Aviseringar
Rensa alla

Uppfostran med bestraffning och hot


Ämnesstartare

Bestraffning = borttagna privilegier
Hot = varning om att privilegier kommer att borttas om det hn inte får göra fortsätter

T ex "Om du inte slutar med det där så får du inte gå på Kalles födelsedagskalas"

oj nej bortse från "för stunden" i alt sex


   
Citera
Ämnesstartare

Våld är bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:
Våld är bättre

Du måste vara seriös annars får du minuspoäng.
Fast du kanske var seriös, och isf till dig och alla andra som tänker så; är det värt det när man tänker på den långsiktiga påverkan det kommer att ha på ungen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Fast du kanske var seriös, och isf till dig och alla andra som tänker så; är det värt det när man tänker på den långsiktiga påverkan det kommer att ha på ungen?

Fysisk smärta går över fort, såvida man inte är ett totalt arsle i övrigt så är den enda långsiktiga effekten att vi slipper adhdtattare och liknande i samhället


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:

Fysisk smärta går över fort, såvida man inte är ett totalt arsle i övrigt så är den enda långsiktiga effekten att vi slipper adhdtattare och liknande i samhället

beror på vilken sorts fysisk bestraffning det är. jag tror att det är en väldigt dålig metod i längden då våld föder våld och en trasig barndom. jag var livrädd för min pappa när han var jättearg men sedan förvandlas det ju till ilska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Bra

om du inte får mvg i allt i skolan får du inte bo kvar hemma kan man säga till sin barn.
våld är också okej. om ett barn skolkar har föräldrarna rätt att slå det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Beror på situation (förklara)

Morot och piska i en bra kombination krävs vid varje typ av fostran. Du kan inte bara belöna, för då har du makten som ledare bara när den du ska leda tycker att belöningen är värd besväret att lyda. Det kan sluta med allt stegrande belöningar från föräldrarna för att locka barnen in i ett bra beteende. Det är inte bra för det skapar lata bortskämda barn. Enbart hot och bestraffning kommer att skapa en inre reaktionär ilska som förr eller senare resulterar i ett okontrollerat rebelliskt beteende och det är inte ett hållbart sätt för uppfostran.

Det krävs en balans mellan belöning och bestraffning, inte minst för att lära barnen livets regler och livet består ju av både glädjen och belöningar, ansvar, men även automatisk bestraffning om man beter sig oansvarigt och elakt. Livet både belönar och straffar i.o.m. principen om orsak och verkan, så därför bör föräldrarna tillämpa samma metod för att lära barnen att anpassa sig efter livets regler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Beror på situation (förklara)

Någon gång på världens strängaste föräldrar så var det en som hade en ganska schysst princip.
Man får jobba för mat och sovrum, det gällde alla i familjen, precis som i livet. Kanske värt att tillägga att ungarna var inte särskilt små utan mer ungdomar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Beror på situation (förklara)

När jag var liten bodde vi vid tågrälsen, mamma sa då att man inte fick några julklappar om man gick upp på dom. Tycker det var ett ganska bra sätt, för vi ville hellre ha julklappar än gå på tågrälsen. 


   
SvaraCitera

Vet inte riktigt. Var alltid jätterädd för pappa för han kunde verkligen bli arg. Han körde mycket med hot och bestraffningar (och nu i efterhand kan jag tycka att mycket var i onödan) och jag tror att det skadade vår relation lite. Kan än idag känna att jag tassar på tå runt honom. 

Mamma var däremot tvärtom. Hon straffade mig sällan för saker, förutom när jag hade internetförbud+indragen månadspeng i högstadiet. Därför kände jag nog också att jag kunde komma undan med det mesta, så jag var ganska jävlig. Fast samtidigt gjorde det också att jag sällan ljög för henne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barn behöver lära sig vad konsekvenser är. Det är dock viktigt att barnet först förstår situationen och vad som har hänt. Att bestraffa eller hota ett barn som inte förstår är meningslöst.

Det svåra kan väl vara att veta när barnet är redo att lära sig och fullt ut förstår situationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

 om ett barn skolkar har föräldrarna rätt att slå det.

Man ska ALDRIG slå ett barn.


   
SvaraCitera

Tänker att det är bättre att man försöker lära barnet de faktiska konsekvenserna något har, istället för att hitta på egna "konsekvenser". Det finns ju oftast en anledning till varför man vill att barnet ska göra eller inte ska göra något, så varför inte använda den istället? Barn förstår oftast mer än man tror, och jag tror att det i många fall är effektivare att ägna lite tid åt att förklara varför man t.ex. behöver borsta tänderna, inte kan vara uppe hur länge som helst eller köpa vad som helst - istället för att dra till med "annars får du inte gå på Kalles kalas!".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:
Tänker att det är bättre att man försöker lära barnet de faktiska konsekvenserna något har, istället för att hitta på egna "konsekvenser". Det finns ju oftast en anledning till varför man vill att barnet ska göra eller inte ska göra något, så varför inte använda den istället? Barn förstår oftast mer än man tror, och jag tror att det i många fall är effektivare att ägna lite tid åt att förklara varför man t.ex. behöver borsta tänderna, inte kan vara uppe hur länge som helst eller köpa vad som helst - istället för att dra till med "annars får du inte gå på Kalles kalas!".

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Dåligt!

Är drabbad mvh 


   
SvaraCitera