Aviseringar
Rensa alla

Undrar bara lite om köttätare.


Ämnesstartare

Eftersom att jag blev vegetarian när jag var nio så minns jag nästan ingenting ifrån mitt "förra liv"
Så jag är bara lite nyfiken på hur folk som tenderar att äta kött tänker.

(detta är inte för att övertala någon att bli vegetarian, jag vill ENDAST förstå mig på,,,, den psykologiska processen bakom detta)

Så, frågan är, beror ditt köttätande på en eller flera faktorer?
+ vilka?

Jag kan till exempel se hur man inte behöver oroa sig över, låt oss säga moraliteten av att äta kött, med tanke på att slaktindustrin och djurens personligheter i fråga är väldigt, "Not of this world" det kommer liksom aldrig att påverka ditt liv hur vida dom har bra personligheter eller inte.

Eller så kan jag också tänka mig att vissa personer anser att icke mänskliga djur inte har känslor, och att vi mer eller mindre är bättre än dom..

Så vilka faktorer beror ditt, eller kanske dom flestas kött ätande på?
Tror/tycker/vet du?


   
Citera

Gott


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hönzgoggel:

Gott

Magen först, konstigt nog så hjälpte detta väldigt mycket tack 🙂
Är det den ENDA anledningen eller finns de flera faktorer?


   
SvaraCitera

JoElite:

Så vilka faktorer beror ditt, eller kanske dom flestas kött ätande på?

Tror inte köttätare tänker på ett annat sätt..vi är alla människor.
Snarare tror jag att de kanske inte ifrågasätter på samma sätt eller reflekterar över varför de gör på ett visst sätt eftersom de lärts in hos dem sedan barnsben. jag menar inte att det är fel att inte säga emot och försöka söka i sig själv för att ta reda på var man faktiskt står i frågan och vad man vill offra. Samhället föder upp normen och normen är att äta kött.

Sedan tror jag säkert att många köttätare skulle vilja trappa ner på det eller kanske sluta, men de vet inte hur de ska börja eftersom det är så inpräntat i vår kultur och i det sociala. Vilket är synd


   
SvaraCitera

Smaken smaken.


   
SvaraCitera

Det smakar gudomligt.
Efter kaffe är nog en blodig biff väl placerad i smak.


   
SvaraCitera

Jag undrar också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slumpartad:

Det smakar gudomligt.

My dreams are her:

Smaken smaken.

Detta verkar vara fallet för många, men om detta är den ENDA anledningen så måste ni erkänna att om jag i teorin skulle göra vegetarisk mat som är godare eller lika gott som kött till en köttätare så hade dom lika väl kunnat bli vegetarianer..
Tror ni att detta är fallet eller finns det mer, kanske svagare faktorer?


   
SvaraCitera

JoElite:

Magen först, konstigt nog så hjälpte detta väldigt mycket tack 🙂

Jag växte upp i en familj som ätit kött hela tiden och givetvis blev ju jag då matad med kött. Så jag fortsätter för att det är en vana och det är gott.


   
SvaraCitera

skrev värsta långa anledningen om vrf jag inte är vegetarian men skulle tänka mig att bli men suddade ut det för att skriva något mindre djupt:

kebab e gott :---P


   
SvaraCitera

JoElite:

Är det den ENDA anledningen eller finns de flera faktorer?

Tror faktiskt inte att det finns fler faktorer än "det är gott" och "jag har alltid gjort det". En god vana helt enkelt.

Det är inte direkt så att människor går och tänker att de vill äta kött för att en massa djur slaktas för det. Jag tycker själv att det är synd om djuren som föds för att bli slaktade, men mer än så tänker jag inte på det. Jag ser det mer som en sorts "naturens gång" där djur äter andra djur... trots att vi föder upp djuren vi sedan äter.

JoElite:

men om detta är den ENDA anledningen så måste ni erkänna att om jag i teorin skulle göra vegetarisk mat som är godare eller lika gott som kött till en köttätare så hade dom lika väl kunnat bli vegetarianer.

Mycket möjligt, men som jag tidigare sa så är det ju en vana också. Man vill äta kött för att det just är kött.

Personligen har jag provat på en del vegetariskt och jag tycker inte att det ens i närheten är lika gott. Jag tycker att allt vegetariskt (speciellt köttsubstitutionerna quorn och soya) blir en gnutta "torrt" i munnen, med tråkig smak. Det finns inget som går upp mot en medium stekt och saftig biff.

En annan sak som också får mig att bli "avtänd" på att bli vegetarian är alla dessa vegetarianer som stoltserar och uttrycker hur miljövänliga och ekologiska de är mot vår jord. Samtidigt har de själva en massa husdjur som de föder upp och slösar resurser på.

Många jag känner tycker likadant och jag vill helt enkelt inte bli ihopknippad med dessa påträngande "miljöhjältar".


   
SvaraCitera

du ör fortfarande lika jävla tråkig och ologisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

vegetarianer som stoltserar och uttrycker hur miljövänliga och ekologiska de är mot vår jord.

det är vi inte, att vara vegetarian och köpa vad som helst som inte har kött i sig skadar "jorden" lika mycket, kanske till och med mer eftersom att vi har monokulturer som förstör jorden (inte som i planeten men som i det där smutsiga )

Fast en vegetarian är kräsen med vad dom köper har väl kommit närmare 0 punkten så att säga, men absolut bäst är det att odla själv och ge mer till jorden än man tar.
(vilket är förvånansvärt enkelt)
Men baa såå du vet att det inte räcker att vara vegetarian (vilket inte vill säga att det är moraliskt korrekt att äta kött 😛 )

Men okej, så det är så enkelt att det är smak och vana..
Tack för kommentaren, det hjälper min syn på saken


   
SvaraCitera

JoElite:

Så, frågan är, beror ditt köttätande på en eller flera faktorer? + vilka?

För det första är det väldigt enkelt. När man bor hemma är det väldigt praktiskt att äta samma mat som resten av familjen, men även när jag bor själv är det mycket lättare att slänga in ett gäng köttbullar i mikron för att få hyfsat proteinrik mat på två minuter. Sedan är det väldigt smidigt att alltid kunna äta sama sak som vänner om man ska laga mat tillsammans.

För det andra är det ju gott, det går inte att sticka under stol med.

Om jag ska ha ett "moraliskt argument" också så har jag egentligen inget större problem med boskapsindustrin heller. Om alla blev vegiterianer skulle inte alla kor vara fria, lyckliga och skutta runt på en äng. Alternativet för dessa djur är ju att inte existera alls då ingen hade fött upp djuren. Djuren finns, och blir dödade, för att vi vill att de ska finnas.


   
SvaraCitera
Noak_

Det finns inga faktorer. Jag äter vad jag kommer över.


   
SvaraCitera