Aviseringar
Rensa alla

Uppdrag granskning 22/1 - Om invandringens baksida


Ämnesstartare

Artikel

Biskopsgården är ett segregerat område med hög arbetslöshet, låga löner och många invånare med invandrarbakgrund. Under ett av de mest våldsamma åren någonsin i Göteborg är Biskopsgården ett av de områden som drabbats hårdast. I norra Biskopsgården lever var tredje familj på försörjningsstöd och få läser vidare efter gymnasiet. Sociala förutsättningar som enligt polisen ger störst risk för ungdomar att hamna i gängkriminalitet.

Janna Atta tycker inte att det känns som hon bor i Sverige längre. När hon berättar för bekanta i sitt hemland om situationen så tror de inte på henne, så är det inte i Sverige. Och trots 24 år i Sverige känner hon sig svensk.

– Nej, jag känner mig inte svensk. Och de som jag tycker synd om är den nya generation också känner sig så. Alla som föddes här känner sig så. Det tycker jag är väldigt synd för framtiden, säger Janna Atta.

Diskussionsunderlag:

Vad beror skottlossningarna och otryggheten i biskopsgården på? Varför är det just i invandrartäta områden som otryggheten är stor och arbetslösheten hög? Beror det på segregation? Rasism? Kan detta ha att göra med att Sverige haft en av Europas största invandring? Framförallt, vad ska vi göra för att lösa problemen?

Programmet:

http://www.svt.se/ug/se-program/uppdrag-granskning-23?&autostart=false


   
Citera
Ämnesstartare

I brist på intresse för tråden måste jag påpeka att jag verkligen tycker att alla ska kolla på programmet. Det beskriver tydligt de problem vi ser i de segregerade förorterna. Arbetslöshet, brottslighet och socialt utanförskap, dvs också kostnader för staten. Tre väldigt smarta unga invandrartjejer sätter tydligt fingret på problemet. 

"Det är så segregerat här, det känns som att vi inte bor i Sverige, som att vi inte är med i samhället. Vi har blivit en äcklig slum. Det är fruktansvärt att sånt ska hända i Sverige, dit våra föräldrar flyttade för att vi skulle få det bättre, sen kommer vi till en krigszon istället. Det känns inte som om vi bor i Sverige.", säger en av tjejerna.

När ska politikerna inse att deras ansvarslösa invandringspolitik leder till ett Sverige som mer och mer dras isär och där segregationen, brottsligheten och de sociala problemen bara ökar?

Länken verkar inte fungera, så här är en extra länk till programmet:

http://www.svtplay.se/video/1748431/del-2-av-20?tab=program&sida=1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är så tråkigt men allting är problem inte bara det
såg lite


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snark, alla är ändå afrikaner. alla människor e samma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kukkonen:
snark, alla är ändå afrikaner. alla människor e samma.

Utveckla?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Utveckla?

gå o lägg dig, och vakna aldrig upp igen. blir bäst så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kukkonen:

gå o lägg dig, och vakna aldrig upp igen. blir bäst så.

Jag tror att du missförstår hela diskussionen. Detta är inte en fråga om etnicitet utan en fråga om segregation som kommit från en ansvarslös invandringspolitik. Antingen är du korkad eller så har du helt enkelt struntat i att titta på programmet och läsa min text utförligt. I vilket fall som helst har du missat poängen. 


   
SvaraCitera

har du inte redan gjort exakt en sån här tråd..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Jag tror att du missförstår hela diskussionen. Detta är inte en fråga om etnicitet utan en fråga om segregation som kommit från en ansvarslös invandringspolitik. Antingen är du korkad eller så har du helt enkelt struntat i att titta på programmet och läsa min text utförligt. I vilket fall som helst har du missat poängen. 

det bara tjatar om invandrare...

flytta till vellinge


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
har du inte redan gjort exakt en sån här tråd..?

Nej. Programmet sändes i onsdag och mig veterligen har jag inte gjort någon till tråd efter det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kukkonen:

det bara tjatar om invandrare...

Nej jag tjatar om segregation. Men jag vänder frågan till dig då du uppenbarligen inte verkar hålla med mig. Vad anser du att vi ska göra för att lösa segregationen? Är det ens ett problem i din värld?


   
SvaraCitera

NiklasW:

Nej. Programmet sändes i onsdag och mig veterligen har jag inte gjort någon till tråd efter det.

kring ett liknande uppdrag granskning iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

kring ett liknande uppdrag granskning iaf

Jo säkert..


   
SvaraCitera