Aviseringar
Rensa alla

UPPHOVSRÄTTEN


Ämnesstartare

UPPHOVSRÄTTEN
Jag ska göra ett arbete om upphovsrätten och har några frågor att ställa som jag hoppas jag får vettiga svar på.

Först undrar jag om just du känner till upphovsrätten, utan att nu söka på internet eller vid att påverkas av det jag under skriver, ja eller nej. Vid ett ja, förklara gärna.

Sen har jag frågan som riktar sig mot er som känner till den hyffsat bra, gäller upphovsrätten alla människor eller måste man "vara något" för att kunna vara en upphovsman?

Ex om jag publicerar en bild som jag själv tagit som jag är jättestolt över i bloggen, är jag då upphovsman? och om någon tar den då, vad har jag för rättigheter? kan jag kräva de på pengar eller kräva att de tar bort den eller kan jag inte göra något?

Min andra fråga är, är det olagligt för mig att ta en bild från aftonbladet (ex) som jag sedan publicerar utan att ge någon länk till aftonbladet? gör jag fel i det?

Sammanfattat undrar jag om man måste vara "känd" för att råka ut för upphovsrätten (ha en känd blogg osv)

Kanske lite krångligt nu och långt. Men skulle vara tacksam över något svar iaf! [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Är meningen att ta reda på vad folk vet om upphovsrätten, så svarar jag här vad jag vet/tror jag vet om den:

Ja, jag känner till upphovsrätten.
Uppehovsrätten gäller alla människor.

Man är upphovsman för allt man skapar, och kan kräva att folk som använder ens material utan tillåtelse ska ta bort den, och om de inte gör det kan man vidta rättsliga åtgärder och kräva pengar.
Det är olagligt att ta bilder från någon annan och publicera dem som man vill, såvida man inte har tillåtelse (av upphosvmannen) att göra det.

Chansen att dömmas för upphovsrättsbrott är större om man är känd.


   
SvaraCitera

hatar dig


   
SvaraCitera

MUMSFILIBAB:

äller upphovsrätten alla människor

ja

MUMSFILIBAB:

är det olagligt för mig att ta en bild från aftonbladet (ex) som jag sedan publicerar utan att ge någon länk till aftonbladet?

ja


   
SvaraCitera

MUMSFILIBAB:

gäller upphovsrätten alla människor eller måste man "vara något" för att kunna vara en upphovsman?

Ja, upphovsrätten gäller alla.

MUMSFILIBAB:

Ex om jag publicerar en bild som jag själv tagit som jag är jättestolt över i bloggen, är jag då upphovsman?

Ja, är det du som har tagit bilden och den är orginell, att du har kommit på något nytt så är du upphovsman till bilden.

MUMSFILIBAB:

och om någon tar den då, vad har jag för rättigheter?

Vet inte om du måste visa att copyrightlagen gäller och sätta ett (C) på¨sidan, men jag tror du kan stämma den som har tagit bilden utan lov.

MUMSFILIBAB:

Min andra fråga är, är det olagligt för mig att ta en bild från aftonbladet (ex) som jag sedan publicerar utan att ge någon länk till aftonbladet?

Ja det är olagligt, du måste ha lov för att få använda bilden.

MUMSFILIBAB:

gör jag fel i det?

Det är en moralisk fråga...Jag tycker att du gör fel.

MUMSFILIBAB:

Sammanfattat undrar jag om man måste vara "känd" för att råka ut för upphovsrätten (ha en känd blogg osv)

Nej, det måste man inte vara.

www.wikipedia.se/com och www.google.se är två bra sidor^^


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera