Aviseringar
Rensa alla

uppgradera minne på 13" macbook pro


Ämnesstartare

hej ppl, försökte uppgradera från 2GB till 4 GB på min nyinköpta macbook pro. den startar, men grejen är att min systeminformation fortfarande visar 2x1GB, inte 2x2GB [tard] körde memtest och den visade på fyra om jag förstått det rätt:

Memtest version 4.22 (64-bit)
Copyright blablablalbla

Mac OS X 10.5.7 (9J3050) running in multiuser mode
Memory Page Size: 4096
System has 2 Intel core(s) with SSE

hur ska jag få os-x att hitta detta utökade minne? [tard][tard]


   
Citera
Ämnesstartare

variabel:

hur ska jag få os-x att hitta detta utökade minne?

Märkligt problem. Jag antar att du kör ett 64-bitars operativsystem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Märkligt problem. Jag antar att du kör ett 64-bitars operativsystem.

tydligen enligt det där testet, men det var inget jag var medveten om [tard] tror iaf att det är fel på minnena, ska testa att köra 3GB för att se vad som händer, antar att de antingen inte är kompatibla (vilket de borde eftersom jag fick de av mac-killen på elgiganten) eller att något är fel på de, så jag drar la dit. skumt dock


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

Memory Page Size: 4096

Men hallå memory PAGE size behöver väl inte betyda ett dugg, eller? [tards*100]


   
SvaraCitera

Efter att ha googlat "macbook 4 gig ram," vilket tog ungefär tre sekunder, kan jag meddela att MacBook inte verkar ha stöd för mer än 3,3 gig av någon bisarr anledning. Vad ska du med fyra gig minne till på en MacBook förresten?

variabel:

Men hallå memory PAGE size behöver väl inte betyda ett dugg, eller? [tards*100]

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns det Big Macbook?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Evil Conduct:

Finns det Big Macbook?

finns 17", men vet inte hur big du tänker dig 😛

Gentlernen:

Efter att ha googlat "macbook 4 gig ram," vilket tog ungefär tre sekunder, kan jag meddela att MacBook inte verkar ha stöd för mer än 3,3 gig av någon bisarr anledning. Vad ska du med fyra gig minne till på en MacBook förresten?

var nog en gammal modell, nya macbook pro 13" klarar upp till 8 GB enligt nån jag pratade med i supporten. jag ska ha fyra gig för att kunna titta i aktivitetshanteraren och tycka att det ser bra ut 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

Men hallå memory PAGE size behöver väl inte betyda ett dugg, eller? [tards*100]

Det är väl det minsta allokerbara utrymmet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det är väl det minsta allokerbara utrymmet?

inte virtuella då? om det är som du säger hittar den ju 4 gig. måste bara få leopard att fatta att den har det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

om det är som du säger hittar den ju 4 gig.

Nej, utan 4096 bitar skulle kunna vara det minsta allokerbara utrymmet.
Jag är dock inte säker, kan kolla upp det sen kanske.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Nej, utan 4096 bitar skulle kunna vara det minsta allokerbara utrymmet.
Jag är dock inte säker, kan kolla upp det sen kanske.

4096 bytes, inte bits, och en sida ("page") är mycket riktigt den enhet som används för minnesallokering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

4096 bytes, inte bits, och en sida ("page") är mycket riktigt den enhet som används för minnesallokering.

Så var det ja.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

4096 bytes, inte bits, och en sida ("page") är mycket riktigt den enhet som används för minnesallokering.

soft. vad tror du om grejen?

nvm, gick till elgiganten och upptäckte att jag fått två 1GBare från någon annans macbook som bytts ut mot de två. så jag fick 2x2gig och det används just nu. [smile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

löst => låst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

löst => låst.

Nog tycker jag allt du får berätta för oss hur du löste det hela, så andra också kan ta del av lösningen.[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Nog tycker jag allt du får berätta för oss hur du löste det hela, så andra också kan ta del av lösningen.

självklart käre aristoteles!

variabel:

gick till elgiganten och upptäckte att jag fått två 1GBare från någon annans macbook som bytts ut mot de två. så jag fick 2x2gig och det används just nu.

för framtida personer som inte fattar vad grejen är när deras minnen strular - checklista:

1. Sitter minnena i ordentligt? Om operativet startas sitter åtminstone ett minne rätt.
2. Är det verkligen den storlek du söker på minnena?
3. Är minnena kompatibla med din dator?
a) Har din dators maximala minne uppnåtts?
b) Klarar ditt operativsystem av minnet du försöker sätta i?

Är det okej m8?


   
SvaraCitera