Aviseringar
Rensa alla

Undrar bara lite om köttätare.


Ämnesstartare

Horrorshow:

. Djuren finns

Vill inte göra detta till en argument tråd, så ställer bara frågan.
Tror du att alla djur föredrar att finnas?
precis som många människor som plågas av att känna sig fångade så får icke mänskliga djur också störningar av det.
Och det finns ingenting som tyder på att människor är det ända djuret som kan känna exakt samma som vi.

Och många av oss föredrar döden över fångenskap, hell vi tar självmord för vad som helst.

Edit: Ja, svenska slakterier, även om det är fel enigt mig att döda, är mycket bättre än andra länder på det här.
Dock så är detta ett globalt problem, man kan inte säga att man inte håller med nazister om man köper lampor som e gjorda av judar x)


   
SvaraCitera

Jag gillar kött, därför äter jag det. Jag gillar sallad också, jag äter det med. Jag äter allt.


   
SvaraCitera

Har aldrig ätit kött men äter fisk och skaldjur (har dock en paus från det nu pga den moraliska aspekten och att jag är jävligt trött på döda grejer), åt det väl för att det dels smakar gott,och för att få i mig olika näringsämnen.

Funderar dock på att bli vegetarian nu istället för demivegetarian då jag tror att djur känner och tänker, och vill inte äta något man inte kan fråga om lov. Låter kanske dumt [blush]


   
SvaraCitera

Käkar ganska lite kött, då det ger en tung känsla i magen (jämfört med om man bara käkar sallad). När jag käkar det är det för att det serveras, är billigt, är smidigt, av tradition (e.g. kan recept med kött i) men även för att jag tycker att det är gott i en viss utsträckning.


   
SvaraCitera

Jag äter vad som lagas pga bekvämlighet. Tycker kött oftast är gott därför har jag ätit det. Trappar ner på det mer och mer, skulle aldrig köpa hem och tillaga själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ninna:

då jag tror att djur känner och tänker

😀 Absolut, det finns ingenting som tyder på att människor under sin evolution utvecklade känslor, vilket tyder på att alla eller dom flesta känner exakt samma saker som vi, tack för ditt inlägg

Tack till alla som har sagt sina anledningar, trodde helt ärligt att det skulle vara mer komplicerat men jag e väldigt glad att NR 1 faktoren är smak, eftersom att den e så enkel att ersätta 🙂


   
SvaraCitera

JoElite:

Absolut, det finns ingenting som tyder på att människor under sin evolution utvecklade känslor, vilket tyder på att alla eller dom flesta känner exakt samma saker som vi

Stämmer ju inte, många djur saknar ju en riktig hjärna och utan en hjärna kan man inte känna smärta. Man kan reagera på det men inte känna det. Vi utvecklade känslor( vilket är kemiska processer) när vår hjärna började bli avancerad. "Känslor" är ett förvillande ord. Känslor är så vi betecknar hur vi känner oss efter att vår hjärna sänt ut en eller flera olika ämnen, vissa gör oss glada(belöning eller uppmuntran) och får oss att känna rädsla . Allt handlar om överlevnad i grund och botten. Det finns bara ett fåtal djur på jorden som har potential att känna de känslor vi känner, kan redan nu säga att de inte är vanliga på mat tallriken.

Nu till varför jag äter kött. Jag äter det för att det är en bra källa för järn, protein, b vitamin och zink. Var vegetarian i ett år men oberoende hur mycket jag åt så gick jag ner i vikt och jag är inte det minsta överviktig, tvärtom jag har aldrig haft något fett på kroppen. Upplevde också den vegetariska maten som tråkig och tappade suget att äta i slutet. Kött är viktigt men i lagom mängder, att helt utesluta det tror jag inte är något bra. Precis som att det inte skulle vara bra att helt utesluta icke animaliska produkter. Det är tack vare köttet som vi människor är som i är idag, utan det skulle inte våra kroppar och hjärna utvecklats som det gjorde.

//Ryalnotch


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RyalNotch:

många djur saknar ju en riktig hjärna och utan en hjärna kan man inte känna smärta.

Precis, det finns djur som inte har hjärnor.
Dock så tyder inte det på att dom inte kan känna smärta, det finns vissa fongusar som kan fly ifrån TEX sjöstjärnor, utan att ha en hjärna alltså :P.
Växter verkar också ha känslor till en viss grad men även om inte alla djur har det så tyder ändå ingenting på att bara vi har dessa känslor dont u agree?.

Och att visa alla symptom som en människa på TEX smärta är ett väldigt bra bevis på att man känner det, dessutom är smärta ovärderligt för en arts överlevnad, du kan ju tänka dig hur snabbt en art utan känsel hade dött ut.

RyalNotch:

när vår hjärna började bli avancerad.

vilka känslor pratar du om?

RyalNotch:

kan redan nu säga att de inte är vanliga på mat tallriken.

Vilka djur har känslor och vilka bevis har du för detta, alltså vad skiljer dessa djur ifrån dom andra?

RyalNotch:

utan det skulle inte våra kroppar och hjärna utvecklats som det gjorde.

Konsentrationsläger har varit en stor vetenskaplig hjälp för oss att förstå TEX hur kroppen reagerar i kallt vatten.
Skulle du vara för eller emot att öppna ett nytt?
i så fall varför med tanke på vilken ovärderlig skatt den har varit för oss?


   
SvaraCitera

ninna:

Har aldrig ätit kött men äter fisk och skaldjur

Men vad tror du att fisk och skaldjur är gjorda av?

OnT:

Pga gott, enkelt och praktiskt. Var en gång i tiden vegetarian under tre år men slutade när det blev för bökigt. Dessutom skötte jag inte min kost överhuvudtaget vilket förmodligen hade mer att göra med min dåvarande ålder än med mitt val av kost.


   
SvaraCitera

JoElite:

du kan ju tänka dig hur snabbt en art utan känsel hade dött ut.

Insekter har ingen känsel men lever kvar.

Källa


   
SvaraCitera

JoElite:

Jag kan till exempel se hur man inte behöver oroa sig över, låt oss säga moraliteten av att äta kött, med tanke på att slaktindustrin och djurens personligheter i fråga är väldigt, "Not of this world" det kommer liksom aldrig att påverka ditt liv hur vida dom har bra personligheter eller inte.

Du menar att till exempel kor har personligheter? [confused]

JoElite:

Så vilka faktorer beror ditt, eller kanske dom flestas kött ätande på?
Tror/tycker/vet du?

Vilken jobbig värld man skulle leva i om man behövde rättfärdiga allt man gjorde genom argumentation. Räcker det inte med att kött är gott eller vad är ditt problem?


   
SvaraCitera

JoElite:

Precis, det finns djur som inte har hjärnor.
Dock så tyder inte det på att dom inte kan känna smärta, det finns vissa fongusar som kan fly ifrån T....

Att fly visar inga tecken på känslor. Växter kan inte ha några känslor, de har ingen hjärna= inga känslor öht.

JoElite:

men även om inte alla djur har det så tyder ändå ingenting på att bara vi har dessa känslor dont u agree?.

Som jag sa innan så kan vissa djur känna liknande känslor som oss men inte exakt, det skulle kräva att deras art skulle ha utsatts för och utvecklats som oss vilket skulle göra dem till människor.

JoElite:

vilka känslor pratar du om?

De känslor som går utöver de som styrs av reptilhjärnan.

JoElite:

Vilka djur har känslor och vilka bevis har du för detta, alltså vad skiljer dessa djur ifrån dom andra?

Enkelt sett så har de djur som har flest nervceller i den veckade hjärnbarken -Elefanter, delfiner och schimpanser mer känslor lika människans därför att de har en mer utvecklad hjärna. Människan ligger högst upp om det skulle finnas en intelligens lista där alla djur var med. Vill du ha en mer detaljerad förklaring så kan jag skriva en när jag orkar.

JoElite:

Konsentrationsläger har varit en stor vetenskaplig hjälp för oss att förstå TEX hur kroppen reagerar i kallt vatten.
Skulle du vara för eller emot att öppna ett nytt?
i så fall varför med tanke på vilken ovärderlig skatt den har varit för oss?

Vad i he*vete talar du om? hur tolkar du det jag skrev som något som något pro koncentrationsläger?? Vad har det med ämnet att göra?

Hur får du

JoElite:

RyalNotch: utan det skulle inte våra kroppar och hjärna utvecklats som det gjorde.

till något nazistiskt? hoppas verkligen du har ett bra svar annars är denna diskussionen över.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

katamari:

Insekter har ingen känsel men lever kvar.

Intressant, tack för informationen.
Antar att dom baserar sin överlevnad på att dom är så jävla många hehe.

Du vet, jag lyssnade på en podcast där barn fick hålla ett gosedjur som pratar upp och ner, den sa typ "Stop it, you'r hurting me" osv, även om barnen visste att den inte kände så fungerade deras empati så bra att dom vägrade att hålla den upp och ner särskilt länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Du menar att till exempel kor har personligheter? [confused]

Ja, och jag menar även att mina wow karaktärer har personligheter, det handlar om vad jag kan räkna med att dom kommer att göra i givna situationer.
Och ja, jag tror också att människor har lika starka personligheter som kossor, jag är typ för djurs rätt, men om jag hade fastnat på en öde ö så hade jag dödat alla djur jag kom över.

tevepro:

Räcker det inte med att kött är gott eller vad är ditt problem?

Joh det räcker o.O
Sanningen är att jag blev glad att det inte var mer komplicerat.

RyalNotch:

Att fly visar inga tecken på känslor. Växter kan inte ha några känslor, de har ingen hjärna= inga känslor öht.

Joh men det är lite intressant, det finns massvis av experiment som visar på att växter känner, dessutom rör dom på sig och (lite skeptisk mot denna) sägs kommunicera med varann.

RyalNotch:

De känslor som går utöver de som styrs av reptilhjärnan.

trodde faktiskt inte att det fanns sådana :O
dessutom så är människor långt ifrån dom ända som inte bara har en reptilhjärna.

RyalNotch:

Vill du ha en mer detaljerad förklaring

Neh förstår hur du menar, men människan har inte den största hjärnan :O endast störst jämfört med kroppsstorleken (om man inte är ett fatso i USA)

RyalNotch:

hur tolkar du det jag skrev som något som något pro koncentrationsläger?

Det jag menar min vän, är att även om någonting helt sinnessjukt har hjälpt våra förfäder att förbättra vad dom vet om omvärlden så betyder det inte att det är moraliskt rätt att göra så.
Vilket verkade vara implikationerna av vad du skrev 😛


   
SvaraCitera

JoElite:

Ja, och jag menar även att mina wow karaktärer har personligheter, det handlar om vad jag kan räkna med att dom kommer att göra i givna situationer.

Dina WoW karaktärer har ingen personlighet då de är ettor och nollor i ett fiktionellt datorspel.

Vad djur gör i de flesta situationer kan nog härledas till instinkter. En tax har inte personligheten att gräva i ett gryte, utan har det som instinkt. Du verkar inte förstå begreppet personlighet... Alls.

JoElite:

Och ja, jag tror också att människor har lika starka personligheter som kossor, jag är typ för djurs rätt, men om jag hade fastnat på en öde ö så hade jag dödat alla djur jag kom över.

Vilken förolämpning för alla människor.


   
SvaraCitera