Aviseringar
Rensa alla

Uppfostran


Ämnesstartare

Hej!
Jag ska hålla ett tal om barn- uppfostran. Jag vet ungefär vad jag ska säga men får jag fler tips? Typ vad är det som är viktigast när man pratar om uppfostran, vad skulle ni helst ta upp? 🙂


   
Citera

Att barn får för mycket frihet och för lite diceplin


   
SvaraCitera

Att ungen hålls i sysselsättning .


   
SvaraCitera
mens
 mens

Du kan ju ta upp hur barnaga (både fysisk och psykisk) skapar obalanserade ungar som växer upp till obalanserade vuxna. Att vara konsekvent är sedan jätteviktigt.


   
SvaraCitera

inte åldersdiskriminera


   
SvaraCitera

mens:
Du kan ju ta upp hur barnaga (både fysisk och psykisk) skapar obalanserade ungar som växer upp till obalanserade vuxna. Att vara konsekvent är sedan jätteviktigt.

Att de inte ska gå och lägga sig för att de är bråkiga som straff eftersom sängen ska vara en mysig trygg plats


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för svar,love you guys


   
SvaraCitera
Bakric

Hot om stryk fungerar tydligen.
Lokala tobaksturkens minsta unge är förmodligen ett av de mest väluppfostrade barn i sjuårsåldern jag någonsin träffat. Sedan om det slår slint senare i livet är det väl en annan sak, men det är socialens problem.

Nä men mer seriöst svar då:
Det här med att lära mobbade barn att "bara gå därifrån" är bullshit då det bara sätter barnet i en större offerposistion. Är det så att barnet är helt oprovocerat mobbat torde det hjälpa att byta skola, men det gör sällan det.
Att slåss är förstås inte heller den bästa lösningen, men såvitt jag märkt hjälper det ändå oftare än att sätta sig i ett hörn och grina.

"Var bara dig själv" är inte heller något man ska slänga runt sig helt fritt.
Visst, det är en fin tanke. Däremot blir vissa personer mobbade just för att de "är sig själva" och beter sig på ett sätt som antingen är jävligt jobbigt eller väldigt kul att driva med.
Att ge rådet till dessa karaktärer är lite som att sätta en apa bakom spakarna i en Boeing 747 i tron att han klarar av det som alla andra tvåtummade varelser som kört den tidigare.
Jag var mig själv i grundskolan, d.v.s en aspig besserwisser med milda drag av ADHD, det gick inte alls bra.
Jag hade förmodligen också mobbat en sådan som mig.


   
SvaraCitera

mens:
Du kan ju ta upp hur barnaga (både fysisk och psykisk) skapar obalanserade ungar som växer upp till obalanserade vuxna. Att vara konsekvent är sedan jätteviktigt.

Jag är uppvuxen med aga, inte misshandel, och kan inte helt hålla med. Nu var det verkligen inte som om jag och mina syskon blev agade dagligen men om vi gjorde något väldigt dumt så blev det utskällning och eventuellt aga. Har inte märkt av några fysiska eller psykiska men hos oss pga det. 

Jag förespråkar inte aga men håller inte med dig i det du säger om det. 


   
SvaraCitera
mens
 mens

schim:

Att de inte ska gå och lägga sig för att de är bråkiga som straff eftersom sängen ska vara en mysig trygg plats

ja-aa

Orange:

Jag är uppvuxen med aga, inte misshandel, och kan inte helt hålla med. Nu var det verkligen inte som om jag och mina syskon blev agade dagligen men om vi gjorde något väldigt dumt så blev det utskällning och eventuellt aga. Har inte märkt av några fysiska eller psykiska men hos oss pga det. 

Jag förespråkar inte aga men håller inte med dig i det du säger om det. 

ja det finns folk som inte påverkas nämnvärt av det och klarar av att inte upprepa det, men det är ju dumt att riskera sina ungars hälsa.


   
SvaraCitera

Hmm...


   
SvaraCitera