Aviseringar
Rensa alla

Universitet utan gymnasieutbildning?


Ämnesstartare

Okej jag har en fråga... Gick natur två veckor, bytte till samhäll där gick jag hela ettan och bytte sedan i tvåan till iv inriktning båt&hantverk insåg att det skulle inte leda någonstans så gick vidare till Handel vilket inte funkar speciellt bra =/

Men undrar eftersom jag har alla Akurser om man skulle kunna söka in till universitetet trots att man inte gått hela gymnasiet och har fullständig gymnasieutbildning.
Skulle kanske kunna läsa nån extra kurs som jag behöver för att få behörighet till våren och sen söka in till nästa höst? Kanske är helt ute och cyklar... nån som vet?


   
Citera
Ämnesstartare

Poäng och sånt [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad menar du? Man tar ju högskoleprovet och det kan ju vem som helst ta ju?


   
SvaraCitera

Du får komplettera med vissa nationella prov också tror jag, beroende på vilka behörigheter som krävs för den linje du ska till.
Fråga dem på studera.nu så får du väl ett 100%igt svar därifrån


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hss3:

Men undrar eftersom jag har alla Akurser om man skulle kunna söka in till universitetet trots att man inte gått hela gymnasiet och har fullständig gymnasieutbildning.

Det fungerar inte riktigt så. Man måste ha fullgjort sin gymnasieutbildning innan den särskilda behörigheten (d v s de kurser man måste läst för en viss utbildning) kan bli aktuell att ta i beaktning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

=/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror att du måste ha 2500 poäng för att få ett gymnasiebetyg, och därmed högskolebehörighet. dock tror jag att man kan få dispans med ett par hundra poäng, så man kan klara sig med typ 2300 eller något. jag tror dock att din SYO-konsulent har bättre koll på det än vi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte en chans. Du får spendera ett par år på komvux först.

postis_per:

dock tror jag att man kan få dispans med ett par hundra poäng, så man kan klara sig med typ 2300 eller något.

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera