Aviseringar
Rensa alla

ungdomar om demokrati


Ämnesstartare

igår när jag tog en morgonkiss så fann jag denna artikel i tidningen:

För 19-åringarna Miranda, Stephanie och Emelie är demokrati viktigt, men först efter att vi talat om för dem vad det är. Till en början har de ingen aning.

– Jag vet allvarligt inte vad du talar om. Jag har aldrig hört om detta i skolan, säger Miranda.

De andra instämmer.

De är alla öppna för att sälja sin röst till en politiker som lovar dem jobb – om det inte strider för mycket mot deras värderingar.

– Det är skitsvårt att få jobb. Jag tar studenten om en vecka och har panik, säger Emelie.

Hon tror att ungdomarna som svarat att de vill ha en stark odemokratisk ledare inte vet vad de talar om eller är ointresserade.

– Klart man inte vill ha någon som bestämmer över en. Om vi hade en diktator skulle min hund säkert inte få heta Terror (som den gör).

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-larde-oss-inget-om-demokrati

Berätta om era tankar och känslor av artikeln!


   
Citera
Ämnesstartare

Kunde inte ta den på allvar precis som jag har svårt att haja det här med starkt religiösa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är mållös.

Tappade målet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var bara 300 ungdomar som svarade dock. Dumjävlar, men vet inte om det är representativt för Sverige. Svårt att säga med så litet urval.

Samt, var säkert gjort i Skåne. Alla vet hur de där jävlarna är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De borde omyndigsförklaras. Liksom alla andra sådana stolpskott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ursäkta gurka?[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det jag undrar är

HUR MÅNGA UNGDOMAR ÄR SÅNA DÄR????????

jag har aldrig ens träffat någon sån!!
DN:s journalist MÅSTE ju ha sökt noga efter de största stolpskotten hon kunde finna??


   
SvaraCitera
Arlo
 Arlo

HAHAHAHa, lulz
fast rätt skrämmande im dom är på riktigt[chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arlo:

fast rätt skrämmande im dom är på riktigt

JAA
Jag tror inte DN trollar..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur kan vi förvänta oss att de ska veta vad demokrati är när de aldrig har upplevt det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad är det där för konstiga idioter(förlåt, oupplysta).
jag vill studera dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bullen:

Hur kan vi förvänta oss att de ska veta vad demokrati är när de aldrig har upplevt det?

[love]


   
SvaraCitera

Vet man inte vad demokrati är, tror jag spontant att man inte kan skylla på skolan utan att man själv är totalt blind.

Kan inte säga så mycket mer om vad jag tänker. Är mest i chock och hoppas att det är ett skämt...


   
SvaraCitera
Arlo
 Arlo

framtidstron lever:

tror inte DN trollar..

nä tror inte jag heller, skulle snarare vara tjejerna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

älskar det här. älskar att många ungdomar kan tänka sig sälja sin röst. älskar att många ungdomar vill att försvarsmakten ska styra. älskar att än mer att många ungdomar skulle vilja ha en diktator.

ge mig helvetet.


   
SvaraCitera