Aviseringar
Rensa alla

Universum ...


Ämnesstartare

svartarosen:

Men nu kom jag på ett annat fel i det du skrev, du skrev att universum har expanderat med ljushastigheten, egentligen har det väl expanderat fortare än så?

Universum expanderar med ljusets hastighet åt alla håll, rummet växer snabbare än ljusets hastighet men själva rummet är ju ingen massa eller något.

svartarosen:

Universums storlek vid big bang var högst ändlig...

Jag tror att det finns väldigt många forskare i världen som skulle vilja ta del av din forskning som stödjer det påståendet [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berkman:

Ingenting expanderar fortare än ljusets hastighet Framför allt inte materia/energi

Nej, materia/energi expanderar inte fortare än ljusets hastighet. Men rummet skulle kunna göra det.

KamikazeTomten:

Universum expanderar med ljusets hastighet åt alla håll, rummet växer snabbare än ljusets hastighet men själva rummet är ju ingen massa eller något.

Precis min poäng.

KamikazeTomten:

Jag tror att det finns väldigt många forskare i världen som skulle vilja ta del av din forskning som stödjer det påståendet

Det finns det inte, alla forskare vet redan vad big bang är för något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad är syftet med massa rum utan massa såfall?

Ska du mäta hur mycket rum det finns mellan Jupiter och mars. Det är lönlöst.

svartarosen:

KamikazeTomten: Universum expanderar med ljusets hastighet åt alla håll, rummet växer snabbare än ljusets hastighet men själva rummet är ju ingen massa eller något.

Vad är din point?

Att för den inte är massa, så måste den vara speciell?

Ni kan väl förklara lite mer, för mig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berkman:

Vad är syftet med massa rum utan massa såfall?

Jag tror faktiskt inte att universum har något syfte öht...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Jag tror faktiskt inte att universum har något syfte öht...

Påstod jag att universum har ett syfte. Jag anmärkte meningen med allt detta. Syftet med att försöka räkna ut hur snabbt ingenting expanderar. För det är egentligen vad vi gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berkman:

Påstod jag att universum har ett syfte

Du frågade vad syftet med rummet är. [crazy]

Berkman:

Syftet med att försöka räkna ut hur snabbt ingenting expanderar. För det är egentligen vad vi gör.

Påstår du att rummet inte är någonting?

Och syftet med att räkna ut hur fort rummet expanderar är väl att stilla nyfikenheten och att få veta hur stort universum är, om det nu ens går att räkna ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Påstår du att rummet inte är någonting?

Rummet är ju rum. Det är något, men inte i de definitioner vi förstår oss på.

Kan du observera rum?
Kan du känna på det?
Bevisa det?

Nej, det kan du nog inte.

Thus, room is not anything, yet.

Sluta ordbabla nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berkman:

Kan du observera rum?

Berkman:

Bevisa det?

Ja, rummet är där fysikens lagar gäller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Ja, rummet är där fysikens lagar gäller.

Alltså överallt.

Utan för rummet, gäller inte fysikens lagar. Men då kommer frågan, finns det ett utanför

Hur gammal är du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berkman:

Alltså överallt.

I universum ja.

Berkman:

Utan för rummet, gäller inte fysikens lagar. Men då kommer frågan, finns det ett utanför

Beror ju på om universum har en ändlig storlek eller inte. Och enligt vad jag har läst så verkar de flesta forskare tro att det har det.

Och innan big bang så var ju universum samlad i en oändligt liten punkt, så då fanns det ju iaf ett utanför.

Berkman:

Hur gammal är du?

Haha, hur så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Och innan big bang så var ju universum samlad i en oändligt liten punkt, så då fanns det ju iaf ett utanför.

Men det är just det ju, det fanns ingenting utanför. Det var var som sägs orsaka explosionen. Hur kan något existera i ingenting. Och antagligen kommer du komma och klaga på att ingenting inte kan existera, och jag kommer antagligen svara att; jo det kan vet visst. Det är bara vi som inte kan föreställa oss det.

svartarosen:

Haha, hur så?

För jag är kär i dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berkman:

Men det är just det ju, det fanns ingenting utanför

Det har vi ingen aning om eftersom att vi inte kan observera saker som fanns/finns utanför universum.

Berkman:

För jag är kär i dig?

Men kärleken har väl inga gränser så vad spelar det för roll hur gammal jag är? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Det har vi ingen aning om eftersom att vi inte kan observera saker som fanns/finns utanför universum.

För de inte existerar[love]

svartarosen:

Men kärleken har väl inga gränser så vad spelar det för roll hur gammal jag är?

Men ärlig talat, hur gammal är du flicka!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berkman:

För de inte existerar

Det kan du ju inte veta säkert. Se det som odefinierat istället.

Berkman:

Men ärlig talat, hur gammal är du flicka!

18, du då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

alla forskare vet redan vad big bang är för något

svartarosen:

vet

Big bang är för tillfället en teori som mycket väl kan komma att ändras, vi "vet" inte till 100% om big bang stämmer men för tillfället så pekar den mesta datan på att det är så.


   
SvaraCitera