med det. Personalen är en rad robotar som endast följer regler. "gå till din kontaktperson", "Jaha. Ja just det. Du skulle åka hem idag ja, på permission."

Det bästa jag kan göra är att lägga en lapp i förslagslådan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Vet inte hur jag ska lyckas med det. Personalen är en rad robotar som endast följer regler. "gå till din kontaktperson", "Jaha. Ja just det. Du skulle åka hem idag ja, på permission."

Blir ledsen av detta [sad]

Har du ingen samtalskontakt som du kan gnälla ut hos? Dold text: Antar dock att du inte har det och att de ber dig att kontakta din kontaktperson om det är något...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Det bästa jag kan göra är att lägga en lapp i förslagslådan.

Kan du inte be dina föräldrar stå på din sida och pusha på ett läkarbyte? Det kan nog hjälpa en del om du inte är ensam om att föra din egen talan.
Annars bör din behandlande läkare godkänna utan krångel att du vill byta om du bara säger det, det är allmänt hyfs och vett i den världen att patienten ska få uttrycka sådana önskemål. Sedan verkar hon lite allmänt snurrig så frågan är om hon kan vara professionell nog att hantera det. Värt ett försök, tycker jag iaf.

Känner du igen dig något i autism? Det handlar ju främst om svårigheter att tolka andra människor på samma sätt som vanliga människor kan på en instinktiv nivå, genom deras kroppsspråk, ansiktsuttryck och undertoner. Vad jag läst dig skriva här så känns det som du har en helt annan problematik än just detta, men du kan ju självklart ha både autism och annan psykiatrisk problematik samtidigt.


   
SvaraCitera