Aviseringar
Rensa alla

Uppdrag Granskning - om den våldsamma antidemokratiska vänstern


Ämnesstartare

På UM hyllas våld från vänsterextremister av både medlemmar och moderatorer. Det brukar talas om ett "finare" våld i självförsvar som vänsterextrema militanta grupper som AFA och Revolutionära Fronten ofta ligger bakom. Nu granskar Uppdrag Granskning dessa rörelser som inte bara stöds av folk på UM utan även av folk i media och i vissa fall även politiker. 

http://www.svt.se/ug/kommande-10

"Det beskrivs som självförsvar, men i de militanta vänstergruppernas försök att skrämma meningsmotståndare används våldsamma metoder som också drabbar anhöriga och personer utan politisk anknytning. I vårens andra program om politiskt våld granskas den autonoma vänstern."

Uppdrag Granskning - "Det goda våldet" -  20.00 - SVT1


   
Citera

låter intressant.
ska bli kul att höra riksmongot Sebbe försvara vänster våldet.


   
SvaraCitera
Kudhos

Intressant. Kommer titta. Men du låter förvånad över att en plats som UM är vänster/röd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja gillar Olof Palmes tal:

"De har höga inkomster, en bra slant undanstoppad,
de har intressanta och av status fyllda jobb,
en och annan dold löneförmån ingår säkert.
De bor i rymliga och välutrustade hus med grönområden,
trädgårdar och är genom bostadssegregationen
garanterade grannar av samma slag.
Dom kan unna sig semestrar i fritidshus,
båtar eller semesterresor till intressant resmål.
Deras barn går kanske just nu och ser fram emot
en sommar fylld av språkläger, seglingsturer,
ridning och allt vad det kan vara.
Och andra sidan har vi alla de människor
som lever med knappa ekonomiska marginaler de har
år efter år sätt sin köpkraft minska.
De bor kanske i hyreshus i väntan på nästa stora hyreshöjning,
de har inga fritidshus och båtar, och deras ekonomi tillåter inga
påkostade semestrar.
Deras barn får kanske tillbringa merparten av sommarlovet
med att dra runt på gårdarna mellan hyreshusen"

- Olof Palme

Ja förstår aggressionen 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
Intressant. Kommer titta. Men du låter förvånad över att en plats som UM är vänster/röd.

Röd och vänster får man gärna vara. Men det handlar om kriminella antidemokratiska våldsamma vänsterextremister. Det är en helt annan sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl ingen moderator som har hyllat våld?  Men ja,  jag ska kolla in det där. 


   
SvaraCitera

NiklasW:

Röd och vänster får man gärna vara. Men det handlar om kriminella antidemokratiska våldsamma vänsterextremister. Det är en helt annan sak.

tvärtom, en person som titulerar sig vänster men inte är redo att handgripligen åtgärda orättvisor som inte kan korrigeras på legislativ väg är antingen gråsosse eller utopisk idealist. ingen av dessa får någonsin något av värde gjort. som vänster så måste man vara redo att sätta hårt mot hårt, för statsmakten springer näringslivets ärenden, och förtryckarna skyddas av statens våldsmonopol. och hela systemet är korrupt i sin kärna, och hjälper till att upprätthålla otyg som ekonomisk imperialism, rasism och sexism på alla nivåer.

våld för att motverka detta är självförsvar. inget annat.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:

tvärtom, en person som titulerar sig vänster men inte är redo att handgripligen åtgärda orättvisor som inte kan korrigeras på legislativ väg är antingen gråsosse eller utopisk idealist. ingen av dessa får någonsin något av värde gjort. som vänster så måste man vara redo att sätta hårt mot hårt, för statsmakten springer näringslivets ärenden, och förtryckarna skyddas av statens våldsmonopol. och hela systemet är korrupt i sin kärna, och hjälper till att upprätthålla otyg som ekonomisk imperialism, rasism och sexism på alla nivåer.

våld för att motverka detta är självförsvar. inget annat.

Anser man att våld ska användas mot meningsmotståndare och att ens egna politiska åsikt står över demokrati, då är man en antidemokratisk vänsterextremist. I din värld är alltså Jonas Sjöstedt en gråsosse. I din värld är det rättfärdigat att misshandla mig på grund av min politiska åsikt. Skrämmande.


   
SvaraCitera

Att använda våld i politisk syfte är terrorism.


   
SvaraCitera

NiklasW:
Anser man att våld ska användas mot meningsmotståndare och att ens egna politiska åsikt står över demokrati, då är man en antidemokratisk vänsterextremist. I din värld är alltså Jonas Sjöstedt en gråsosse. I din värld är det rättfärdigat att misshandla mig på grund av min politiska åsikt. Skrämmande.

du har inte ett piss att säga till om, att misshandla dig vore slöseri med tid. och jag är inte demokrat, i bemärkelsen att jag tror på majoritetsbestämmande på samhällsnivå. jag tror att vi har vissa okränkbara rättigheter, och att försvar mot inskränkningar av dessa rättigheter, med de medel som krävs, alltid är legitima, och att motstånd mot aktioner som ämnar till att åtgärda dessa orättvisor alltid är orättfärdigat. oavsett om det är polisen, svenskarnas parti, sd eller jonas sjöstedt som springer fiendens ärenden så är de absolut legitima måltavlor om det är vad som krävs. ansvar för detta förtryck måste i slutänden alltid vara personligt, och individer måste i slutänden alltid ta ställning och välja sida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:
Att använda våld i politisk syfte är terrorism.

Adolf Hitler var inte terrorist, han direkt som person använde inge politiskt  våld, bra där!

Däremot var Amerika, England etc etc terrorister dom använde våld i politiskt syfte


   
SvaraCitera

ICBYH: Adolf Hitler var inte terrorist, han direkt som person använde inge våld, bra där!

han var ingen terrorist han var en tyrann.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:

du har inte ett piss att säga till om, att misshandla dig vore slöseri med tid. och jag är inte demokrat, i bemärkelsen att jag tror på majoritetsbestämmande på samhällsnivå. jag tror att vi har vissa okränkbara rättigheter, och att försvar mot inskränkningar av dessa rättigheter, med de medel som krävs, alltid är legitima, och att motstånd mot aktioner som ämnar till att åtgärda dessa orättvisor alltid är orättfärdigat. oavsett om det är polisen, svenskarnas parti, sd eller jonas sjöstedt som springer fiendens ärenden så är de absolut legitima måltavlor om det är vad som krävs. ansvar för detta förtryck måste i slutänden alltid vara personligt, och individer måste i slutänden alltid ta ställning och välja sida.

Okej, är du en våldsbejakande antidemokrat tror jag inte det finns särskilt mycket att diskutera. Blir nog svårt att föra en diskussion med någon som har så kassa grundläggande värderingar.


   
SvaraCitera

NiklasW:

Okej, är du en våldsbejakande antidemokrat tror jag inte det finns särskilt mycket att diskutera. Blir nog svårt att föra en diskussion med någon som har så kassa grundläggande värderingar.

fast det där är ju en fin omskrivning för att du förespråkar samma våld fast från andra sidan kravallstaketen.


   
SvaraCitera