Aviseringar
Rensa alla

Ungdomar i politiken


Ämnesstartare

Hej!

Jag heter Thomas Sjöström och ska skriva en artikel om ungdomar och deras roll och inverkan (eller brist på inverkan) i politiken.

 

Vad jag vill veta är om ni ungdomar, 15-25, känner att politiken är "öppen" för er, alltså;

- Känner ni att politiken aktivt välkomnar ungdomar?  

- Känner ni att ni tilltalas av politiken och att politiker är intresserade och behandlar frågor som berör er?

- Känner ni att ni ges utrymme att själva påverka i politiken? Antingen genom ungdomsförbund eller genom icke-partibunden verksamhet?

 

Skriv gärna en kommentar och beskriv vad just ni känner för politik och ungdomars roll i den.

 

Tackar så mycket!

// Thomas Sjöström


   
Citera

ThomasTvivlarn: Nej, inte speciellt. (Du röstade på detta alternativ)

Men man måste se till majoritetens behov, går ej att genomföra något förslag som hjälper någon enskild människa.. 

Tycker att frågor som ungdomsarbetslösheten debatteras ganska mycket idag, om det leder någonstans är en annan fråga..  


   
SvaraCitera

Nej, inte speciellt. (Du röstade på detta alternativ)

tänkte dock direkt kommunalpolitiskt då det är där jag är aktiv. folk är väldigt glada av att ha unga i fullmäktige och missar inte en chans att säga det. dock är intresset för vad man har att säga medelmåttigt. man vill ha in unga till varje pris men låter dem inte ta någon plats.


   
SvaraCitera

ThomasTvivlarn:

Ytterst lite. (Du röstade på detta alternativ)

Nej en ung person vet ju ingenting om världen och kan ju knappast berättigas ha en politisk röst. Här i Falun har vi nyligen ett exempel där den unge vänsterpartisten Daniel Riazat valdes in 2010 (han var väl ca 19 år då) och blev skolnämndens ordförande och han har hela tiden kämpat emot dom andra partierna i princip alla frågor. När det kommer någon ung som skakar om båten så blir dom etablerade politikerna tydligt skraja.

I år gick till slut bla sossarna och moderaterna (det säger en del) ihop för att störta Riazat och  gjorde det genom att helt sonika lägga ner skolnämden i Falu Kommun och överförde dess ansvarsområden till kommunstyrelsen för att få bort Daniel. Totalsvinigt och som något tagit ur Putins Ryssland. Gud förbjude att någon som gått i skolan post berlinmurens fall skall ha något att säga till om den.  

Hoppas detta kan illustrera hur mycket unga har att säga till om idag.


   
SvaraCitera

Du kan läsa en del om denna cirkus i dalademokraten eller på dt.se om du vill fördjupa dig.


   
SvaraCitera

Jag är ingen vänsterpartist heller skall tillläggas det är bara det att det hela är så motbjudande som gör mig lite worked up.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rebeca:

Nej, inte speciellt. (Du röstade på detta alternativ)

tänkte dock direkt kommunalpolitiskt då det är där jag är aktiv. folk är väldigt glada av att ha unga i fullmäktige och missar inte en chans att säga det. dock är intresset för vad man har att säga medelmåttigt. man vill ha in unga till varje pris men låter dem inte ta någon plats.

Det var nästan något som jag väntat mig att få höra, det är nämligen så jag upplevt det också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Nej en ung person vet ju ingenting om världen och kan ju knappast berättigas ha en politisk röst. Här i Falun har vi nyligen ett exempel där den unge vänsterpartisten Daniel Riazat valdes in 2010 (han var väl ca 19 år då) och blev skolnämndens ordförande och han har hela tiden kämpat emot dom andra partierna i princip alla frågor. När det kommer någon ung som skakar om båten så blir dom etablerade politikerna tydligt skraja.

I år gick till slut bla sossarna och moderaterna (det säger en del) ihop för att störta Riazat och  gjorde det genom att helt sonika lägga ner skolnämden i Falu Kommun och överförde dess ansvarsområden till kommunstyrelsen för att få bort Daniel. Totalsvinigt och som något tagit ur Putins Ryssland. Gud förbjude att någon som gått i skolan post berlinmurens fall skall ha något att säga till om den.  

Hoppas detta kan illustrera hur mycket unga har att säga till om idag.

Ja, jag har hört talas om detta, min mor är nämligen politiskt aktiv just i Dalarna så det är något jag fått lite insikt i. Bra att du påminde mig om det, då kan jag kanske hänvisa till det i artikeln.


   
SvaraCitera
Afik
 Afik

Ibland känns politiken som en sekt. Det betyder att ifall jag inte delar deras åsikter på pricken så är jag inte välkommen, det är bara en känsla jag fått.


   
SvaraCitera

Nej, inte speciellt. (Du röstade på detta alternativ)

det beror på hur du definierar politik, men jag tolkar det som partipolitik och sånt är bara till för föreningsmänniskor


   
SvaraCitera

Jag tycker det är absurt hur lite ungdomar har att säga om t ex skolpolitiken, som DIREKT påverkar dem och i princip endast dem. Om herr Björklund frågade eleverna på skolorna hur det nya betygssystemet fungerar, hur de trivs på skolan och vad de vill ändra på så är jag mycket säker på att han hade fått tänka om en del i utformningen av skolpolitiken. 

Jag säger inte att eleverna bör bestämma allt, men t ex elevråden på skolorna i varje kommun kanske kan ses en gång om året och göra en utvärdering av hur de tycker att skolan fungerar, där alla aspekter tas med - betyg, trivsel, arbetsmiljö, undervisning osv. Och det man kommer fram till tycker jag att politikerna ska ta hänsyn till när de utformar skolpolitiken. Det är ju trots allt eleverna som går i skolan och som vet bäst vad som funkar för dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mysia:

Jag tycker det är absurt hur lite ungdomar har att säga om t ex skolpolitiken, som DIREKT påverkar dem och i princip endast dem. Om herr Björklund frågade eleverna på skolorna hur det nya betygssystemet fungerar, hur de trivs på skolan och vad de vill ändra på så är jag mycket säker på att han hade fått tänka om en del i utformningen av skolpolitiken. 

Jag säger inte att eleverna bör bestämma allt, men t ex elevråden på skolorna i varje kommun kanske kan ses en gång om året och göra en utvärdering av hur de tycker att skolan fungerar, där alla aspekter tas med - betyg, trivsel, arbetsmiljö, undervisning osv. Och det man kommer fram till tycker jag att politikerna ska ta hänsyn till när de utformar skolpolitiken. Det är ju trots allt eleverna som går i skolan och som vet bäst vad som funkar för dem.

Som varande lärarstudent så uppskattar jag den här idén, men inte bara eleverna borde tillfrågas om det utan också lärarna. Inlärningskurvan för hur t.ex det nya betygssystem ska tillämpas är ofantligt brant och det skadar både lärare och elever när man inte vet hur ett betygssystem fungerar.

Överlag är jag väldigt positivt inställd till "skolpolitik", alltså just elevråd och sådant, inte det som Björklund sysslar med, och jag tror att både skolungdomar och politken skulle må bra av den här typen av utbyte. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Nej, inte speciellt. (Du röstade på detta alternativ)

det beror på hur du definierar politik, men jag tolkar det som partipolitik och sånt är bara till för föreningsmänniskor

Ja, jag nämner ju att det kan röra icke-partibunden politik också.

"Kan man som icke-partibunden nå ut i den politiska debatten?" skulle ju kunna vara en fortsättning på den här undersökningen i ett senare skede. Som varande gammal punkare så anser jag att man kan vädra sin åsikt för ganska stora ansamlingar av människor men får väldigt sällan gehör av politiker eller ens av media. 


   
SvaraCitera

Tycker inte direkt att någon verkar ta mig alltför seriöst, trots mina tydliga åsikter och argument. Jag är dock bara femton snart sexton också, men ändå. Jag vill kunna förändra; det behövs, och inte tillräckligt många ser det.


   
SvaraCitera

ThomasTvivlarn:

Som varande lärarstudent så uppskattar jag den här idén, men inte bara eleverna borde tillfrågas om det utan också lärarna. Inlärningskurvan för hur t.ex det nya betygssystem ska tillämpas är ofantligt brant och det skadar både lärare och elever när man inte vet hur ett betygssystem fungerar.

Överlag är jag väldigt positivt inställd till "skolpolitik", alltså just elevråd och sådant, inte det som Björklund sysslar med, och jag tror att både skolungdomar och politken skulle må bra av den här typen av utbyte. 

Åh ja, självklart ska lärarna också få ha inflytande! Nu handlade ju din fråga om ungdomars påverkan så det var främst det jag fokuserade på.

Bra att vi är överens. 🙂 


   
SvaraCitera