Aviseringar
Rensa alla

Ungdomar.se-podden #3: Volontärarbete!


time
 time
Ämnesstartare

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge - nu är tredje poddavsnittet uppe! Jag ber på förhand om ursäkt för den lite spretiga ljudkvalitén - om vi inte var internationella förut så är vi det nu, då en del spelats in i Stockholm, en annan på Åland, en tredje i Malmö och en fjärde i London - ja, ni fattar. Spretigt värre, men det är ett FULLSMÄCKAT avsnitt vi bjuder på den här gången!

Volontärarbete är alltså ämnet. Precis som vanligt vill vi ha er feedback i tråden, för utan er lyssnare är vi bara två helt vanliga admins som sitter och håller låda och har tillräckligt stora egon för att dessutom spela in det. Så är ju också fallet, men det känns ju lite mer kul om ni är med och lyssnar. Förstås!

Vi avslöjar också vinnaren i förra avsnittets biobiljettstävling i detta avsnitt! 


Sugen på att veta mer? 

Evangelina Lindbergers texter hittar du härhär och här! Vill du höra mer om uttrycket Moochhon ko thoda round ghumake? Lyssna på den Bollywood-inspirerade låten här:


Sugen på att volontärarbeta själv? Kolla in HelpX här - som en Facebook för volontärer!

Ha en riktigt, riktigt skön sommar! Många kramar från André och Alex. Hjärta

PS: Här kan du lyssna på oss via Soundcloud!


   
Citera

Tjoho, kul med ett långt avsnitt! Ska lyssna på väg hem från kontoret sen. Party


   
SvaraCitera

Jag är med i denna podd
Mvh kändisRodnar

Lyssnar påvägen hem från jobbet sen! 


   
SvaraCitera

Åhh vaad niiiiceeeee

Ska lyssna sen 🙂 


   
SvaraCitera

väldigt roligt att höra! Tumme upp


   
SvaraCitera

jag har alltid varit rätt skeptisk till "volontärarbete" i stil med wwoof eller, som det verkar, helpx, som i princip går ut på att jobba i princip gratis för att finansiera kommersiella verksamheter. det verkar som ett väldigt bra sätt att fullständigt underminera löner och arbetsvillkor för de som faktiskt arbetar med nämnda saker. förstår för allt jag är värd inte varför inte berörda fackföreningar går in med blockader mot nämnda verksamheter, i de fall då de faktiskt är kommersiella.


   
SvaraCitera

Jag skulle lätt åka på volontärresor om resorna var gratis. Rodnar


   
SvaraCitera

S3ON:
Jag skulle lätt åka på volontärresor om resorna var gratis. Rodnar

lifta är 100% gratis. det är typ enda sättet jag reser på nu för tiden.


   
SvaraCitera

player one:

lifta är 100% gratis. det är typ enda sättet jag reser på nu för tiden.

är du aldrig rädd? tänk om du hamnar i sällskap med  ngn skum mördare lr så 🙁 


   
SvaraCitera

S3ON:

är du aldrig rädd? tänk om du hamnar i sällskap med  ngn skum mördare lr så 🙁 

rent statistiskt torde den risken vara större om du åker tåg, exempelvis, pga fler medpassagerare.


   
SvaraCitera

player one:

rent statistiskt torde den risken vara större om du åker tåg, exempelvis, pga fler medpassagerare.

fler medpassagerare = fler vittnen = högre risk att misslyckas 


   
SvaraCitera

S3ON:

fler medpassagerare = fler vittnen = högre risk att misslyckas 

samtidigt högre risk att hela vagnen är full med mördare. och det vore ju inte så najs.


   
SvaraCitera

player one:
jag har alltid varit rätt skeptisk till "volontärarbete" i stil med wwoof eller, som det verkar, helpx, som i princip går ut på att jobba i princip gratis för att finansiera kommersiella verksamheter. det verkar som ett väldigt bra sätt att fullständigt underminera löner och arbetsvillkor för de som faktiskt arbetar med nämnda saker. förstår för allt jag är värd inte varför inte berörda fackföreningar går in med blockader mot nämnda verksamheter, i de fall då de faktiskt är kommersiella.

fast grejen är ju att det sällan finns pengar eller kompetens för dessa grejer på  många ställen. sedan är det ju ett jättebra sätt för folk som har det bättre att verkligen göra en insats där det behövs.


   
SvaraCitera

isola:

fast grejen är ju att det sällan finns pengar eller kompetens för dessa grejer på  många ställen. sedan är det ju ett jättebra sätt för folk som har det bättre att verkligen göra en insats där det behövs.

och i dessa fall skulle jag snarare kalla det en humanitär insats än kommersiell verksamhet, varpå mitt argument inte är tillämpbart. men kolla sidan själv, mängder av projekt i de rikare delarna av västeuropa som går ut på att folk jobbar för mat, husrum, och i bästa fall fickpengar. självklart kan det finnas ett egenvärde i att jobba på en gård i någon månad, men det förändrar inte det faktum att det underminerar arbetsvillkoren för de som faktiskt jobbar med det och försörjer sig på det. som sagt, jag fattar inte varför fackföreningar tillåter detta att fortgå i sverige.


   
SvaraCitera

player one:

samtidigt högre risk att hela vagnen är full med mördare. och det vore ju inte så najs.

hahahaha


   
SvaraCitera