Aviseringar
Rensa alla

Uppbyggnaden av en Audiokabel?


Ämnesstartare

Hej

Mina hörlurar har pajat och detta pga jack i sladden. Jag har försökt montera ihop sladdarna men det är bara en av hörlurarna som fungerar igen.

Jag gjorde precis samma sak på båda sladdarna till de båda lurarna. Tog de två olika metalltrådarna, skruvade ihop dem och isolerade dem från varandra med isoleriongstejp. Men bara en av dem fungerade som vanligt.

Jag skulle behöva någon bra sida som beskriver en audiokabels uppbyggnad för att förstå sladdarna och kunna fixa dem, om så är möjligt. Om någon har erfarenhet av hörlurssladdar skulle en beskrivning vara väldigt bra eller någon beskriving av reparation.

Tack för svar


   
Citera

men gå på elektroniken i skolan å sluta gör tråkiga trådar [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har tyvär ingen elektronik i skolan och vet ingenting om audiokablar [sad][sad]


   
SvaraCitera

Murce:

Har tyvär ingen elektronik i skolan och vet ingenting om audiokablar [sad][sad]

jaag_91_:

sluta gör tråkiga trådar [no-no]


   
SvaraCitera
Exner

Låter snarare som, att en lödning har släppt, vid själva elementet.

[mad]


   
SvaraCitera
Homo0

Murce:

Jag har försökt montera ihop sladdarna men det är bara en av hörlurarna som fungerar igen.

Kablarna i lurar brukar vara av den typ som har isolering på varje enskild kardel (tråd). Därför kan man inte bara tvinna ihop kablarna och vara glad, man måste ta bort isoleringen. Isoleringen är ofta osynlig och kan vara svår att se.

Isoleringen tas enklast bort genom att man skrapar bort den med en väldigt vass kniv.


   
SvaraCitera

För att förklara uppbyggnaden så är det tre ledare som går igenom kontakten. En till vardera lur och sedan gemensam jord tillbaka...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera