Aviseringar
Rensa alla

Universitet/högskola - scheman!!!!!!!!!!!!!!!1


Ämnesstartare

Hei.

Jag undrar hur en skolvecka kan se ut för dig som går universitetet eller högskolan. Hur ofta trycker du in plugg i bibblan eller med kompisar? Jobbar du? Hur ofta? Berätta gärna vad för kurs/program du läser/går.


   
Citera

Bra tråd.[love]
Kom igen nu alla tanter och gubbar som pluggar!


   
SvaraCitera

mycket bra tråd, ska bli intressant och se


   
SvaraCitera

kan ju te sig mycket olika men när jag pluggade senast så nästan uteslutande 0800 - 1600 men relativt vanligt att det kröp in en håltimme här och där av olika orsaker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

najs!
blir nog svårt att hitta här på UM tror jag 🙁 får hoppas att en sådan själ hittar hit en vacker dag!


   
SvaraCitera

honolulu:

Jag undrar hur en skolvecka kan se ut för dig som går universitetet eller högskolan. Hur ofta trycker du in plugg i bibblan eller med kompisar? Jobbar du? Hur ofta? Berätta gärna vad för kurs/program du läser/går.

lol oj vilken bra tråd. Hoppas någon skriver...

Jag börjar.

Läser Sjuksköterska linjen. Ska vakna 4:30 imorgon för att komma till skolan och ha tenta 9:00 [wink].

Beroende på vad det är för kurs om det börjar 9:00 eller 13:00. När det är 13:00 kan jag vakna 8:30 (sovmorgon).

Eftersom jag bor så långt bort, så får jag väl hitta någon studiegrupp i Göteborg, alltså några jag kan plugga med oavsett vad dem andra pluggar.


   
SvaraCitera

Åker till skolan två ggr i veckan, sitter på föreläsning i tre timmar, åker hem. Gör alla uppgifter sista helgen. Yay.


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Kom igen nu alla tanter och gubbar som pluggar!


   
SvaraCitera

En vanlig skoldag började man 8 eller 10. Slutade oftast 15 eller 17.
Föreläsningar, räkneövningar, labbar och lektioner.
Vissa kurser är mer projektbaserat och då gällde ungefär samma tider fast då var det "frivilligt" men man var ju ändå tvungen att jobba.
Sedan innan tentaplugg så vart det ju heldagar.
Vid normal skolgång behövde aldrig jag plugga hemma på kvällarna. Antar att det är en kombination av att jag är bra [cool] och att jag inte siktar på höra betyg.
Jobbar varannan helg.

Vet de som pluggar max, jobbar ibland och håller på i en massa studentaktiviteter men de blir sönderstressade, konstiga i huvudet och kör tentor.


   
SvaraCitera

Ja jag är en gubbe. [sad]


   
SvaraCitera

Hampie:

Åkte/Kommer att åka till skolan två ggr i veckan, sitter på föreläsning i två till tre timmar

Sådär, ja.


   
SvaraCitera

När jag läste på juristprogrammet hade vi kanske 3 föreläsningar à 3 h varannan vecka, ibland något seminarium, men annars oerhört mycket självstudier. Då det var mycket att läsa inför tentor och så satt man i princip varje dag minst 4-5 h och läste, antingen själv eller tillsammans med andra. Inför tentorna pluggade man betydligt mycket mer, inte ovanligt att jag satt 10 h/dag dagarna innan.

Nu läser jag på sjuksköterskeprogrammet, nu under första terminen har vi haft rätt mycket föreläsningar, obligatoriska seminarier och övningar. Dessutom har det varit många grupparbeten vilka har krävt mycket tid och i genomsnitt kanske jag suttit i skolan och pluggat ~ 5-6 h/dag (inklusive föreläsningar osv). I regel hålls det på den nivån även innan tentorna nu, kan bero på att allt som kommer på tentorna har man på ett eller annat sätt tillgodogjort sig i form av grupparbeten, seminarier osv. När vi sedan går ut på praktik är det ju åtta timmars arbetsdag som gäller, man börjar 07:00 vanligtvis och går hem vid 16.00.


   
SvaraCitera
Åtta

Jag läser systemvetenskapsprogrammet vid Luleå Tekniska Universitet. Jag har under en vanlig skolvecka 3~4 föreläsningar på 1,5h styck. Dock finns det möjlighet att medverka på distans, så jag måste ytterst sällan åka in till universitetet. Utöver detta så är det tänkt att man ska ha mycket självstudier och det är ganska många uppgifter i varje kurs. Vi läser 2 kurser samtidigt, men över en längre tid, så det individuella tempot i kurserna blir lägre - men istället så måste man hantera två kurser samtidigt.

Tentor blir det vanligen 4 per termin. Vanligen brukar jag spendera ca. 6 timmar dagen innan tillsammans med andra som läser samma kurs, så går vi igenom gamla tentor i kursen, går igenom studiematerialet, o.s.v.

Ibland så blir det att man i grupp sitter och skriver rapporter i 8 timmar i sträck, men på det stora hela så är det ganska slappt. Trots detta så har vi traditionellt haft en alarmerande hög avhoppningsratio. Kanske därför att man tidigare läste en horribelt jobbig kurs redan i början av första året. Den kursen är nu borta, och i år tror jag inte att det varit så jättemånga som hoppat av. Kanske 15-20% eller så, om jag skulle gissa.


   
SvaraCitera

Läst speldesign & grafik (fast egentligen spelutveckling) vid Gotlands Högskola i tre år. De flesta praktiska kurser har haft lektionstillfälle 1-3 gånger i veckan, oftast mellan 13.00-17.00. Vissa kurser har haft heldagar, dvs 08/09.00-17.00 med ca 45min sammanlagda raster + lunch. Dessa tider gällde främst första och andra året.

Föreläsningar med hitbjudna föreläsare ett par gånger per termin, ibland med ett par dagars workshops.

Har inte haft jobb vid sidan av de senaste 1,5 året, pluggar nästan ingen teori överhuvudtaget så befinner mig sällan på bibliotek o dyl. förutom när man gör konkret research för olika projekt.

Det här sista året har vi i princip enbart haft praktiska projektstudier så har befunnit mig i skollokaler vid kursstart, dvs vid fyra tillfällen utspritt på två terminer, och vid informationsmöten om utställningar och mässor som man kan välja att delta i med sina projekt.
Har jobbat i projekt med flextider, 8 timmar om dagen varav minst 4 timmar på kontor (mellan 13.00 och 17.00). Dock brukar det bli mycket mer än 8 timmar, sitter på kontoret och jobbar in på småtimmarna. Crunch varannan helg eller så.


   
SvaraCitera

Hampie:

Åker till skolan två ggr i veckan, sitter på föreläsning i tre timmar, åker hem. Gör alla uppgifter sista helgen. Yay.

såhär typ[y]


   
SvaraCitera