Aviseringar
Rensa alla

ungdomar om demokrati


mynona

Det är ett typexempel på sådant som låter så barockt att man inte reagerar eftersom man genast då man läser det utgår ifrån att det inte är på allvar. Men det är säkert mycket som förtjänar att tas på allvar som filtreras bort ur medvetandet därför att det låter så vansinnigt att man inte tar det på allvar. Kanske ett slags psykologisk försvarsmekanism?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är väl för att vår version av demokrati är så jävla falsk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja fattr nt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men kan inte förklara vad det är då[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Demokrati är en värdering som menar att majoriteten av folket ska styra och ställa i samhället. Det är inte ett dugg konstigt att dessa ungdomar inte har koll på det eftersom ett sådant samhälle inte existerar. Sen att vi kallar rådande system för demokrati är en annan sak. Att dessa människor vill sälja sin röst till politiker är väl inget unikt problem heller? Att sälja sig själv är väl vad politiker sysslar med?[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När de förra året skulle rösta för första gången visste två av dem inte hur de skulle göra och struntade i det.

[crazy] Oj vad svårt det är att ta reda på det [crazy][crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

läste det där också!!! blev förkrossad[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker att detta är bra då demokrati är rätt kasst. Skönt att veta att ungdomar bryr sig och skaffar en egen åsikt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

Demokrati är en värdering som menar att majoriteten av folket ska styra och ställa i samhället. Det är inte ett dugg konstigt att dessa ungdomar inte har koll på det eftersom ett sådant samhälle inte existerar.

det är väl i princip det samhälle vi har i dag. majoritetsstyre är ingen bra princip oavsett om det sker i form av monetär ackumulation inom vissa befolkningsskikt eller i form av platta parlamentariska val, eftersom det per definition skapar och upprätthåller förtryck av minoriteter.

allt för många idag tror att demokrati är ett mål, men det är egentligen ett medel för att uppnå frihet och jämlikhet och det är inte ett speciellt bra sådant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

jag har aldrig ens träffat någon sån!!
DN:s journalist MÅSTE ju ha sökt noga efter de största stolpskotten hon kunde finna??

Tänkte detsamma. Jag fattar verkligen inte var de ens hittar en mentalt normalfungerande nittonåring som inte vet vad demokrati är. Jag är rätt säker på att jag visste det när jag var nio. Jag är rätt säker på att alla nittonåringar jag har träffat vet det.

Har dock full förståelse för att folk inte litar på det demokratiska systemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

allt för många idag tror att demokrati är ett mål, men det är egentligen ett medel för att uppnå frihet och jämlikhet och det är inte ett speciellt bra sådant.

vad tror du är det bättre alterantivet?
om du nu menar att ett sådant finns!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Har dock full förståelse för att folk inte litar på det demokratiska systemet.

javisst, det är ju något annat!


   
SvaraCitera